متاسفانه تداوم خشکسالی در فلات ایران دارد وارد هشتمین سال خود می‌شود. کار از هشدار گذشته است؛ و چیزی که مسلّم است همه باید مسوولانه به مدیریت مصرف بهینه بپردازیم.
کد خبر: ۱۰۰۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶ 06 November 2021
به گزارش تابناک کردستان، برای شروع باید بگوییم که فارغ از اینکه بخش حاکمیتی در موضوع مدیریت آب چه تدبیری می‌اندیشد، خانوار‌های محترم بایددر مصرف آب دقت شایسته تری داشته باشند.

مسلماً با رعایت بیشتر شهروندان موجب خواهدشدمسوولان هم که از بدنه اجتماعی جامعه هستند، قطعاً برای مواجهه با این مسیله چاره اندیشی نمایند، چون معتقدیم هر برنامه‌ی موفقی از بستر خانواده وارد جامعه و به یک روند تاثیرگذار اجتماعی تبدیل خواهدشد.

بر اساس آمار‌های رسمی کشور بیشترین مصرف آب در حوزه کشاورزی است و با کمال تاسف بیشترین آب مصرفی کشاورزی هم از سفره‌های زیر زمینی و بدتر از آن هم بیشترین مصرف هم غیر مجاز است.

با اینحال توقع از دست اندرکاران حوزه آب جدی تراست، مجلس و دولت باید فرایند مصرف و بهره برداری از این مایه‌ی حیات و سرمایه‌ی ملی را اصلاح و نظارت بیشتری داشته باشند.

اگر همه نهاد‌ها احساس خطر کنند و برای مثال برای مصارف خدماتی از جمله کارواش‌ها و استخر‌ها دستور استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب داده شود، استاندارد‌های شیر‌های دستشویی رعایت شود و در ساختمان‌ها از شیرآلات بهینه مصرف استفاده شود، قطعاً توانسته ایم چند گام اساسی به جلو برداریم.

به نظر می‌رسد برای تاثیرگذاری بیشتر میدانی مسوولین ذیربط می‌توانند مردم را به صورت مستقیم درگیر مسئله کنند؛ آب آپارتمان‌ها محاسبه هزینه اش بر اساس تعداد نفر باشد، خانه‌هایی که اتومبیل یا چمن زیاد آب می‌دهند جریمه‌های سنگین شوند و همه دانشگاه‌ها و ادارات دولتی موظف شوند تا سه سال آینده از چشم‌های الکترونیک برای شیر دستشویی‌های خود استفاده کنند و حتی استاندارد‌های حجم سیفون توالت‌ها نیز تغییر کند.

در بخش کشاورزی نیز شرکت‌های تحقیقاتی موظف شوند که بر روی شیوه جدید آبیاری کشاورزی کار کنند و میزان آب مصرفی کشاورزی رابا نظارت صحیح ومشوق‌های چشمگیر کاهش دهند.

خلاصه اینکه برای برون رفت از وضعیت و شرایط موجود راهی نیست جز اینکه همه روش‌ها و شیوه‌های مدرن و علمی را در جهت استفاده‌ی بهینه از آب بکار بگیریم.

برای درک درستی از مصرف آب به یکسری داده‌های ملموس و قابل تامل که این روز‌ها درشبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به آن پورداخته می‌شود؛ شما حجم زیادی برگه در چاپگر محل کار خود و یا چرک نویس‌های روزانه دارید؟
و آیا می‌دانید برای تولید هر برگه A۴ تا رسیدن به شما، ۱ لیتر آب مصرف می‌شود؟
آیا می‌دانید برای تولید هر کفش چرم زنانه یا مردانه تان ۸۱۱ لیتر آب مصرف شده؟
آیا می‌دانید برای تولید یک عدد نان سنگگ که هر روز خانواده می‌خورند ۲۰۱ لیتر آب صرف شده؟
و آیا می‌دانید هر شلوار جین که هر یک از ما می‌پوشیم برای تولیدش هزار لیتر آب صرف شده است؟

این‌ها تنها بخشی از مصارف غیر مستقیم آب پنهان در زندگی ما هستند
در واقع مصرف آب پنهان ما انسان ها، ۹۱ درصد مصرف آبی است که هر روز مصرف می‌کنیم؛ و بخش زیادی از آن مربوط به محصولات خوراکی و پوشش و لوازم زندگی می‌شوند.

وقتی یک کشور می‌گوید با خطر خشکسالی روبروست، معنی اش این است که تاثیرش پشت همه این خوراکی‌ها و لباس‌ها و حتی مانیتور و کتاب و یک لیوان شیر روی میز شماست و اگر تمام شود، این محصولات هم کم کم دیگر تولید نمی‌شوند.
این یک بحران است. پس به آن توجه کنید!

دفعه بعد که یک کیلو سیب زمینی خریدید، حواس تان باشد در مصرف اش دقت کنید، برای تولید آن یک کیلو ۱۱۱ لیتر آب از آب ایران کم شده است و آن ۱۱۱ لیتر به سختی جایگزین می‌شود!

دوستان عزیز با توجه به نقشه‌های هواشناسی تا سه ماه آینده فقط سه الی چهار روز بارندگی در برخی استان‌ها و احتمالا کل کشور خواهیم داشت، با توجه به فقط بیست میلی متر باران تا این لحظه باید شاهد شدیدترین خشک سالی سال‌های اخیر باشیم که خود این موضوع اوضاع امنیتی را صد چندان به مخاطره خواهد انداخت، عدم رعایت مصرف بهینه اب همه ما را به منجلابی سخت خواهد انداخت.
ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺸﻨﻪ ﺍﺳﺖ.

بیاییم روزانه ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺁﺏ ﮐﻤﺘﺮ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﯿﻢ
ﺗﺎ ﺭﻭﺯﯼ ۱۷۰۰۰۰۰۰ ﻟﯿﺘﺮ آﺏ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺷﻮﺩ.

ﻭﺭﻭﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻫﺸﺘﻤﻴﻦ ﺳﺎﻝ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﻰ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﻧﻬﺎﻯ ﻫﻤﺠﻮﺍﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ. ﻭ ﻧﻮﺍﺣﻰ ﺟﻨﻮﺏ ﺷﺮﻕ ﻭ ﺷﺮﻕ ﮐﺸﻮﺭ بسیار جدی است.

ﻃﺒﻖ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻯ ﻧﺎﺳﺎ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ۸ﺳﺎﻝ ﭘﻴﺶ ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺭﻩ۳۰ﺳﺎﻝ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻭ ﮐﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻪ ﻓﮑﺮﻧﺒﺎﺷﯿﻢ، ﺗﺎ ۱۰ﺳﺎﻝ ﺁﺗﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺎﻣﻼ به یک ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ تبدیلﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ!

ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ استﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ!

ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ۲۵ % ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﯾﯽ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻋﺒﻮﺭ میکنیم؛ ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﻦ ﻇﺮﻑ، ﺣﻤﺎﻡ، ﻟﺒﺎﺱ.
ﻣﺴﻮﺍﮎ، ﺍﺗﻮﻣﺒﯿﻞ، ﻭﺿﻮ ﻭ ... ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺵﺁﺏ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ!

ﺑﺎ ﺁﺏ ﺑﺎﺯﯼ ﻧﮑﻨﯿﻢ! ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﻬﻢ ﺍست. ﺁﺏ ﻣﺎﯾﻪ ﺣﯿﺎﺕ ﺍﺳﺖ...
مرتضی جوانمردی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار