مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان:
حامدی گفت: با توجه به تنش‌های جوی و دمای بالای هوا زارعان استان هرچه سریع‌تر با مشورت کارشناسان سازمان اقدام به مبارزه با سن غلات و علف‌های هرز کنند.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵ 15 April 2022
به گزارش تابناک کردستان، فریدون حامدی اظهار کرد: کشاورزان استان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و یا کلینک‌های گیاه پزشکی سم مناسب را برای مبارزه با علف‌های برگ پهن و نازک برگ تهیه کنند و در اسرع وقت اقدام به سم پاشی کنند.
وی افزود: علف‌های هرز علاوه بر جذب رطوب خاک و مواد غذایی، میتواند منبعی برای آفات و بیماری‌ها در مزارع گندم و جو باشند.
حامدی گفت: بیش از ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کردستان در سال جاری تحت کشت گندم و جو میباشد ۹۰ درصد این اراضی بصورت دیم کشت شده و در حال حاضر اکثر مزارع گندم و جو استان در مرحله پنجه قرار دارند.
مدیر حفظ نباتات در ادامه یادآور شد: بهترین زمان برای کنترل موثر آفت سن گندم در این مرحله (سن بصورت مادر) می‌باشد و توصیه بر این است که قبل از تخم ریزی ابن آفت و تکثیر آن سمپاشی انجام شود. برای کنترل علف‌های هرز نیز تا مرحله بند دوم ساقه گندم فرصت سمپاشی در مزارع وجود دارد
وی ادامه داد: با توجه به پایش‌هایی که کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در مزارع گندم و جو انجام داده اند، احتمال طغیان سن در مزارع گندم و جو استان پیش بینی شده است.
حامدی تصریح کرد: کشاورزان با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی استان نسبت به مبارزه با سن غلات اقدام کنند.
وی تصریح کرد: باید سم پاشی مزارع گندم و جو برای جلوگیری از تخم ریزی سن مادر و طغیان سن در زمان مناسب و با مشورت کارشانسان و تخصصین صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: دمای بالای هوا در این مدت باعث افزایش جمعیت سن شده و باید کنترل سن غلات در مرحله سن مادر از اولویت‌های زارعان استان باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار