آماده‌ایم برای مردم «شفاف‌سازی» کنیم، شما چطور؟
کد خبر: ۲۴۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 19 June 2016

کردستان استانی است که درآمد سرانه مردم در آن ـ طبق اعلام استاندار ـ از نصف میانگین درآمد سرانه کشور کمتر است و یکی از راه‌های افزایش همدلی بین مسئولان و مردمی با این درآمد اندک، می‌تواند اطلاع یافتن شهروندان از مقدار وجوه دریافتی برخی دولتمردان باشد، شاید تشابه مقدار درآمدها! مرهمی بر آلام اقتصادی آنها باشد.

به گزارش تابناک کردستان، کنفسیوس حکیم را مشهورترین فیلسوف، نظریه‌پرداز سیاسی و معلم چینی می‌دانند که حکمت سیاسی آمیخته با اخلاق، بخش بزرگی از حکمت وی را شامل می‌شود.

نقل است از حکیم چینی می‌‌پرسند که سیاست درست چیست؟ می‌گوید سیاست درست فراهم آوردن لشگر و مهمات، تأمین معاش مردم و جلب ‌اعتماد عمومی است؛ می‌پرسند که اگر باید یکی از این سه مهمل گذارده شود، کدام را ترک کنیم؟ می‌گوید نان و اعتماد باید باشد؛ می‌گویند اگر از این دو نیز بخواهیم یکی را انتخاب کنیم، کدام را کنار بگذاریم؟ می‌گوید نان را کنار بگذارید، برای اینکه مردم به هر حال نیاز به نان دارند و خودشان آن را به طریقی تهیه می‌کنند اما اگر اعتماد نباشد، حکومت نیست، اگر «جلب اعتماد» نشود، حکومت برقرار نمی‌ماند.

دو ماهی می‌شود که نَقل فیش‌ حقوق‌های نجومی برخی دولتمردان نُقل بسیاری از محافل کشور است و از زمانی که این ماجرا علنی شد بسیاری از مردم کنجکاو شده‌اند بدانند که دریافتی مدیران دولتی که آنها می‌شناسند از کیسه بیت‌المال چقدر است؟ و آیا این دریافتی تناسبی با درآمد مردم دارد یا خیر؟

طبیعی است که در استان کردستان هم که درآمد سرانه مردم استان بنا به اظهارات استاندار از نصف میانگین درآمد سرانه کشور کمتر است این حس کنجکاوی وجود داشته باشد اما با وجود اینکه فیش دریافتی دولتمردان جزو اسناد محرمانه نیست، مطالبه‌ای جدی درباره علنی شدن فیش دریافت‌های مدیران در استان مطرح نشده است.

شرمنده شدن برخی مدیران که همواره دم از مردمی بودن زده و مدعی درک دردهای مردم هستند یکی از برکات انتشار فیش‌های حقوقی مدیران است که شاید خوشایند برخی نباشد اما اگر انتشار این فیش‌ها سبب روشن شدن این موضوع برای مردم شود که دریافتی صاحب‌منصبان به اندازه‌ای است که بخشی از دردهای اقتصادی مردم را آنها هم لمس کنند این امر سبب احساس وجود درد مشترک بین مردم و مسئولان شده و همین امر، همدلی را بین دولت و ملت افزایش می‌دهد.

روز گذشته «سومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کردستان» در سنندج برگزار شد و به همین بهانه خواستیم با یادآوری یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی گریزی به موضوع فیش‌ دریافتی‌های مدیران دولت در کردستان بزنیم.

در بند 19 سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به سران قوا چنین آمده است: «شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ...» و حال سؤالی که می‌تواند مطرح شود این است که آیا مدیران دولت در کردستان حاضر هستند با انتشار فیش دریافت‌های خود، درباره آنچه بابت خدمت به مردم به حساب‌‌شان واریز شده «شفاف‌سازی» کنند؟

و یک سؤال اساسی دیگر اینکه، اگر تابناک کردستان «احیاناً» فیش‌های دریافتی، اعم از حقوق، اضافه‌کاری، رفاهی، حق مأموریت و ... چند مدیر دولتی کردستان مثلاً معاون سیاسی امنیتی استاندار، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان را به منظور «جلب اعتماد» هرچه بیشتر مردم منتشر کند، آقایان آمادگی آن را دارند؟!



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
شریف آوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
اگر تا شش میلیون یعنی به اندازه سه معلم 15 سال خدمت بگیرند طبیعی است . اگر تا ده میلیون بگیرند ریگی به کفش دارند . اگر بیش از 10 میلیون بگیرند باید از ایمان خود بترسند و روزه نگیرند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
نظر بنده اینه این فیش ها هرچه زودتر منتشر بشه تا ببینیم تفاوت درآمد مدیران دولتی در کردستان و مردم چقدره
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
تابناک جان چرا از استفاده ار اتومبیل دولتی خانه سازمانی ومهمتر از انها رانت مقام ومنصب سخنی نگفته اید خوشا به روزهای اوایل انقلاب که اشرافیت وبر خورداری ضد ارزش بود وبر خورداران برای دوری جستن ازنفرت مردم ان را پنهان میکردند نفرین بر کسانی که مسبب ومروج تجمل پرستی واشرافیت دوباره در کشور شدند درود بر کسانی که قلبشان برای بر پایی قسط وعدل در این کشور می تپد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
بنانیست همه پرداختی دریک فیش تجمیع گردد. متاسفانه ذیحسابی بعضی از دوایر خود به فرار از حسابررسی می پردازند.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
تابناک جان بودند کسانی که کارمند دولت نبودند و فرصت یافتند مدیر کل هم شوند! راستی مدیر کل صنعت معدن کارمند دولت بود یا شرکت خصوص داشت ! دریافتی و پروژه ها و ... .اینان به افراد توانمند به بهانه های مختلف مجال ندادند و ..
ولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
مطمئن باشید رو کردن فیش ها هم کاری را از پیش نخواهد برد در طول تاریخ جمهوری اسلامی ودر دوره هیچ دولتی از اصول گرا واصلاح طلب درکردستان به اندازه دولت یاردهم جسارت بی توجهی به قانون در انتصاب مدیران وجود نداشته است در کجای این مملکت ودر چه مقطعی از زمان مسولی ارشد توا نایی به کار گیری شخصی که اصلا کارمند دولت نیست را در جایگاه مدیر کلی داردواعتنایی هم بر 128مادهو106تبصره قانون مدیریت خدمات کشوری نداشته باشد وبه مانند ملک شخصی خود دستگاه اداری را مدیریت کند همه کسانیکه در عملکرد خودبی اعتنا به قانون می باشند مطئن باشید که براساس تجاربی که دارند ترسشان از تعقیب قانونی شکسته است مثل اینکه متوجه عمق فاجعه نیستید کسیکه مثلا مبالغی اضافه بر حق خود میگیرد بالاخره حقی برای دریافت حقوق دارد حالا خلاف کرده ومازاد بر حق خود گرفته اما کسیکه به طریق خلاف وارد دستگاه دولتی شده نه تنها هیچگونه حقی برای دریافت حقوق ندارد بلکه حکم ... را دارد که ازراه دیوار وارد منزل دیگران شده باشد ولی گوش دستگاه نظارت وبالاتر های مسولین استان شنوای این حرف ها نیست حال تابناک بینوا چه چیزی را میخواهد ثابت کند از نمایندگان هم که در جایگاه نظارت قرار دارند در رابطه با بی قانونی های عزل ونصب ها تا کنون کاری برنیامده مطمئن باشید از شما هم کاری ساخته نیست فیش ها را هم اگر ازمن هوا دار تابناک می شنوید ول کنید طول عمر با عزت تمنای ما از باری برای شما
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
حق الزحمه جلسات ماده 5 و ماده 100 و ... معاونت عمرانی هم اشاره فرمایید
تلخک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
برخی از پرداخت ها اصلا در فیش های حقوقی نمی آید وفیش های جدا گانه دارد مانند فیش کمک رفاهی سی میلیونی ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار