ثبت ۱۳ هزار واقعه ازدواج در کردستان سال گذشته
رییس شورای هماهنگی بانک های کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۶۷۵ فقره وام ازدواج در استان پرداخت شده که رتبه نهم کشور را کسب کردیم.
کد خبر: ۱۱۰۹۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 08 June 2023

ثبت ۱۳ هزار واقعه ازدواج در کردستان سال گذشته
رتبه نهم کردستان در پرداخت وام ازدواج

رییس شورای هماهنگی بانک های کردستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۶۷۵ فقره وام ازدواج در استان پرداخت شده که رتبه نهم کشور را کسب کردیم.

به گزارش خبرگزاری تابناک در استان کردستان، علی اشرف یوسفی قیاسی روز پنجشنبه در جلسه کمیته تخصصی ستاد ساماندهی امور جوانان در سنندج اظهار کرد: بانک ملی با ۵۲۷ فقره رتبه نخست، بانک مهر ایران با ۵۱۳ فقره رتبه دوم و بانک ملت با پرداخت ۳۵۸ فقره وام ازدواج در رتبه سوم پرداخت وام ازدواج قرار داشتند.
وی افزود: یکی از مشکلات تسهیلات ازدواج خرید و فروش آنها و عدم صرف این تسهیلات در جای غیرمناسب آن است که خود آسیب های اجتماعی دیگری را به بار می آورد.
رییس شورای هماهنگی بانک های کردستان یادآور شد: سال گذشته از ۱۱ بانک زیرمجموعه بانک مرکزی حدود ۱۸ هزار تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.
یوسفی ادامه داد: رتبه کردستان در سال گذشته در زمینه‌ ارائه تسهیلات ازدواج در کشور هجدهم بود و بانک های ملت، تجارت و ملی به ترتیب در رتبه های اول تا سوم ارائه تسهیلات به جوانان قرار گرفتند.
ثبت ۱۳ هزار واقعه ازدواج در سال گذشته
نماینده اداره ثبت احوال استان کردستان اظهار کرد: در طول سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۹ واقعه ازدواج صورت گرفته که نسبت به زمان مشابه سال ماقبل آن درصد بسیار کمی کاهش داشته است.
زاهد امینی افزود: استان کردستان براساس جمعیت جزو استان های برتر کشور در زمینه ازدواج است و بیشترین نرخ ازدواج در استان نیز مربوط به شهرستان سروآباد و کمترین نیز مربوط به شهرستان بیجار است.
وی بیشترین ازدواج در استان کردستان را مربوط به گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۴۴۳۰ مورد عنوان کرد.
احمد امانی استاد دانشگاه کردستان نیز در این جلسه به مهمترین مشکلات و مباحث موجود بر سر راه جوانان در ازدواج و تشکیل خانواده اشاره کرد و گفت: عدم شناخت خانواده ها از اهمیت نقش مشاوره پیش از ازدواج مشکلات فراوانی را برای جوانان در تشکیل نهاد مقدس خانواده ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: یکی از موارد مهمی که در ازدواج و تشکیل خانواده مطرح می شود، سن ازدواج است که اغلب از سوی پژوهشگران و افراد تصمیم گیرنده در مورد امور جوانان مورد توجه قرار نمی گیرد و باید به عنوان یک مشکل در پژوهش های این حوزه آسیب شناسی شود.
این کارشناس مشاوره ازدواج ادامه داد: در پژوهش هایی که در زمینه ازدواج و مشاوره پیش و پس از آن مطرح می شود باید توجه داشت که عنوان کردن هر مورد با توجه به تحقیقات میدانی و وجود داده های علمی باشد و از دخالت دادن نظرات شخصی پرهیز کرد تا بتوان راهکارهای اصولی برای آن پیدا کرد.
امانی با اشاره به عامل مهم اقتصاد در تشکیل خانواده و همچنین دوام و ادامه آن به عنوان کانون گرم و امن زندگی افزود؛ در چند پژوهش صورت گرفته اگرچه در کنار این مهم عوامل دیگری نیز وجود دارند اما باید توجه داشت که تقریبا بیشتر راهکارهایی که از دل بررسی مشکلات استخراج می شود حول این محور قابل حل است.
این مشاور خانواده با اذعان به پدید آمدن معیارها و ارزش های مدرن در درون افراد و خانواده ها، گفت: نیاز به امر مشاوره قبل و پس از ازدواج تنها مختص به یک قشر خاص نیست و تمامی افراد جامعه به ویژه جوانان برای حل مشکلات خود و تحکیم و دوام ازدواج باید از مشاورین توانمند بهره بگیرند.
امانی با بیان اینکه ازدواج دارای دو لایه سخت افزاری و نرم افزار است، مشکلاتی همچون خیانت ها ، تعارض ها و مسایلی از این قبیل را جنبه نرم افزاری ازدواج عنوان کرد.
وی همچنین سیستم فکری و شخصیتی را عامل اصلی در تشکیل یک خانواده سالم و بدون دغدغه عنوان کرد و گفت: شناخت مشکلات رفتاری فرد و کمک به بهبود مسایل خانواده کار اصلی مشاور و متخصص خانواده و ازدواج است که باید در زمان مناسب از آن بهره ببرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار