کد خبر: ۱۰۳۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 06 March 2022

سیب‌زمینی جزو محصولات استراتژیکی و بخش جدایی ناپذیر در سبد خرید ایرانی‌ها محسوب می‌شود. این محصول به روش‌های مختلفی اعم از سرخ شده، پخته شده، کبابی و غیره قابل مصرف است. پرورش محصول سیب‌زمینی ساده است اما همین موضوع سادگی باعث شده که کشاورزان به دنبال راه‌های دیگری برای داشتن تجربه برداشت باکیفیت باشند. به همین دلیل آن‌ها همیشه به فکر پیدا کردن بهترین روش برداشت سیب‌زمینی بوده‌اند.

انواع را‌ه‌های برداشت سیب‌زمینی

سیب‌زمینی یک محصول غده‌ای است و در زمان برداشت باید ابتدا آن را از داخل خاک خارج کنید و بعد به کمک دست یا ماشین‌های مخصوص از روی زمین جمع آوری شود. روش‌های متفاوتی برای برداشت سیب‌زمینی در دسترس کشاورزان قرار داده شده است که برای هرکدام وسایل مختلفی را می‌توان استفاده کرد. روشی که جهت برداشت محصول انتخاب می‌کنید با در نظر گرفتن عوامل متعددی است که مهم‌ترین آن‌ها موجود بودن عوامل انسانی یا همان کارگر به تعداد مورد نیاز است.

زمان برداشت سیب‌زمینی

زمان برداشت محصول سیب‌زمینی باتوجه به شرایط آب و هوا و جوی هر منطقه متفاوت است و کشاورزان محترم باید به این نکته توجه داشته باشند که غده سیب‌زمینی در چه محیطی و چه شرایطی پرورش یافته است تا زمان حدودی برداشت محصول سیب‌زمینی را پیش بینی کند و به کمک نکته‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌شود؛ زمان دقیق برداشت این محصول را بداند.

زمان دقیق برداشت سیب‌زمینی با توجه به نکات زیر باید انجام پذیرد:

  • گیاه محصول سیب‌زمینی را با دقت مشاهده کنید. با نگاه کردن به قسمت بالایی گیاه محصول سیب‌زمینی امکان تشخیص زمان برداشت محصول مورد نظر وجود دارد. اگر گیاه محصول خشک و پژمرده بود به این معنی است که می‌توانید محصول سیب‌زمینی را برداشت کنید.
  • خشک و پژمرده بودن گیاه سیب‌زمینی دال بر اجبار برای برداشت آن محصول نیست. به‌یاد داشته باشید که امکان نگهداری محصول سیب‌زمینی در زمین وجود دارد. زمانی که گیاه محصول بعد از خشکی و پژمردگی ازبین رفت؛ سیب‌زمینی می‌تواند به مدت 7 هفته دیگر همچنان در دل زمین رشد کند. ماندن محصول سیب‌زمینی در زمین بعد از خشکی گیاه، به تقویت آن کمک می‌کند.
  • توجه داشته باشید که قبل از بارش باران باید محصول سیب‌زمینی برداشت شود. اگر که گیاه محصول خشک و پژمرده است و طیق هواشناسی بارش باران پیش بینی شده است؛ باید هرچه زودتر محصول برداشت شود مگرنه سیب‌زمینی‌ها در اثر بارش باران پوسیده می‌شوند.

با بهترین روش برداشت سیب‌زمینی آشنا شوید

برداشت سیب‌زمینی به روش ژاو صنعت

شرکت ژاو صنعت که شرکتی دانش محور در زمینه کشاورزی شناخته شده است؛ از تعداد شرکت‌هایی است که بهترین روش برداشت سیب‌زمینی که درنهایت محصولی باکیفیت به دست بیاید را برای کار خود انتخاب کرده است. این روش به کمک ماشین آلات کشاورزی است که روشی نوین و کاملأ به صرفه برای مدیریت زمان است. در یک نظر سنجی میان افراد دخیل، این روش برداشت سیب‌زمینی در مقایسه با دیگر روش‌های سنتی روشی راحت، به‌صرفه و کم هزینه معرفی شد که رسالت تکنولوژی هم راحت کردن تمامی امور جهت پیشرفت هرچه زودتر انسان است.

به دلیل فشار اقتصادی اغلب کشاورزان به شخصه قادر به خریداری این نوع ماشین آلات جهت تسهیل کار نیستند که در این وضعیت شرکت ژاو صنعت با در اختیار داشتن تمامی ابزارهای لازم به کمک این دسته از کشاورزان رفته است.

در طراحی ماشین‌های برداشت سیب‌زمینی تلاش بر این بوده است که با کمک قسمت‌های کاربردی و یا شاید ابتکاری، هزینه تمامی مراحل برداشت محصول سیب‌زمینی کاهش یابد و ضایعات تولید شده را به حداقل برساند و درنهایت محصولی با کیفیت تحویل داده شود.

لزومات بعد از برداشت سیب‌زمینی

بعد از برداشت سیب‌زمینی چه به روش سنتی و چه با کمک ماشین الات ، محصول سیب‌زمینی را دسته بندی کنید.

 معمولاً با سه نوع سیب‌زمینی در زمان براشت، برخورد خواهید داشت که هرکدام از آن‌ها باید جداگانه نگهداری شوند. سیب‌زمینی‌های سبز، سیب‌زمینی ضربه خورده و سیب‌زمینی که کاملاً خوب است. اگر خوش شانس باشید، تمام سیب‌زمینی‌ها را با شرایط خوبی دریافت خواهید کرد، اما همیشه باید جایی برای این احتمال باقی بگذارید که بعضی از سیب‌زمینی‌ها سبز و یا به‌صورت تصادفی ضربه دیده باشند.

سیب‌زمینی‌های سبز باید دور ریخته شوند و خوراکی نیستند. اگر قسمت‌های سبز سیب‌زمینی خورده  شود باعث ایجاد بیماری‌های حاد خواهید شد. سیب‌زمینی هنگامی که به مدت طولانی در معرض نور قرار گیرد سبز خواهند شد.

سیب‌زمینی ضربه خورده جهت مصرف خوب است، اما در اولین فرصت بعد از خرید باید خورده شود. این سیب‌زمینی را نمی‌توانید ذخیره کنید، زیرا پوسیده خواهند شد.

 برداشت به روش سنتی یا مدرن؟

با وجود تمامی مزایا و خواص استفاده از ماشین آلات مدرن جهت برداشت سیب‌زمینی اما کشاورزانی هم وجود دارند که همان روش سنتی را برای برداشت محصول سیب‌زمینی انتخاب کرده‌اند و از نتیجه هم راضی هستند. این انتخاب (انتخاب روش سنتی)، همانطور که گفته شد؛ به دلیل هزینه‌های گزافی است که برای خرید و نگه داری و همچنین چک کردن دوره‌‌ایی ماشین الات مورد نیاز است.

در اکثر مناطق پس انداز و درآمد کشاورزان به گونه‌ایی نیست که بتوانند این روش مدرن را جایگزین کنند. در این میان، فشار موجود اقتصادی هم بی‌تأثیر نیست. اما با وجود این شرایط گروهی از کشاورزان هم جایگزین کردن روش‌های نوین را راهی برای پیشرفت و پیروی از روش‌های سنتی را درجا زدن می‌دانند. به همین جهت همواره به دنبال روشی هستند که بتوانند با صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی، محصولی باکیفیت‌ را به بازار عرضه کنند.

برای این دسته از کشاورزان خوش آتیه علاوه‌بر کمک‌های دولتی، شرکت‌هایی تأسیس شده‌اند که به آن‌ها جهت تسهیل امور و عملی کردن رؤیایشان یاری گر باشند که در مرکز این شرکت‌ها شرکت ژاو صنعت به‌عنوان شرکتی برتر در این امور شناخته شده است. شرکت ژاو صنعت با بهره گیری از ابزار آلات به‌روز توانسته است در امر یاری به کشاورزان آینده‌دار مشاوره و کمک دست خوبی باشد. این شرکت در بسیاری از نمونه‌ها با کشاورزان ایرانی همکاری داشته است و در سود و زیان قراردادها شراکت خود را ادامه داده است.

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار