در گردهمآیی شاعران شیعه و اهل سنت در مشهد مطرح شد ؛
آیین پایانی کنگره شعر «اهل بیت(ع) در بیان شاعران شیعه و اهل سنت»، یکشنبه شب در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد و شاعران شیعه و اهل سنت به مدح اهل بیت (ع) پرداختند.
کد خبر: ۱۹۴۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 08 March 2016
 و این بار شاعران گرد  هم آمدند تا وحدت مسلمانان را با زبان شعر و در لابه لای قصیده و غزل و چهارپاره به نمایش بگذارند؛ وحدت شیعه و اهل سنت در ایران اسلامی و استان خراسان رضوی سابقه ای دیرینه دارد و شهرستان های این استان بارها و بارها جلوه گاه تبلور وحدت بوده است. اما این بار، بیان شاعرانه آن و عرض ادب و احترام اهالی هنر به اهل بیت(ع) بود که فرصت بروز یافت و جلوه گر شد.
حضور شاعران و ذاکران آیینی پیشکسوت همچون سیدرضا موید، غلامرضا سازگار نیز زینت بخش این محفل بود. همزمانی برگزاری این کنگره با ایام عزاداری رحلت آیت ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی نیز سبب شد تا ابراز ارادت آن مرحوم به اهل بیت(ع) نیز در خاطره ها مرور شود. در آغاز این کنگره، «سیدمحمود مرویان حسینی» مدیر کل تبلیغات اسلامی استان نکاتی را در اهمیت جایگاه شاعران در نگاه اهل بیت(ع) عنوان و اظهار کرد: از آغار اسلام، هنر شعر یکی از مقوله ها برای معرفی اسلام بوده است و شاعران بسیاری از سوی اهل بیت(ع) مورد تجلیل قرار گرفته اند. وی افزود: امروز آن رسالت ارزشمند پیش روی هنرمندان مسلمان شیعه و اهل سنت ماست. در این مراسم مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی نیز با اشاره به علاقه و توجه مرحوم آیت ا... واعظ طبسی به مقوله هنر و فرهنگ نکاتی را عنوان کرد. هاشم آبادی همچنین با اشاره به این که شخصی مثل آیت ا... واعظ طبسی تولیت آستان قدس را 25 بهمن 57 یعنی 3 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم امام راحل بر عهده گرفتند، اظهار کرد: مرحوم آیت ا... طبسی در بیانات خود به صراحت عنوان کرده اند که ریالی از حق التولیه ها برای منافع و امور شخصی خود برنداشتند و این مسائلی که گاه گفته می شود جای تدبیر دارد. در ادامه این آیین، شاعران به شعرخوانی پرداختند و ابیاتی را در مدح اهل بیت(ع) قرائت کردند.
بشر گرفته شرافت ز نام اهل البیت
«سیدرضا موید» شعرخوانی اش را با قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز و سپس ابیاتی را به اهل بیت(ع) تقدیم کرد:
بشر گرفته شرافت ز نام اهل البیت / خدای داده به قرآن سلام اهل البیت / فروتر است ز خالق فراتر از مخلوق / جلال آل محمد(ص) مقام اهل البیت / ... / حیات خویش میالای به ننگ ذلت نفس / که عزت است و شرافت پیام اهل البیت / اگر که حرمت آنان نگه نمی داریم / خدا کند نبریم احترام اهل البیت
موید سپس شعری را به یاد مرحوم آیت ا... طبسی قرائت کرد:
مردی که بود تولیت آستان قدس، بر خاک آستان رضا سر نهاد و رفت / پروانه همیشه به پرواز در حرم، زین روضه تا ریاض جنان پر گشاد و رفت / ... / از کارهای خیر به هر جای این حرم، بر کف گرفت نسخه زادالمعاد و رفت / دارالولایه شاهد روح ولایتش، دارالسعاده را به حرم در گشاد و رفت
قرآن گرفته فاطمه روی سر شما
و سپس غلامرضا سازگار شاعر آیینی پیشکسوت شعرخوانی اش را با چند بیت از شاعر اهل سنت اوحدی مراغه ای در مدح امیر المومنین (ع) آغاز کرد:
بر کوفه و خاک علی، ای باد صبح، ار بگذری /آنجا به حق دوستی کز دوستان یادآوری / ... / کافی کف کوفی وطن، صافی دل صوفی بدن / هم بوالوفا، هم بوالحسن، هم مرتضی، هم حیدری.
و سازگار هم شعری را که در وصف شهدای مدافع حرم سروده بود قرائت کرد:
 ای بر شما سلام خداوندگارتان / بر قله بلند شرف اقتدارتان / ... / فریاد یا علی است نفس های ظلم سوز / فریاد یا حسین به گردون شعارتان / عمارهای شیرخدا شیرهای بدر / داعش چو روبهی شده هر جا شکارتان / یار و مدافع حرم زینب و حسین / دریای اشک دیده شب زنده دارتان / قرآن گرفته فاطمه روی سر شما / نازم به عزت و شرف و افتخارتان
 این خانواده اشرف مخلوق داورند
در ادامه مراسم نوبت به شعرخوانی شاعران برگزیده در این کنگره رسید و از میان مجتبی ابوالقاسمی، مصطفی جلیلیان مصلحی، عبدالکریم جوان لاجی، نوید اطاعتی و امان ا... میرزایی که به طور مشترک رتبه سوم را کسب کردند، 2 نفر به شعرخوانی پرداختند. مجتبی ابوالقاسمی ابیاتش را عاشورایی کرد و از محرم گفت: ماه غم آمد و محرم شد، آسمان دلم ترک دارد / سرگذشتی که خانمان سوز است، غمی اندازه فدک دارد ... . و سپس چند بیتی را به حضرت زهرا(س) تقدیم کرد. عبدالکریم جوان لاجی شاعر اهل سنت نیز شعرخوانی کرد: امشب از فاصله دور تو را می خواند / زائری خسته و رنجور تو را می خواند / تا بپاشی سبدی نور به تاریکی شب / امشب ای نور علی نور تو را می خواند / ... / امشب آقا غزل از حنجره ام می بارد / شاعری وصله ناجور تو را می خواند. نوید اطاعتی هم شعری را در مدح امام علی (ع) خواند: ما پیروان مکتب آل پیمبریم / دلدادگان ارشد اولاد حیدریم / ما با حسن به عشق حسین آشنا شدیم / ما از مدینه راهی کرب و بلا شدیم / ... / از آن زمان که نسل امامت درست شد / سرچشمه عطا و کرامت درست شد / این خانواده اشرف مخلوق داورند / این ها فقط کریم به دنیا می آورند.
 زائری هست و دلش سمت خراسان باشد
سپس برگزیدگان رتبه دوم کنگره معرفی شدند. هادی محمدی، سیدحسین موید، مولوی محمد پرویزنیا و علی اصغر حسن زاده برگزیدگان این بخش بودند که شعرخوانی کردند. سید حسین موید شعری را در توصیف عشق به امام رضا(ع) قرائت کرد: عشق اشکی است که از گوشه چشمی جاری است / عشق شوقی است که این گونه نمایان باشد / عشق بغضی است که در یک چمدان جا مانده / زائری هست و دلش سمت خراسان باشد. شعرخوانی مولوی محمود پرویز نیا ادامه این مراسم بود.
اهل سنت جملگی دان عاشقان اهل بیت
این شاعر اهل سنت صحبت هایش را با مدح اهل بیت(ع) آغاز کرد و از وحدت شیعه و اهل سنت سخن گفت: اهل سنت در عشق به اهل بیت(ع) و محبت به ایشان از برادران تشیع کم و کاستی ندارند. نظام مقدس جمهوری اسلامی طاغوت را که به دنبال ایجاد اختلاف بین مسلمانان بود، شکست داد و به برکت انقلاب اسلامی، شیعه و سنی به هم نزدیک تر شدند تا آن جا که امروز ما می توانیم از حساس ترین تریبون ها اعتقاداتمان را بیان کنیم و بگوییم که ما اهل سنت عاشقان اهل بیت(ع) هستیم.مولوی پرویزنیا سپس ابیاتی را قرائت کرد: اهل سنت جملگی دان عاشقان اهل بیت / هم محبان اند تمامی دوستان اهل بیت / جمله اهل تسنن چهار مذهب سر به سر / دوستان و پیروان خاندان اهل بیت / ... / دشمنی بر اهل بیت است دشمنی با مصطفی / اهل سنت دشمن است بر دشمنان اهل بیت. هادی محمدعلی پور، دیگر شاعر برگزیده این کنگره بود که شعری را از زبان حضرت زینب(س) قرائت کرد: ای هم نفس بدون شما می کشیم نفس / تو رفتی و امید ندارم به هیچ کس / رفتی نگاه مضطربم مانده دشت را / آه ای قرار زندگی خواهرت بیا.
مرقد زیبای تو خورشید مهرانگیز من
مولوی عبدالباقی از تایباد هم که به عنوان شاعر میهمان در این کنگره حضور داشت، قبل از شعرخوانی خود اظهار کرد: بر این باوریم که هر کس به اهل بیت پیامبر(ص) احترام نگذارد نه تنها سنی نیست، بلکه مسلمان نیست. وی سپس ابیاتی را در توصیف دلدادگان به علی بن موسی الرضا(ع) برای حاضران خواند: با تو بهارم دوری ات پاییز من / مرقد زیبای تو خورشید مهرانگیز من / ای بهشت امن ایران چشمه زیبای عشق / با تو لبریز از صفا ای ماه نورانگیز من / ... / از تو پیدا کرده ام داروی درمان وجود / عالم آل محمد(ص) عشق دل انگیز من.
یک زن امیر قافله سر به دارها
 شعرخوانی 3 برگزیده اول این کنگره بخش دیگری از این مراسم بود و ابتدا «الهه بیات مختاری» شعری را به پیشگاه حضرت زینب(س) تقدیم کرد: هر جا که خطبه خوانده به آتش نشانده است ،کاخ سیاه سلطنت نا به کارها / یک زن رسول لشکر هفتاد و دو تن، یک زن امیر قافله سر به دارها/ زینب شروع کرب و بلایی دوباره است / زینب ادامه همه اقتدارها. و «رضا رحیمی عنبران» دیگر برگزیده این کنگره در مدح پیامبر(ص) ابیاتی خواند: بگو نقاب ببندد به چهره پسرش / که چشم شور پر است ای حلیمه دور و برش / امانت است محمد(ص) به دست تو نکند / که طفل آمنه را ناظری زند نظرش / همان که آمده تا شرح آسمان بدهد / که داده بود خداوند پیش از این خبرش. «سیدحسین سیدی» دیگر رتبه اول این کنگره نیز این ابیات را خواند: ای بهترین جواب تمام سوال ها / زیباترین نمونه زن در مثال ها / بوسیده است دست تو را حضرت رسول / این است انتهای تمام کمال ها / تو دختر خدیجه ای آن کس که ریخته است / در پای دوست ثروت و مال و منال ها. پایان بخش این آیین شعرخوانی شاعر اهل سنت «امیرختوانه» و همچنین حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدا... حسینی» بود.
شایگان/خراسان رضوی

برچسب ها: اهل سنت ، وحدت ، شعر ، اهل بیت ، مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار