کد خبر: ۱۹۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱ 15 March 2016

معاون عمرانی استاندار کردستان حداقل از 2سال قبل، یعنی حتی پیش از آنکه عملکردش مورد پسند دولت یازدهم قرار گیرد و در سمتش ابقا شود واحدهای تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد را تهدید به تعطیلی و پلمب کرده، ولی گزارش‌ کنترل کیفیت واحدهای تولیدی مصالح نشان می‌دهد تولید مصالح غیراستاندارد ادامه دارد و انگار حربه تهدید متخلفان این حوزه چندان کارآمد نبوده است.

به گزارش تابناک کردستان، خبرگزاری دولت هفته گذشته در خبری از قول معاون عمرانی استاندار کردستان نقل کرد: «با واحدهای تولید شن و ماسه و سیمان که دارای درصد بالایی از عدم انطباق با استانداردهای فنی هستند، برخورد قاطع خواهیم کرد».

این خبرگزاری در ادامه خبر خود به نقل از مقام مسئول یادشده نوشت: «بحث مقاومت بتن و فنداسیون بناها دارای اهمیتی فوق‌العاده است و کیفیت شن و ماسه می‌تواند در این امر دخیل باشد، برای نمونه ما شاهد هستیم که بعد از چند ماه سنگ نمای بسیاری از بناهای تازه ساخت سطح استان ریزش می‌کند که گاهاً برای عابران پیاده هم خطرات جدی ایجاد کرده است».

خبرگزاری دولت در بخش دیگری از خبر خود آورده: «در این نشست، مسئول آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وابسته به اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان گزارشی از آزمایشات کنترل کیفیت واحدهای تولیدی شن و ماسه و بتن آماده را که به سفارش معاونت امور عمرانی تهیه کرده بود، قرائت کرد؛ بر اساس داده‌های این آزمایشات که از بخش عمده‌ای از واحدهای تولیدی تمامی شهرهای استان گرفته شده بود، حدود 50 درصد از واحدهای تولیدی شن درشت، شن ریز، ماسه و بتن آماده کردستان، منطبق با استانداردهای فنی لازم نیستند»!

نکته قابل توجه و جالب این است که تهدید به برخورد با واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی که از لحاظ فنی با استانداردها انطباق ندارند امر تازه‌ای نیست و آمار تخلف شمار قابل تأملی از واحدهای تولیدی شن درشت، شن ریز، ماسه و بتن آماده کردستان در حالی رسانه‌ای شده که:

1- معاون امور عمرانی استاندار کردستان در جلسه شورای فنی استان که پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان خبر آن را 9 دی ماه 92 بر روی خروجی خود قرار داده است، بیان کرده «ناظرین نقش مهمی در بالا بردن کیفیت اجرایی واحدهای احداثی و کنترل استفاده از مصالح ساختمانی دارای گواهی استاندارد بر عهده دارند و باید به دقت به وظیفه خود عمل کرده و هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در این زمینه قابل قبول نیست».

در ادامه این خبر آمده: «وی در ادامه خواستار ابلاغ لیست کارخانه های تولید کننده مصالح ساختمانی غیر استاندارد به کلیه دستگاه های اجرایی، انجمن های صنفی پیمانکاری و سازمان نظام مهندسی استان برای برخورد قاطع و قانونی با واحدهای متخلف و افراد سود جو در این زمینه شد».

2- با استناد به خبر مورخ 30 ارد‌يبهشت 93 پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، امیر قادری بار دیگر و در جلسه شورای فنی استان عنوان کرده «باید با برخورد قاطع خود با افراد فرصت‌طلب و سودجو تحول و انقلابی اساسی در رابطه با نحوه نظارت بر عرضه مصالح ساختمانی به وقوع بپیوندد».

معاون عمرانی استاندار کردستان در این جلسه همچنین «خواستار ساماندهی و تشدید نظارت بر مراکز تولید شن و ماسه به منظور ارتقاء سطح کیفی پروژه‌های عمرانی در کردستان» شده و «عرضه مصالح ساختمانی نامرغوب و فاقد استاندارد را موجب هدر رفت سرمایه‌های ملی و افزایش میزان بروز حوادث و اتفاقات ناشی از آن در بخش های مختلف» دانسته و «بر ضرورت پلمپ واحدهای تولیدی و عرضه کننده متخلف با همکاری دستگاه‌های متولی و مراجعه قضایی استان» تاکید کرده است.

3- مدیرکل دفتر فنی استانداری کردستان نیز در سی و چهارمین جلسه کمیته بهینه مصرف انرژی استان که خبر آن در تاریخ 19 خرداد 93 بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی استانداری قرار گرفته تصریح کرده: «به دلیل اهمیت استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت مناسب در طرح‌های اجرایی استان در این راستا نظارت لازم بر کیفیت نازل مصالح شن و ماسه از جمله شن و ماسه کوهی و همچنین سیمان تولیدی کارخانه‌های سیمان کردستان و سامان و کرمانشاه صورت گرفته که مسئولین آزمایشگاه مکانیک خاک استان به استناد آزمایشات صورت گرفته بر روی سیمان مصرفی در ادامه اعلام داشته که متاسفانه مقاومت 28 روزه نمونه سیمان نصف حداقل مقاومت لازم است که باید برخورد جدی با این وضعیت به عمل آید».

وی در این جلسه همچنین گفته بود: «به دلیل اهمیت رعایت معیارهای فنی و مهندسی در بخش ساخت و سازها و حفظ سرمایه‌های ملی و افزایش ضریب ایمنی سازه‌ها با هدف حفظ جان و مال آحاد جامعه دفتر فنی استانداری با قاطعیت با افراد متخلف و هرگونه موارد تخلف برخورد خواهد کرد».

4- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان مجدداً در خبری که 19 آذر 93 در پایگاه اطلاع رسانی استانداری از جلسه شورای فنی استان کردستان منتشر شده، گفته: «باید نظارت بیشتری بر نحوه فعالیت واحدهای تولید مصالح ساختمانی فاقد مجوز به عمل آورد و در این راستا شرکت‌های تولید کننده مصالح ساختمانی فاقد پروانه در سنندج پلمپ می‌شوند».

قادری در این جلسه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان را نیز موظف دانسته «استفاده از مصالح غیر استاندارد در ساخت و ساز را ممنوع اعلام کند» و همچنین اظهار کرده: « فعالیت شرکت‌های تولیدی مصالح ساختمانی فاقد پروانه استاندارد غیرقانونی است» و گفته: «اداره استاندارد استان باید این شرکت‌ها را پلمپ کند».

نگاهی گذرا به اخباری که در این نوشتار به آنها اشاره شد این نکته را کاملاً روشن می‌کند که آنچه معاون عمرانی استاندار کردستان هفته گذشته مطرح کرده و خبر آن در خبرگزاری دولت آمده در واقع موضوع تازه‌ای نیست و این مقام مسئول حداقل از دو سال قبل تاکنون، یعنی حتی چند ماه قبل از آنکه عملکرد وی در حوزه عمران مورد پسند دولت یازدهم قرار گیرد و به پیشنهاد استاندار در سمت معاون عمرانی ابقا شود، به تناوب و در جلسات مختلف اقدام به تهدید واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی غیراستاندارد کردستان به تعطیلی و پلمب و ... کرده اما ظاهراً این تهدیدها از سوی واحدهای متخلف تنها در حد سخنرانی دیده شده چرا که آمار واحدهای متخلف فعال در این حوزه ـ یعنی همان حدود 50 درصد از واحدهای تولیدی شن درشت، شن ریز، ماسه و بتن آماده کردستان که مسئول آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به وضعیت کاری آنها اشاره کرده ـ گواهی بر این مدعا است.

موضوع دیگری که با مرور این اخبار ممکن است در ذهن برخی افراد شکل گیرد آن است که جناب معاون و مجموعه تحت امرشان اشراف کاملی بر عملکرد متخلفان نداشته و جلوتر از این سودجویانِ به اصطلاح تولید کننده مصالح ساختمانی غیراستاندارد، حرکت نمی‌کند تا بتواند راه‌هایی را که آنها برای تخلف در نظر دارند، سد کند.

بنابر آنچه در این مقال آمد باید گفت توصیه‌ها(بخوانید دستورات موکد معاون عمرانی استاندار کردستان) به عوامل اجرایی در حوزه ساخت و سازها در سطح استان برای نظارت بر رعایت استانداردهای کیفی در مصالح ساختمانی و همچنین رعایت معیارهای فنی در بخش ساخت و ساز، زمانی مفید فایده خواهد بود که اراده کافی برای پیگیری مستمر تا اجرای به موقع و کامل آنها در مسئولان اجرایی وجود داشته باشد در غیر این صورت، این قبیل اظهارات فاقد پشتوانه اجرایی لازم که نوعی انشاء‌خوانی مسئولان در جلسات بی‌روح و تکراری است نه تنها در ارتقای کیفیت ساخت و سازها مثمر ثمر نخواهند بود بلکه بالعکس سبب جری‌تر شدن آن دسته از عوامل سودجو و مسئولیت‌ناپذیری خواهد شد که خلافکاری عادت مألوف آنها بوده و به دلیل عدم وجود عوامل بازدارنده بر تداوم شیوه ناصواب خود اصرار می‌ورزند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
فضول باشى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
ىک چىز گفت شما چرا موضوع را جدى گرفتىد~~~~
مگر نمىدانىد اىشان لاىق ترىن نىروى بومى اهل سنت هستند؟؟؟؟؟؟
بر بزرگان خطا گرفتن خطاست!!!!!!!!!!!
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
جناب فضول باشی نامت گویای همه چیز است اولا من در جریان هستم بالای سی مورد پلمپ و تعطیلی و جریمه برایشان در نظر گرفته شده است ثانیا به نظر در انعکاس این خبرها رعایت انصاف الزامی است و به شما توصیه میکنم قدر مسولان به تمام معنی خدوم را بدانیم که هر چند از نزدیک خدمت این بزرگوار نرسیده ام ولی از بزرگان استان و مراجعه کنندگانش شنیده ام که ایشان انسانی بزرگوار و به تمام معنی خادم هستند و تا جایی که ممکن باشد اگر مشکلی داشته باشی وبه ایشان مراجعه نمایی پیگر خواهند بود و برای حل آن تلاش خواهند کرد .پس اگر حسادت و تنگ نظری را از خودمان دور کنیم نگاههایمان تغییر خواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
جناب احمدی عزیز اگر سایت استانداری را و در خصوص فرمایشات این بزرگوار بررسی بفرمایید سه کلمه خواستار شد . بررسی می کنیم . دردست تهیه است و.. در کل همه را به نسل های آینده واگذار می کند و به تاکید خودشان قرارنیست همه مشکلات موجود حل شود و برای مسولین اینده هم باید مسایلی برای پیگیری باشد .
در عزیزی ایشان شکی نیست اما مشکلات مردم با خواستار شدن و عزیزی مسیولین حل نمی شود مردم قاضی خوبیند عملکرد عمرانی استان را دنبال می کنند و قضاوت
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
جناب ناشناس عزیز که فکر میکنم همان فضول باشی محترم باشید اولا با چشم خودم دیده ام و جهت شفاف سازی عرض کردم و نوشتم که که بالای 30 مورد پلمپ و جریمه برایشان (متخلفان )در نظر گرفته شده است پس با احترام به نظر شما تنها تاکید ،بررسی و پیگیری نبوده بلکه اقدام و عمل انجام شده است ثانیا عملکرد عمرانی استان با توجه به شرایط تخصیصی اعتبارات کاملا منطقی است و این شرایط تنها مختص استان کردستان نبوده بلکه شرایط برای تمامی استانهای کشور است پس اگر کلان به شرایط اقتصادی کشور بنگریم عملکرد عمرانی کاملا قابل قبول است و یا شاید بالاتر از حد انتظار است هر چند انجام پروژه های عمرانی بزرگ بدون پول ممکن نیست. اما مردم ما الحمدالله امروزه کاملا آگاهند و شرایط را با چشم بینا می نگرند و کاملا متوجه همه شرایط هستند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
برادربزرگوارم ظاهرا یا از دور ذستی براتش داری یا اشنایی کامل با حوزه اختیارات معاونت عمرانی نداری دنیای مدیریت امروز مدیریت بی منابع است و اتخاذ تصمیمات مدبرانه که شرح وظایف این حوزه به گونه ای است که اگر درست و با تخصص عمران ( نه شهرساز) دنبال گردد تمامی بخشها و حتی بخش اشتغال استان نیز فعال خواهد شد از جمله حمل و نقل و ترافیک و استفاده از تولیدات استان به جای خرید از سایر استانها و توسط سازمان زیز مجموعه ایشان ضمن اینکه یک بررسی اجمالی از سوابق مدیریتی ایشان در شهرداری سقز و مسکن و دفتر فنی همگی حاکی از محافظه کاری و اهسته بیا و اهسته برو و... است معاون عمرانی بادانش و مذبر می تواند شرایط سخت اقتصادی را با اتخاذ تدابیر لازم به فرصت تدبیر کند احساسی برخورد کردن با قضایا و پلمپ کردن و جلو کار گرفتن و... راهکار مدیریت امروزی نیست و ضعیت فلاکت بار عمران شهری و ... نیز بماند مقایسه کنید بخش های غیر منابعی مدیریت ایشان را با مدیریت بزرگوارانی همچون مرادیانی و نوسودی و ... ضمن اینکه عدم مدیریت صحیح در بخشها را به مردم بزرگوار نقبولانیم که اعتبار نیست و کاریش نمیشه کرد باور داشته باشیم می شود به شرطی که این برادر بزرگوار دست بردارجلسات خشک تکراری بی نتیجه تکراری و ..باشد و باورکند که معاونت عمرانی است نه شهردار و استان رابه چشم یک شهر نبیند و خواستارشدن را کنار بگذارد و مدیران رابا خود همراه کند که همه انها از دست پرورده های خودش هستند و هیچ عذر و بهانه ای پذیرفتنی نیست
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
برادر عزیزم اول که نوشته ات را خواندم گفتم این دوست عزیز احتمالا چیزهای بسیار نهفته ای در دل دارد و میخواهد بیان کند اما دست به عصا و به شیوه خاص خود بیان میکند (محافظه کارانه )مطمئن نبودم ولی حالا به یقین رسیدم اولا بگویم کاملا با حوزه اختیارات معاونت عمرانی آشنایی کامل دارم و با اجازه شما تخصصم هم در این حوزه با تحصیلات عالی است فقط تفاوتم با شما در این است که جنابعالی کاملا احساسی و از روی مسایل نهفته در درون ....قضاوت میکنید و بنده واقع بینانه می نگرم و مسابل شخصی را در قضاوتهایم دخیل نمیدهم و فقط استناد کنم به اولین نظر که اگر حسادت و تنگ نظری را هنگام قضاوتهایمان از خود دور کنیم نگاههایمان فرق خواهد کرد به فرض دوست عزیز نظر شما درست باشد که من قبول ندارم چرا در تمام کشور بحث اشتغال و تولید جزو محورهای اصلی برنامه ها در بررسی مشکلات کشور است پس با علم به اینکه در کردستان هم مانند سایر استانهای دیگر این مشکلات وجود دارد و مختص یک استان نیست .اشتغال و تولید جزو برنامه ها و شعارهای تمام دولتها و نمایندگان مجلس است که انصافا همه مسولان در استان با تمام توان در حال رونق دادن به بحث اشتغال و تولید هستند در رابطه با بحث ترافیک و حمل ونقل و عمران شهری البته قبول دارم که مشکلات زیادی هم وجود دارد اما انصافا کارهای بسیار خوبی در تمام شهرهای استان سنندج ،سقز ،بانه ،مریوان ،قروه وبیجار و...با توجه به اعتبارات موجود انجام گرفته و امیدوارم خداوند بزرگ ما را هدایت کند که که در قضاوتهایمان منصف باشیم و قدر مسئولان به تمام معنی خادم را بدانیم وانشاالله این بزرگوار هم با تلاش و کوشش خستگی ناپذیرش بتواند بیشتر ازگذشته در انجام وظایف سنگینی که بر دوشش است قدم بردارد تا مشکلات استانمان کم و کمتر شود .
در پایان می خواهم به شما دوست عزیز عرض کنم البته تا جایی که من در جریان هستم این بزرگوار از معتمدین و مدیران موفق آقای مرادیانی بوده و عملکردش مورد تایید مهندس مرادیانی بوده و در زمان آقای نوسودی هم مدیر کل دفتر فنی بوده است.وقتی سوابق مدیریتی ایشان را بررسی می کنم چه در شهرداری سقز ، مسکن و شهرسازی ، دفتر فنی و معاونت عمرانی همیشه جزو خادم ترین و موفق ترین مدیران بوده و در اکثر مجالس و محافل به نیکی از ایشان یاد میشود این را هم اضافه کنم هر مدیری وقتی موفق است که پله های مدیریتی را از پایین به بالا طی کند و تجارب ارزنده بدست آورد که فکر میکنم ایشان این مراحل طی کرده و انصافا موفق هم بوده است .
و جمله آخر به شمابرادر گرامی
مدیریت هنر است نه تخصص در وجود انسانها...
دکتر هاشمی در وزارت بهداشت یک جراح است ولی توانسته با هنر مدیریت خوبش این وزراتخانه را متحول کند البته با کمک دولت ...
عذر خواهی می کنم اگر طولانی شد.شما برادر عزیز هم موفق و سربلند باشید
بردیا
|
United Kingdom
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
کی گفته ایشان برخورد خوبی با مراجعین دارند و کار مردم را راه می اندازند؟ من جهت رسیدگی به بی توجهی یکی از ادارات به مشکلی که داشتم سه ماه دوندگی کردم که با استاندار ملاقات کنم نتوانستم. بعد از سه ماه مسئول دفتر استاندار از من خواست نامه ای بنویسم تا به استاندار بدهد. سپس نامه توسط فردی که سمتش معلوم نبود به معاون عمرانی ارجاع داده شد. برای ملاقات با معاونت عمرانی به ساختمان مربوطه رفتم که ایشان به هیچ عنوان اجازه نداد که وی را ببینم و نامه را برای فردی دیگر در همان ساختمان ارجاع دادند. در دفتر فرد مورد نظر نیز همان چرخه تکرار شد و بدون اجازۀ ملاقات، من را به همان فرد و اداره ای ارجاع داد که از آن شاکی بودم و این هم نتیجه اش مششخص است.
دوست عزیز قبول کن که در مجموعه قسمت های مختلف استانداری همه کارها به بن بست می خورد و سیستم اداری و پاسخگویی به مراجعان به تمام معنا ناکارامد است.
سنندجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
بردیا جان شما را به سایت استانداری با گزارش تصویری ارجاع میدهم هر هفته پنجشنبه ها ملاقات عمومی معاونت عمرانی در محل کار ایشان برگزار می گردد و پذیرای همه همشهریان عزیز جهت بررسی مشکلات هستند.عیب از خودمان است روال کارها را باد بگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
فرمایش اقای سنندجی درست است تصاویر قشنگی هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار