دولت همچنان «به دنبال» ایجاد زنجیره فولاد در استان است
کد خبر: ۲۴۰۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 05 June 2016

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان چند روز پیش وعده 19 ماه قبل وزیر صنعت و نیز استاندار کردستان را که دولت «به دنبال» ایجاد زنجیره فولاد در استان است تکرار کرده و گفته در کردستان خام‌فروشی معادن وجود دارد و این در حالی است که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان شهریور 94 گفته بود خام‌فروشی معادن در کردستان متوقف شده است!

به گزارش تابناک کردستان، توجه به بخش معدن و فرآوری فرآورده‌های معدنی به عنوان یکی از بخش‌هایی که می‌تواند سهم بسیار بالایی در رسیدن به توسعه پایدار کردستان داشته باشد، در دولت‌های مختلف مورد توجه بوده است.

در اواخر دولت دهم، این موضوع به صورت جدی‌تری در کردستان مطرح شد اما تا پایان آن دولت اقدامی در این راستا صورت نگرفت و خام فروشی فرآورده‌های معدنی کماکان ادامه پیدا کرد تا اینکه با آغاز به کار دولت یازدهم و وعده‌های مسئولان اجرایی این دولت، امیدواری برای جلوگیری از این «پدیده شوم» دیگر بار، در استان، ایجاد شد.

اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های جمعی کردستان در 22 آبان‌ماه 93 در سنندج امیدواری برای جلوگیری از خام فروشی سرمایه‌های استان در بخش مهم فولاد را هرچه پررنگ‌تر کرد.

نعمت‌زاده در این گفت‌وگو اظهار کرد: «با رایزنی‌های به عمل آمده با استاندار کردستان به دنبال شکل دادن زنجیره تولید فولاد در کردستان هستیم که در استان از سنگ آهن که ماده خام معدنی است به محصول نهایی فولاد دست پیدا کنیم».

وی همچنین با اشاره به «خام فروشی منابع معدنی کردستان» پا را فراتر نهاد و گفت: «سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه ]معادن[ می‌تواند در فرآوری و تولید سنگ‌های تزئینی با استاندارد صادراتی در کردستان فعال شود و این کار سرمایه‌گذاری بالایی نمی‌خواهد ولی این سرمایه‌گذاری حتماً باید انجام شود و این منابع در استان به محصول نهایی تبدیل شود».

دو هفته بعد از این اظهار نظر وزیر، عبدالمحمد زاهدی هم در گفت‌وگو با «صمت» عمده مشکل واحدهای صنعتی و معدنی استان را خام‌فروشی و به‌خصوص در معادن سنگ‌آهن برشمرد و گفت: «با تلاش‌های انجام گرفته توسط مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت به ‌دنبال آن هستیم تا با ایجاد زنجیره‌های تولید فولاد در استان از خام‌فروشی مواد معدنی جلوگیری کنیم».

نزدیک به یکسال بعد از سخنان وزیر و استاندار کردستان که ظاهراً حکایت از برنامه‌ریزی دولت در سطح کشوری و استانی برای پایان دادن به خام فروشی مواد معدنی در کردستان داشت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اطلاعاتی ارائه کرد که گویای عملیاتی شدن یک وعده مهم دولت یازدهم در کردستان، در حوزه معادن بود و آن وعده چیزی جز پایان دادن به خام فروشی مواد معدنی کردستان نبود.

بهرام نصراللهی‌زاده دوم شهریور 1394 در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت «ایجاد زنجیره کامل فولاد در استان با مشارکت دولت و بخش خصوصی را دستاورد بزرگی دانست که در سفر رئیس جمهوری قطعی شد و تاکید کرد: با ایجاد این زنجیره، صنایع پایین دستی فراوانی نیز ایجاد خواهد شد».

در حالی که مردم فهیم کردستان بیش از هرکس از عملکرد ناصواب دولت‌های گذشته و از جمله بی‌مهری دولت‌های نهم و دهم در استان آگاه بوده و آن را به شیوه مناسب هم اعلام کرده‌اند اما این امر سبب نشد که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در گفت‌وگوی یاد شده از سیاست نخ نمای دولت یازدهم در کردستان مبنی بر تاختن به عملکرد دولت‌های نهم و دهم غافل شود و گفت: «تا قبل از دولت یازدهم مواد استخراج شده از معادن استان به صورت خام به فروش می‌رسید و سود و ارزش افزوده شش برابری آن به جیب خارجی‌ها می‌رفت اما اکنون متوقف شده و معادن باید تولیدات استخراجی را فرآوری کنند».

تا اینجای نوشتار را هر مخاطبی مطالعه کند دولت یازدهم را به خاطر عملی کردن یک وعده مهمش در کردستان تحسین می‌کند اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود و مروری بر مصاحبه اخیر رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با فارس نشان می‌دهد دولت یازدهم در دو سالی که از وعده وزیر صنعت و استاندار کردستان درباره جلوگیری از خام‌فروشی معادن گذشته انگار همچنان «به دنبال» است و ظاهراً این وعده را به سرانجام نرسانده و آنچه که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم شهریور 94 اعلام کرده با عرض پوزش خلاف واقع بوده است!

«محمد دره‌وزمی»، 12 خرداد 95 اعلام کرده: «در استان کردستان پدیده شوم خام فروشی وجود دارد» و نیز گفته: «به دنبال ایجاد زنجیره فولاد از سنگ آهن تا تولید محصول هستیم».

اینکه دولت «به دنبال» ایجاد زنجیره تولید فولاد در کردستان است تقریباً قطعی است اما اینکه از زمان اعلام وعده ایجاد این زنجیره تا به امروز چند درصد از کار را انجام داده و چه مقدار از این کار باقی مانده هنوز به صورت شفاف و با ذکر عدد و رقم اعلام نشده است.

اینها سؤالاتی است که شاید بتوان برای آنها پاسخی روشن یافت ولی این سؤال را که چرا در حالی که خرداد 95 همچنان در استان «پدیده شوم خام فروشی وجود دارد» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان شهریور 94 اعلام کرده «فروش مواد استخراج شده از معادن استان به صورت خام متوقف شده»(نقل به مضمون)، تنها «بهرام نصراللهی‌زاده» می‌تواند پاسخ دهد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار