مؤسس انتشارات نگاه نوین و مدیرمسئول مجله خلاقیت معتقد است: باید برای هر آنچه داریم شکرگزاری کنیم و هر روز آن را انجام دهیم.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴ 14 June 2022

مطالعات نشان می‌دهد حال انسان بیشتر به درون او بستگی دارد تا عوامل خارجی و محیط بیرون. برای اینکه حالمان خوب باشد باید از درون خودمان شروع کنیم تا بتوانیم حال خوب را به خود و اطرافیان خود هدیه بدهیم. اگر شما حال خوبی ندارید، به دنبال عوامل بیرونی نباشید و این حال را درون خودتان جست‌وجو کنید. این ۴ نکته را از زبان دکتر محمدمهدی ربانی، موسس پلتفرم آموزشی ویدان و مدیرمسئول انتشارات نگاه نوین بخوانید و بدانید چگونه باید حال خودتان را خوب کنید.حال انسان درونی است، نه بیرونی!تحقیقات فروانی در رابطه با اینکه چرا انسان حال خوبی ندارد و بعضی‌اوقات ناراحت است انجام‌شده که نتایج آن به این نکته رسیده است که حال خوب یا بد انسان به خود او بستگی دارد. اینکه شما دائماً بگویید من حالم بد است، زیرا خانواده من مشکل دارند یا مکانی که زندگی می‌کنم مشکل دارد. همه این‌ها بهانه است. برای اینکه دنبال دلیل حال بد خودتان باشید، باید درون خودتان را جست‌وجو کنید و ببینید آنجا چه می‌گذرد. بسیاری از افراد در محیط‌های خوبی قرار نداشته‌اند و شرایط درستی برای آن‌ها فراهم نبوده، اما حال آن‌ها برخلاف شرایط، خوب بوده است. هنگامی‌که شرایط و حال درونی شما خوب باشد، می‌توانید حال بیرونی خودتان را خوب کنید و به موفقیت‌های روزافزون و ثروت برسید.از انصراف دانشگاه تا کار کردن برای دادن هزینه دانشگاه!
دکتر ربانی یکی از مدرسین موسسه ویدان در زمانی که در رشته زیست‌شناسی تحصیل می‌کرد، حال خوبی نداشت. او معتقد بود که باید انسان روی پای خودش بایستد و به هیچ‌کس متکی نباشد. او می‌گوید بااینکه مشورت کار خوبی است، ولی گاهاً باید انسان خودش یک تصمیم درستی بگیرد و تا آخر عمر به پدر و مادرش وابسته نباشد. الان من اگر حرف پدر و مادرم را قبول می‌کردم و همان رشته زیست‌شناسی را می‌خواندم؛ کل زندگی‌ام با این تصمیم، خیلی متفاوت می‌شد. ازآنجاکه دانشگاه آزاد پولی بود و محمدمهدی هیچ حمایتی نداشت؛ همه منتظر بودند که انصراف دهد و برگردد؛ ولی محمد روی تصمیم خودش مصمم بود. او مجبور شد برای تأمین مخارج خودش، کار کند تا به هیچ‌کس متکی نباشد حتی خانواده‌اش!
او حال خوب خودش را به دست آورده بود و داشت برای بهتر کردن آن تلاش می‌کرد.

چطور باید حالمان را خوب کنیم؟
۱. شکرگزاری روزانه
شکرگزاری حال انسان را خوب می‌کند. اولین نکته برای داشتن حال خوب، شکرگزاری روزانه است. دکتر معتقد است که باید برای هر آنچه داریم شکرگزاری کنیم و هر روز آن را انجام دهیم. زیرا اینگونه متوجه می‌شوی در زندگی خودت چه نعمت‌هایی وجود دارد و تو می‌توانی به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنی. اگر بیشتر دقت کنید، متوجه این می‌شوید که در دنیا چه مصیبت‌ها و رنج‌هایی وجود دارد، اما ما می‌توانیم نفس بکشیم و زنده هستیم. تو اکنون وجود داری و جان داری. تو فرصت داری تا زندگی خودت را بسازی و به موفقیت برسی. پس خدا را شکر کنیم.
۲. بخشیدن
بخشیدن یکی دیگر از کار‌هایی است که شما در برابر انجام دادن آن حال خوبی خواهید داشت. هرکسی که در برابر شما کار بدی انجام داده است، او را ببخشید. پدر و مادر، دوست یا شریک یا هر آدم دیگری، سعی کنید او را ببخشید. این عمل باعث این می‌شود که حال شما خوب شود.
۳. بدانید از این دنیا چه می‌خواهید
دقیقاً بدانید از این دنیا چه می‌خواهید. بعضی مواقع حال ما خوب نیست، دلیل آن این است که اصلاً نمی‌دانیم چه چیزی می‌خواهیم که آن را نداریم که در قبال نداشتن آن حالمان خوب نیست. در این صورت هر چیزی هم که به دست می‌آوریم، باز هم حال ما خوب نمی‌شود. این در صورتی است که شما باید حال خودتان خوب باشد تا بتوانید به چیزی که می‌خواهید برسید. پس به‌طور دقیق مشخص کنید از این دنیا چه می‌خواهید. اگر بخواهید حال خوبی داشته باشید و بتوانید بگویید که فردی موفق هستید، باید به چه چیزی یا چه جایگاهی برسید. رستورانی را فرض کنید که منوی متنوعی در اختیار شما قرار داده است، شما باید انتخاب کنید که کدام غذا را می‌خواهید.
۴. قانع بودن
قانع بودن به چیزی که الان دارید یکی از مواردی است که می‌تواند حال بد شما را به حال خوب تغییر دهد. البته این قانع بودن نباید باعث شود که شما نخواهید به موفقیت برسید و چیز‌های بهتری کسب کنید، نه این اشتباه است. باید در عین این‌که قانع هستید و از شرایط فعلی نارضایتی ندارید، موفقیت و پیشرفت خود را نیز بخواهید. به‌طور مثال با خود نگویید که اگر فلان خانه یا ماشین را بخرم حالم خوب می‌شود. بلکه بگویید اکنون حال من خوب است و به همین قانع هستم، اما برای رشد و پیشرفتم که خرید خانه و ماشین بهتر است تلاش می‌کنم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار