رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: 150 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بدون آب رها شده ست.
کد خبر: ۱۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱ 07 March 2015
به گزارش ایرنا ، سید محمد موسوی در آیین درختکاری و پاسداشت باغ و طبیعت در اراضی اطراف آستان حرم امام راحل، اظهارداشت: براساس قانون ، وزارت جهاد کشاورزی حق آبه را به کسی می دهد که جایگزین آنرا تامین کند و در این رابطه متاسفانه بالغ بر 150 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بدون آب رها شده است.

وی افزود: وجود هفت هزار حلقه چاه آب در منطقه باعث شده که حجم آبهای زیر زمینی بشدت کاهش یافته و ضمن خشک شدن این مناطق، وسعت دشت های کشور نیز اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دهه های اخیرحدود 42 درصد افت آب در اراضی کشاورزی استان داشته ایم، تصریح کرد: در ادامه این فرآیند متاسفانه درصد کیفی آب نیز بشدت کاهش یافته و برای جلوگیری از ادامه این روند وزارت نیرو دولت بایستی با جذب سرمایه گذار برای جلوگیری از حدر رفت آبهای سطحی و از طرفی دیگر تصفیه آب های نامتعارف اقدام جدی انجام دهد.

وی با اشاره به استفاده از آبیاری نوین گفت: خوشبختانه طی سال های اخیر بالغ بر 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت آبیاری نوین قرار گرفته و امسال نیز 10 هزار هکتار برای این منظور اختصاص داده شده است.

موسوی افزود: در همین راستا برای مقابله با تولیدات محصولات کشاورزی با آب های نامتعارف، طرح الگوی جایگزین در سطح استان در حال اجراست و اراضی زراعی که تا پیش از این با آب فاضلاب آبیاری می شود با اعتبار یک میلیارد تومان و توزیع یک و نیم میلیون نهال صنوبر به کشاورزان استان تهران دیگر شاهد کشت محصولات سبزی و برنج با آب آلوده و فاضلاب نخواهیم بود و در صورت مشاهده نیز از کاشت آن اراضی جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی، طی چهار دهه گذشته جمعیت تهران از دو میلیون نفر به حدود 13 میلیون نفر افزایش یافته و با ادامه این روند هم اکنون مرکز کشور بطور جدی با کمبود آب مواجه است.

این گزارش حاکیست، در این مراسم که رییس سازمان امور اراضی کشور، فرماندار ویژه شهرستان ری، معاون املاک و مستغلات آستان مقدس امام خمینی (ره) و دیگر مسوولان شهرستان ری حضور داشتند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار