بختیار خلیقی:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: وابستگی کشور به ارز ترجیحی و عوامل آن باعث شد که تراز و سطح تجاری ما پایین برود و به سمت منفی کشیده شود.
کد خبر: ۱۰۵۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰ 25 June 2022
به گزارش تابناک کردستان، بختیار خلیقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار داشت: در سال‌های گذشته ارز ترجیحی اختصاصی داده شد به بعضی از کالا‌های اساسی و کالا‌هایی مد نظر دولت‌های گذشته و طی چهار سال گذشته بوده است. کالا‌هایی همچون برنج، لاستیک و.. که حذف شد.
خلیقی ادامه داد: بنابرین مجموعه‌ای همانند نهاده دامی، کنجاله سویا، جو وراداتی و روغن خام وارداتی بود که این چهار مجموعه در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی مانده بود و باید تعیین تکلیف می‌شدند.

بختیار خلیقی بیان کرد: دولت مردمی جناب آقای رئیسی در اقدام کردن و عمل کردن به اجرا و انجام طرح حذف ارز ترجیحی حقیقتا اقدامی شجاعانه کردند و این طرح را به اسم توزیع عادلانه یارانه نام گذاری کردند.

رئیس سازمان صمت کردستان اضافه کرد: در واقع ۱۵٫۶ میلیارد دلار فقط به ۵۶ نفر اختصاص داده میشد و با این حذف ارز ترجیحی نهاده دامی و دیگر محصولات نام برده هیچگونه منفعتی برای مردم نداشت، وابستگی کشور به ارز ترجیحی و عوامل آن باعث شد که تراز و سطح تجاری ما پایین برود و به سمت منفی کشیده شود.


خلیقی در خصوص روند کاهشی صادرات ما و همچنین سطح تجاری ایران ادامه داد: با وجود این روند کاهشی سطح تجاری و افزایش حجم واردات به داخل کشور موجب شد که یارانه به جیب مصرف کننده نرسد و دراصل به حساب آن تولید کنندگان ریخته شود و به همین دلیل دولت با توجه به قانون تصویب شده مجلس جهت مردمی سازی یارانه‌ها در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ موفق به این کار شد تا دیگر آن ۵۶ نفر حجم زیادی از آن پول را دریافت نکنند.

بختیار خلیقی اضافه کرد: به همین دلیل دولت مردمی با دهک بندی جامعه برای دهک ۱ تا ۳ مبلغ ۴۰۰ هزارتومان و برای دهک‌های ۳ تا ۹ مبلغ ۳۰۰ هزار و دهک ۱۰ فقط یارانه دارو و نان را اختصاص داده اند.

رئیس سازمان صمت کردستان خاطر نشان کرد: باتوجه به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی نامگذاری شده است و دغدغه مقام معظم رهبری در چند سال اخیر به کلمه تولید اکتکا کرده اند، این فرمان به صورت ۲ بعدی بود که یکی از ابعاد تولید دانش بنیان و دیگری اشتغال آفرینی است، در همین راستای در استان کردستان ۳۱ شرکت دانش بنیان وجود دارد که ما به عنوان سازمان صمت در شرکت شهرک‌های صنعتی مکانی را به صورت کارگاهی برای شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده ایم.

وی افزود: طبق اهداف سازمان ما تقویت صنایع کم جمعیت را داریم و همچنین صنایع صادرات محور است، پیگیری و حمایت از طرح‌های پیشران، طرح‌های واحد‌های صنعتی، محور استخراج معادن است که میخواهیم آن‌ها را تقویت کنیم و قصد توسعه این اهداف را داریم تا از مزایای آن‌ها برخوردار شویم.

خلیقی بیان کرد: در خصوص جذب سرمایه گذار در داخل استان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است که انشالله بتوانیم در زمینه موثر واقع شویم.


رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کردستان گفت: یکی دیگر از دغدغه‌های استاندار و بنده بحث پرواز ژئوفیزیک هوایی بود که در قسمت‌های سقز و قروه انجام شده بود و تنها دیواندره مانده بود که این مهم صورت گرفت، همچنین تنها شهرستان دیواندره ۸۰ میلیارد تومان و سایر شهرستان‌ها ۲۸۰ میلیارد تومان بوده هزینه شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار