کد خبر: ۱۹۵۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 09 March 2016
استاندار در دومین شورای کشاورزی استان که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان برگزار شد گفت: اعتبارات بخش کشاورزی گیلان در سال 94 نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش داشته است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ محمدعلی نجفی در این نشست به پتانسیل بالای موجود در مراکز تحقیقاتی کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: اگر به بخش تحقیقات کشاورزی بها دهیم نتایجش را در کاهش خطرات موجود در محصولات و بهره وری بهتر شاهد خواهیم بود.
وی افزود: این خطرات هم اکنون تولیدات کشاورزی استان از قبیل بادام زمینی،چای،برنج و زیتون را تهدید می کند که نیازمند اقدامات تحقیقاتی برای مقابله با آن هستیم.
استاندار گیلان تاکید کرد :کارهای اجرایی و بخش کشاورزی استان نباید از دستاوردهای تحقیقاتی فاصله بگیرند و با تحقیقات می توان به افزایش کمیت محصولات در کنار کیفیت آنها کمک کرد.
وی با اشاره به اینکه از منابع طبیعی حفاظت بدون پشتوانه را  نمی توان انتظار داشت خاطرنشان کرد: سازمان ها و بخش های دولتی باید با مشارکت مراکز تحقیقاتی بهره وری را ارتقا دهند.نماینده عالی دولت در گیلان با انتقاد از امکانات کم مراکز تحقیقاتی کشاورزی گیلان گفت : امروزه کشاورزی باید به صورت علمی اداره شود و برای این کار باید رسیدگی به این مراکز در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گیرد.
وی به رشد بالای اقتصادی کشور در بخش کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و افزود : استان گیلان با تولید محصولات اساسی کشور همچون برنج ، چای ، بادام زمینی ،ابریشم و زیتون نقش اساسی در این رشد داشته است .
وی با بیان اینکه  دولت تسهیلات خوبی برای تجهیز و یکپارچه سازی اراضی گیلان اختصاص داده است خاطرنشان کرد : اعتبارات بخش کشاورزی گیلان در سال 94 نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد افزایش داشته است .
استاندار گیلان به احیاء 5 هزار هکتار از باغات چای گیلان اشاره کرد و گفت : در سال گذشته سه هزار هکتار از باغ های مخروبه چای استان احیاء شد که امسال نیز دو هزار هکتار به آن اضافه شده است.
 وی افزود :این مقدار احیای باغات چای به دلیل رسیدگی بهتر به وضعیت چایکاران در دولت تدبیر وامید افزایش یافته است
نجفی  فروش خوب  چای تولید امسال که تاکنون نادر بوده است نشانگر آینده روشن این بخش دانست و گفت : درحالی که محصول چای چایکاران در سال های گذشته در انبارها می ماند و به دلیل عدم فروش فاسد می شد با تدابیری که دولت تدبیر و امید اندیشید امسال 95 درصد چای خشک تولید شده به فروش رفته است .
وی با بیان اینکه دولت روند خوبی را برای افزایش تولید چای در پیش گرفته است افزود: اگر همین جاذبه ای که نسبت به برنج استان وجود دارد درخصوص چای نیز ایجاد شود قطعا این محصول رشد چشمگیری خواهد داشت.
دکتر نجفی به کاشت 250 هزار اصل نهال صنوبر  در شهرستان صومعه سرا به عنوان رتبه ی اول این نوع نهال در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در استان گیلان چندین کارخانه تولید MDF و نئوپان وجود دارد که نیازمند مواد اولیه هستند و این یک فرصت تاریخی برای ایجاد اشتغال در صنایع سلولزی است.
نماینده عالی دولت در گیلان به همراهی بانک کشاورزی در بخش های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی باید کمک قابل توجهی صورت گیرد.
وی استفاده از فناوری و دانش های روز را برای پیشرفت استان موثر دانست و افزود: هواشناسی استان یکی از کمک های موثر در تصمیم گیری هاست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی و دبیر شورای کشاورزی گیلان از راه اندازی شورای کشاورزی شهرستان ها در سال 95 به ریاست فرمانداران  با دستور استاندار گیلان خبر داد و گفت : در این شورا مشکلات پیش روی کشاورزی و کشاورزان مطرح و برای رفع آنها تصمیم گیری می شود.
ساماندهی پسماندهای ضایعات برنج ، تبادل اطلاعات با کشورهای دارای تجربه در حوزه چای ، عملیاتی کردن طرح های مراکز تحقیقاتی و گسترش فرهنگ حفظ محیط زیست از دیگر مباحث مطرح شده از سوی مدیران بخش های مختلف مراکز تحقیقاتی در دومین شورای کشاورزی گیلان بود.
در ادامه ی این مراسم 2 اصله نهال از رقم جدید صنوبر به نام های صنوبر رحمتی و صنوبر گیلدار امروز در رشت رونمایی شد .
این 2 نهال با تلاش 30 ساله محققان گیلانی شناخته شده است و سازگاری بالا با آب و هوای گیلان ، پتانسیل تولید بالا و مقاومت با عوامل خسارت زا از ویژگی های این گونه های جدید است .
همچنین به مناسبت هفته منابع طبیعی در حاشیه ی برگزاری این نشست 2 اصله نهال توسط استاندار گیلان کاشته شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار