فرافکنی و بازگشت به گذشته، استراتژی نخ‌نمای دولتمردان در کردستان
کد خبر: ۲۳۸۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 01 June 2016

اندکی بیشتر از یکسال از عمر دولت یازدهم باقی نمانده و سؤالی که در این شرایط ذهن بسیاری از مردم کردستان را به خود مشغول کرده آن است که آیا دست اندرکاران تدبیر و امید در استان می‌توانند آنچه را «آواربرداری از اقدامات نامناسب دولت گذشته» می‌نامند به اتمام برسانند و یا دستاورد 4ساله دولت روحانی در کردستان تنها به «آواربرداری» محدود می‌شود!؟

به گزارش تابناک کردستان، نزدیک به سه سال از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و به جرأت می‌توان گفت که بیشتر مردم کردستان حداقل یک بار عبارت «آوار برداری از اقدامات نامناسب دولت گذشته» و یا جملاتی دیگر از این دست و با این مضمون را که بارها و بارها در جلسات مختلف استانی از زبان مدیران ارشد این دولت جاری شده، شنیده‌اند.

هرچند مصداق آوردن در این خصوص کار چندان مشکلی نبوده و با مروری بر اخبار مطبوعات و خبرگزاری‌های استان، نمونه‌های بسیاری از این دست عبارات تکراری، قابل رصد است اما باید گفت که خمیر مایه تمامی این جملات، کم کاری دولت گذشته در کردستان، مدیریت ناصحیح دولتمردان دهم، عدم تحرک و رکود اقتصادی در کنار گام بر نداشتن استان در مسیر توسعه است؛ کاستی‌ها و ناکارآمدی‌هایی که اتفاقاً مردم کردستان به خوبی و بهتر از هر کس دیگری به آنان واقف شده و به همین دلیل به شعارهای انتخاباتی حسن روحانی چراغ سبز نشان دادند.

اما اندکی بیشتر از یکسال از عمر دولت یازدهم باقی نمانده و سؤالی که در این شرایط ذهن بسیاری از مردم کردستان را به خود مشغول کرده آن است که آیا دست اندرکاران تدبیر و امید در استان می‌توانند آنچه را «آواربرداری از اقدامات نامناسب دولت گذشته» می‌نامند به اتمام برسانند و یا دستاورد 4ساله دولت روحانی در کردستان تنها به «آواربرداری» محدود می‌شود!؟

پرداختن به سؤال دیگر مردم کردستان را هم به پس از بازخوانی بخشی از اظهارات اوایل هفته جاری «حسین فیروزی» در نخستین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در سال 95 که خبر آن را مهر نقل کرده و در ارتباط با موضع این مقال است موکول می‌کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در این جلسه گفته: «رشد منفی اقتصاد در دولت گذشته بدین معنا است که پول مسئله اقتصاد را حل نکرد ولی در سه سال اخیری که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد با وجود کاهش درآمدهای نفتی شاهد رشد اقتصادی مثبت بودیم» اینجاست که دولت مردان یازدهم در کردستان باید به این پرسش پاسخ دهند که چه مقدار سیاست مرکز نشینان در اهمیت دادن به نقش مدیریت در رفع مشکلات اقتصادی استان را عملیاتی کرده‌اند؟

بی‌شک نقش تیم اقتصادی دولت در کردستان برای رفع مشکلات عمده استان نظیر بیکاری، عدم تحقق توسعه پایدار و بسیاری دیگر از مشکلات، نقشی کلیدی است و حال سؤال از معاون استاندار کردستان این است که اگر به گفته ایشان «آنچه که منجر به بهبود رشد اقتصادی کشورمان در دولت کنونی شده است در نتیجه تغییر در تدبیر مدیریتی ایجاد شده است» چرا این تدبیر در حوزه اقتصادی استان کردستان چندان به کار گرفته نشده است؟

چرا جناب آقای معاون که مسئولیت هماهنگی امور اقتصادی استان را برعهده دارد نگاهی اجمالی به اطراف خود نیانداخته و تیم همکاران خود را رصد نمی‌کند به طوری که هنوز هم از مدیران کلیدی و ارشد اقتصادی دولت‌های نهم و دهم برای پیشبرد سیاست‌های دولت یازدهم استفاده می‌کند؟!

اگر «فیروزی» تدبیر مدیریتی را از کلیدی‌ترین ابزار موفقیت در بهبود رشد اقتصادی کشور می‌داند در درجه نخست سؤال این است که چرا این تدبیر تاکنون در کردستان کارگر نیافتاده و اوضاع اقتصادی کردستان با وجود گذشت نزدیک به سه سال از روی کارآمدن دولت متبوع وی هنوز به منوال گذشته است؟

اگر مدیریت دولت پیشین ناصحیح بوده چرا وی و مجموعه دولت یازدهم، هنوز هم از مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم در تیم مدیریت اقتصاد استان بهره می‌گیرند؟

شاید هم دولتمردان «تدبیر و امید» معتقد هستند که مدیرانی که در «آوار» کردن حداقل بخشی از اقتصاد استان سهیم بوده‌اند ابتدا در دولت یازدهم باید خود در «آوار»برداری اقتصاد استان شرکت کرده! و سپس مسئولیت آنان به مدیران خودی و از جناح سیاسی تدبیر و امید واگذار شود که البته در صورت صحت این موضوع، وقت نیز برای این جایگزینی رو به اتمام است.

به نظر می‌رسد که بعد از حدود سه سال از روی کارآمدن دولت یازدهم جا دارد دولتمران تدبیر و امید در کردستان از تکرار مکررات و موضع گیری‌های سیاسی جناحی دست برداشته و در اندک زمان باقی مانده از عمر دولت روحانی برای گام برداشتن در مسیر توسعه استان استفاده کنند چراکه مردم کردستان بیش از برشماری صرف مشکلات و انداختن توپ کم کاری‌ها به زمین این دولت و آن دولت نیازمند رفع مشکلات خود بویژه در حوزه اقتصادی در سایه «اقدام و عمل» هستند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
احسنت. زنده باد تابناک تنها رسانه آزادی که ظاهرا توسط ... خریداری نشده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
آیا کسیکه مسولیت تیم اقتصادی دولت درکردستان رابعهده دارند هیچ میدانید که درطول هفته حداقل 3تا4روزآن درتهران است وباامکانات دولت نظیر بلیط هواپیماوخوابگاه درتهران وخودروباراننده وغذاو....درحال ادامه تحصیل می باشد آیا بااین وضع بازهم منتظر تحول
درکردستان هستید؟ البته مردم درانتخابات مجلس جواب این آقایان رادادند وباید منتظر پاسخ
محکمتری درسال 96 باشند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار