از «بلاتکلیفی در حوزه تخصیص آب» تا «لابی‌گری در وزارت نیرو»
کد خبر: ۲۳۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷ 25 May 2016

استاندار کردستان آبان 94 با استناد به وعده وزیر نیرو به کردستان اعلام کرد منابع ارزشمند آبی استان در جهت توسعه کردستان صرف می‌شود حال با گذشت تنها 6 ماه از آن تاریخ «زاهدی» و معاون امور اقتصادی وی مطالبی مطرح کرده‌اند که وعده وزیر نیرو در ارتباط با منابع آبی کردستان و شیوه صرف آن را با تشکیک روبرو کرده است.

به گزارش تابناک کردستان، کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر، با توجه به حاکم شدن چندین ساله خشکسالی بر فلات ایران همواره یکی از چالش‌ها بر سر راه توسعه کشاورزی بوده و در مواردی دامنه این چالش بر حوزه آب شرب هم اثر نامطلوب برجای گذاشته است.

کردستان با وجود اینکه همواره در حالت مقایسه‌ای جزو نقاط پربارش کشور بوده، یکی از استان‌هایی است که در سال‌های اخیر متأثر از چندین سال خشکسالی حاکم بر فلات ایران با چالش‌هایی در حوزه آب مواجه شده و از این باب نگرانی‌هایی برای مردم استان که به کشاورزی اشتغال دارند به وجود آمده است.

اما بخشی از نگرانی‌های مردم کردستان در حوزه منابع آبی سال گذشته با نقل وعده‌ای از وزیر نیرو، توسط استاندار کردستان تا حدی برطرف شد.

«عبدالمحمد زاهدی»، 27 آبان 94 در جلسه شورای حفاظت منابع آب کردستان که خبر آن را پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری منتشر کرد گفت: «وزیر نیرو به کردستان وعده داده که حتی یک قطره از آب سدهای آزاد و ژاوه و امیرآباد و عباس‌آباد از استان خارج نمی‌شود و حتی در سد تلوار نیز فقط سهم بخش شرب همدان از استان خارج می‌شود بنابراین همه این منابع ارزشمند آبی در توسعه کردستان صرف می‌شود».

اما اکنون و با گذشته تنها 6 ماه از این وعده، استاندار کردستان و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع وی، در دومین جلسه ستاد اقتصادی مقاومتی استان، مطالبی مطرح کرده‌اند که وعده وزیر نیرو در ارتباط با منابع آبی کردستان و شیوه صرف آن را با تشکیک روبرو کرده است.

زاهدی در جلسه یاد شده عنوان کرده: «انتقال آب سدهای کردستان برای مصرف بخش کشاورزی استان‌های دیگر در شرایطی که دشت‌ها و باغات استان کردستان مستعد توسعه هستند عملاً خلاف سیاست بهره‌وری و نیازمند بازنگری است».

وی «با اشاره به اینکه نوعی بلاتکلیفی در حوزه تخصیص آب از سدهای کردستان وجود دارد» تاکید کرده: «باید به طور کامل و شفاف حق آب تخصیصی از سدها با درصد و میزان مشخص در شرایط مختلف اقلیمی در نظر گرفته شود که این کار عملاً به رشد اقتصادی استان و کشور منتهی می‌شود».

مقایسه‌ای اجمالی بین سخنان استاندار کردستان درباره منابع آبی استان در دو جلسه که فاصله زمانی آنها تنها 6 ماه است نشان می‌دهد که آنچه در جلسه آبان‌ماه 94 نقل شده، با عرض پوزش یا واقعیت نداشته یا وعده‌ وزیر از جنس دیگر وعده‌های عملیاتی نشده دولت «تدبیر و امید» به مردم کردستان بوده است.

اما آنچه تشکیک درباره وعده نقل شده از وزیر نیرو را بیشتر می‌کند سخنان قابل تأمل «حسین فیروزی»، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در جلسه روز گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی کردستان است.

معاون استاندار کردستان در جلسه یادشده «با اشاره به اینکه باید گره تخصیص آب به دور از هرگونه تعصب به بخش کشاورزی گشوده شود» خاطرنشان کرده: «منهای تامین آب شرب استان‌های نیازمند باید از آب سدها ابتدا برای رونق و توسعه دشت‌ها و باغات کردستان استفاده شود».

وی در بخش دیگری از سخنانش که شائبه یک اتهام در آن بارز است گفته: « لابی‌گری در وزارت نیرو و کم‌توجهی به میزان تحقق تخصیص آب سدها به دور از عدالت و جفای به کشور و نظام است».

محتمل‌ترین برداشت از سخنان «فیروزی» هم نشان‌ دهنده این موضوع است که با وجود وعده وزیر، بر اثر لابی‌گری در وزارت نیرو! تخصیص آب سدهای کردستان به استان ممکن است «به دور از عدالت» انجام ‌شود.

اما پاسخ به سوالاتی مانند وزیر نیرو به کردستانی‌ها وعده داده یا خیر؟ اگر وعده داده دلیل تشکیک در عمل به وعده وزیر چیست؟ در وزارت نیرو لابی‌گری انجام می‌شود یا خیر؟ و اگر این کار انجام می‌شود چه کسانی در انجام آن دخالت دارند؟ موضوع این وجیزه نبوده و بررسی این موارد هم در حیطه وظایف یک رسانه نیست اما «تابناک کردستان» با لحاظ برخی ضدونقیض گویی‌های مدیران استان کردستان ـ که در اخبار اشاره شده در این نوشتار مشهود است ـ ضروری می‌داند بار دیگر به دولتمردان در کردستان یادآوری کند ارزش نهادن به قدرت فهم و درک مردم و مخاطبان جزء حداقل کارهایی است که مدیران اجرایی موظف‌اند در قالب عمل به اخلاق حرفه‌ای بدان پایبند باشند چراکه تخطی از این مهم چیزی جز ضربه‌زدن به وجهه دولتمردان مرکزنشین تدبیر و امید در نزد مردم کردستان به همراه نخواهد داشت.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار