۹۵ درصد بافندگان فرش در کردستان بانوان هستند
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با تلاش و همت بخش خصوصی بعد از یک سال برنامه ریزی و پیگیری های صمت کردستان، خانه خلاق فرش در این استان راه اندازی می شود.
کد خبر: ۱۱۰۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷ 07 June 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک در استان کردستان، فرحناز رافع در سفر به سنندج اظهار داشت: انتظار می رود با راه اندازی این مرکز شاهد خلاقیت و نوآوری در کل زنجیره به خصوص حوزه فروش فرش باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که تقویت حوزه فروش فرش نیازمند حمایت و جذب جوانان غیور و با ایده های خلاق است، افزود: باید از ظرفیت و توانایی جوانان در امر فروش فرش به جد بهره گرفت تا شاهد رونق و توسعه فرش استان باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان این مطلب که از تمام تولید کنندگان فرش دستباف حمایت می کنیم، یادآور شد: فعالان این حوزه باید تلاش کنند تا این هنر و صنعت زیبا و ارزشمند احیا شود و به نسل های بعدی انتقال یابد.

رافع با اشاره به نام گذاری یک روز در تقویم رسمی کشور به نام روز فرش، ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم این نهاد برگزاری نمایشگاه هایی در ایران با حضور رئیس جمهورهای کشورهای خارجی برای معرفی این هنر بوده است.

گفتنی است بازدید از کارگاه های فرش دستباف سنندج یکی دیگر از برنامه های این سفر بوده و رئیس مرکز ملی فرش کشور در جریان سفر به استان کردستان از ۲ کارگاه تولید فرش دستباف سنندج بازدید کرد.

۹۵ درصد بافندگان فرش در کردستان بانوان هستند

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: افزون بر ۱۸۰ کارگاه تولید فرش دستباف در این استان وجود دارد و ۹۵ درصد بافندگان را بانوان تشکیل داده‌اند.

بختیار خلیقی نیز در بازدید رئیس مرکز ملی فرش ایران از چند کارگاه تولید فرش دستباف در سنندج افزود: از مجموع بافندگان استان حدود ۱۳ هزار نفر زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی بیان کرد: سالانه ۱۸۰ هزار متر مربع فرش در کردستان بافته می‌شود که نشانگر ظرفیت بالای این استان در زمینه فرش‌بافی است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه این استان دارای ۲ برند جهانی به نام فرش پولادین بیجار و فرش یک پود سنندج است گفت: همچنین در کنار صنعت فرش استان پنج واحد رنگرزی هم مشغول به فعالیت هستند.

کارگاه «فریده حسینی» نخستین کارگاه تولید فرش دستباف بود که فرحناز رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران از آن بازدید کرد.

این کارگاه که سال ۱۳۸۹ جواز تاسیس و بهره‌برداری خود را دریافت کرده، برای ۲۰ تا ۳۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.
در این کارگاه سالانه ۱۰۰ متر مربع فرش دستباف با نقش و نگار بومی تولید و به مشتریان عرضه می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از کارگاه «شهلا فرهنگ» نیز بازدید کرد که حدود ۲۵ سال در زمینه تولید فرش دستباف سابقه فعالیت دارد. در این کارگاه نیز ۱۵ نفر به صورت مستقیم به عنوان بافنده مشغول به کار هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار