ناظر گمرکات کردستان گفت: بیش از سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار طی نیمه نخست امسال از مرز بین‌المللی باشماق مریوان تزانزیت شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵ 15 October 2021

خلیل حیدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مرز باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی استان است، اظهار داشت: میزان ترانزیت داخلی مبداء، خارجی مبداء و خارجی مقصد که در نیمه نخست امسال از گمرک باشماق انجام شده یک میلیون و ۷۱۱ هزار و ۱۵۴ تن کالا بوده است.

وی ارزش دلاری این میزان کالای ترانزیت شده را بیش از سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار خواند و افزود: این میزان ترانزیت انجام شده در ۶ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۶۷ درصد و از نظر ارزش دلاری هم ۱۵۷ درصد رشد داشته است.

ناظر گمرکات کردستان با بیان اینکه از مجموع ترانزیت انجام شده استان ۷۰۵ هزار و ۲۶ تن آن به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال ترانزیت خارجی مقصد است، اضافه کرد: میزان ترانزیت داخلی و خارجی مبداء هم طی این مدت از مرز باشماق به ترتیب ۳۹ هزار و ۷۷۳ تن و ۹۶۶ هزار و ۳۵۵ تن بوده است.

حیدری یادآور شد: مجموع صادرات خروجی طی نیمه نخست امسال از گمرکات استان هم یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۵۳ تن بوده که ارزش دلاری این میزان کالای صادر شده بیش از ۴۹۸ میلیون و ۷۹۹ هزار دلار بوده است.

وی اظهار داشت: از کل صادرات انجام شده ۵۲۶ هزار و ۲۳۸ تن کالا به ارزش بیش از ۲۱۷ میلیون و ۸۸۲ هزار دلار مربوط به صادرات از گمرکات استان بوده است.

مرز رسمی باشماق مریوان تنها مرز ترانزیتی کردستان و یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان و سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار