زمانی به عنوان شاگرد در مجلس درس فلسفه روان شاد حاجی ماموستا شیخ الاسلام حاضر بودم که مبحث درس تمیز ماهیت ۳ مبحث مدیریت، مسئولیت و ریاست بود، ایشان سوال فرمودند، بزرگترین عامل موفقیت یک مدیر در دوره تصدی پست چیست؟
کد خبر: ۱۰۱۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ 23 November 2021
 
به گزارش تابناک کردستان ، بنده بسیار عامل بیان کردم که از منظر آن مرحوم هیچکدام درست نبود، پس از عرایض بنده فرمودند مدیر زمانی موفق است که خودش بزرگتر از مقام اداریش باشد، در این حالت تمام وجودش را فدای کسب مقام نمی‌کند، زمانی که مقام را به وی میدهند احساس مسئولیت شدیدی بر وی مسلط می‌شود و تمام توان خود را برای موفق شدن به کار می‌گیرد، زیرا آبرو و اعتقاداتش را در گرو گذاشته است، در دوران تصدی به جای کوشش در راستای جبران زحمات حامیان، سعی تمام در پیشبرد امور و پرورش نیروی انسانی می‌کند تا بعد از خودش اداره به دست افراد ناتوان نیفتد و در زمان پایان دوره به تکاپو برای بقاء نمی‌افتد و از آن استقبال می‌کند، زیرا مسئولیتی سنگین از دوشش برداشته می‌شود.
هر گاه به تاریخ بیش از ۳۵ سال حضورم در عرصه رسانه نگاه میکنم با هدف بررسی سوابق افراد مسند نشین با مشکل روبرو می‌شوم، زیرا در میان این صد‌ها نفر که در این دوره دیده ام شاید بیش از ۱۰ نفر را در قالب فوق پیدا نکنم، چون بیشترشان خارج از قاعده بزرگی هستند، هزینه فراوان برای رسیدن به مقام متحمل شدند، زمان صدارتشان تنها بر محور جبران زحمات حامیان، تنازع بقاء و اخذ امتیازات مادی مثل زمین، اضافه کار، حق ماموریت، سفر خارجی و صد‌ها خوش رقصی دیگر بوده است.
مصیبت‌هایی که دامنگیر توسعه کردستان شده همه از بستر باند بازی، جناح بازی، معیار شدن امتیازات ضد توسعه، فعالیت در ستاد‌های انتخابات برخواسته است، زیرا منافع جناحی، باندی و شخصی بر منافع عمومی برتری یافته و اخلاق پیش پای دیو پول و پست قربانی شدند و امروز سرنوشت مردم کردستان در دست کسانی قرار گرفته که اکثرا بسیار کوچکتر از مقامشان هستند و خوش رقصی را بهتر از خدمت بلدند.
حجم این مصیبت به حدی رسیده که هم سرنوشت جامعه را به چالش کشیده و هم دارد به سمتی میرود که تبدیل به رویداد‌هایی شود که یا غیر قابل کنترل باشد و یا تاوان کنترلش غیر قابل جبران، زیرا بی تعارف بیان کنم که صبر مردم به سر رسیده و دنبال بهانه برای عملی کردن انتقادات هستند، اصفهان و شهرکرد تازه‌ترین سند برای اثبات ادعاست.
تنها راه پایان دادن به این مصیبت پایان دادن به روش‌های فعلی انتخاب مدیر و استخدام کارشناس است و مبنای این موضوع هم تغییر قانون توسط مجلس و تحول در رویکرد افراد ذینفوذ بدنه قدرت می‌باشد، من هم قبول دارم که سخت است، اما تو هم قبول کن که دارد دیر می‌شود.
اما روال معمول سبب نشده که افراد بزرگتر از پست وارد میدان مدیریت نشوند، اما عمر مدیریتشان کم است، ولی یادگاری‌های خدمتشان عمری دراز دارد، سال ۱۳۴۶ مهدی خان رئوفی به مدت ۳ سال استاندار کردستان بوده، اما اکنون هم نامش در خاطر همه کورد‌ها باقی است و از وی به نیکی یاد می‌کنند.
یکی از مدیریانی که در طول خدمتش منشاء خدمات فراموش نشدنی به توسعه کردستان بود جناب مهندس اسعد فهیمی در سمت مدیریت امور شعب بانک کشاورزی که با تمام توان در خدمت طرح‌ها و پروژه‌های واقعی و تولید کنندگان دارای اهلیت عقلی و صلاحیت اخلاقی بود و در این دوران همواره مورد تشویق مدیریت ارشد و نهاد‌های صنفی غیر دولتی بوده و خواهد بود.
زمانی که ۲ سال قبل تصمیم بر پایان دادن به خدمتش در استان گرفته شد، بهمن مرادنیا همه نفوذش را به کار گرفت تا وی در این پست بماند که چنین شد، ماه گذشته مدیریت بانک کشاورزی کشور به وی اطلاع دادند که قرار است بازنشست شود، وی به روال منش بزرگان از این تصمیم استقبال کرد تا بتواند تجارب چند سال گذشته راخارج از دولت و در فعالیت‌های اقتصادی به کار گیرد.
صدیق مینایی - خبرنگار
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار