نرخ بیکاری زنان 15 تا 24 ساله شهرنشین در کردستان به مرز 70 درصد رسید!
کد خبر: ۲۴۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 21 June 2016

رئیس جمهور در جلسه انتخاب استاندار کردستان گفته بود از شما «کردستانی آبادتر» می‌خواهم، اما اکنون نام کردستان در میان سه استانی است که بالاترین نرخ بیکاری را به نام خود ثبت کرده‌اند، با این حال مردان تدبیر، طبق معمول درباره این آمار هم روزه سکوت گرفته و تاکنون به این سؤال که این بود آن «کردستان آبادتر» مد نظر رئیس جمهور پاسخی نداده‌اند!

به گزارش تابناک کردستان، «معتقدم با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای این استان نه تنها می‌شود بیکاری کردستان را جذب کرد حتی استان می‌تواند مرکزی باشد که کسانی که دنبال کار و شغل هستند به این استان جذب شوند».

آنچه خواندید بخشی از سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در سفر تبلیغاتی به سنندج بود که در فرودگاه این شهر و در پاسخ به سؤال یک خبرنگار با این مضمون که «دولت شما برای رفع بیکاری کردستان و برای اینکه بتواند از پتانسیل‌های مختلف این استان استفاده بهینه شود چه برنامه‌هایی دارد» بیان شد.

بدون هیچ تردیدی نتیجه عملیاتی شدن این وعده‌ها می‌توانست شکل گرفتن «کردستانی آبادتر» باشد همان چیزی که رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت برای انتخاب استاندار کردستان به «عبدالمحمد زاهدی» گوشزد کرد ولی در کمال تاسف نماینده عالی دولت یازدهم در کردستان با تشکیل یک تیم کاری ضعیف نتوانست آنچه را مطلوب روحانی برای کردستان بود محقق کند.

مرکز ملی آمار ایران هفته گذشته نتایج آمارگیری نیروی کار کشور در زمستان 94 را منتشر کرد که بررسی اجمالی گزارش منتشره نشان می‌دهد نام کردستان در میان سه استانی است که بالاترین نرخ بیکاری را به نام خود ثبت کرده‌اند.

بد نیست همین جا یادآوری کنیم «مرکز ملی آمار ایران» نه یک نهاد وابسته به «دلواپسان» است و نه «مخالف برجام» و نه قصد «تخریب» روحانی را دارد بلکه این نهاد یک مرجع «تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور» بوده و زیر مجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است.

طبق آنچه در بخش شاخص‌های عمده نیروی کار در جمعیت 15 ساله و بیشتر گزارش اخیر مرکز ملی آمار آمده نرخ بیکاری افراد 15 تا 24 ساله (مرد و زن) در کشور 28.6 درصد و در کردستان 50.1 درصد یعنی 21.5 درصد بالاتر از میانگین کشوری و نرخ بیکاری افراد 15 تا 29 سال در کشور 24.8 درصد و در کردستان 43.3 درصد یعنی 18.5 درصد بالاتر از میانگین کشوری است!

در دنباله همین بخش آمده است که نرخ بیکاری مردان 15 تا 24 ساله در کردستان 46.5 درصد و نرخ بیکاری مردان 15 تا 29 ساله 39.1 درصد و نرخ بیکاری زنان 15 تا 24 ساله 60.8 درصد و نرخ بیکاری زنان 15 تا 29 ساله هم 58.7 درصد است که این داده‌ها به روشنی وضعیت اسف‌بار اشتغال جوانان در کردستان را تبیین می‌کند.

بخش دیگری از گزارش مرکز ملی آمار مشخص می‌کند که نرخ بیکاری افراد 15 تا 24 ساله (مرد و زن) در نقاط شهری کردستان 49.2 درصد و در نقاط روستایی 51.4 درصد و نرخ بیکاری افراد 15 تا 29 ساله (مرد و زن) هم در نقاط شهری 39.8 و در نقاط روستایی 51 درصد است.

نرخ بیکاری مردان شهرنشین 15 تا 24 ساله کردستان هم 41.9 درصد و نرخ بیکاری مردان روستایی در همین رنج سنی 52.6 درصد است؛ نرخ بیکاری مردان شهرنشین 15 تا 29 ساله هم 33.2 درصد و نرخ بیکاری مردان روستایی در همین محدوده سنی 51.2 درصد است.

نرخ بیکاری زنان شهرنشین 15 تا 24 ساله کردستان هم 69.8 درصد و نرخ بیکاری زنان روستایی در همین رنج سنی 47.5 درصد است؛ نرخ بیکاری زنان شهرنشین 15 تا 29 ساله هم 62.2 درصد و نرخ بیکاری زنان روستایی در همین محدوده سنی 50.2 درصد است.

آمار نگران کننده فوق در شرایطی به دست آمده که تمام افرادی که در طول هفته مرجع، طبق قانون کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب شده‌اند و نیز افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار کرده‌اند و نیز محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف کار کرده‌اند هم جزو شاغلان به شمار آمده‌اند.

با این اوصاف، هر فرد غیرمتخصصی هم به نتایج آمارگیری نیروی کار کردستان در زمستان 94‌ نگاهی بیاندازد پی می‌برد آنچه رئیس جمهور در زمینه رفع بیکاری در کردستان وعده داد محقق نشده و با عرض پوزش مدیران منصوب دولت در کردستان به جای اقدام برای عملیاتی کردن وعده‌های رئیس جمهور، تنها «فیگور» ایجاد اشتغال گرفته‌اند و اگر درباره اشتغالزایی در کردستان اطلاعاتی به جامعه منتقل شده باشد، مطابق این آمار رسمی و جدید، متأسفانه خلاف واقع بوده است.

گزارش مرکز ملی آمار ایران نشان می‌دهد، استاندار کردستان و تیم اقتصادی وی به هر دلیلی در رفع معضل بیکاری کردستان موفق نبوده‌اند و اگر وضع به همین منوال پیش برود نرخ بیکاری در برخی جمعیت‌های هدف، از درصد رأی مردم کردستان به روحانی در سال 92 فراتر خواهد رفت! مگر اینکه اتفاقاتی تازه در صحنه مدیریتی استان روی داده و این رویدادهای احتمالی سبب شود در سال پایانی فعالیت دولت، در کردستان تحرکی جدی در عرصه‌هایی چون کشاورزی، گردشگری و صنعت استان که مد نظر رئیس جمهور بود، به وجود آمده و اوضاع موجود اندکی به سامان شود.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
نمدانم چرا امار گیر ها در استان هایی چون کردستان سراغ جمعیت بیکارمیروندوقتی بیکاری درقشر خاصی از جمعیت استان 70درصد است اسان تر نیست که به جای امار گیری از بیکاران از جمعیت شاغل امار گیری کنند راحت تر است اگر ان شرایط شاغل حساب شدن را که مثلا یک ساعت کار در روز است وعملا بیکاری است وسایر موارد مورد اشاره را که بصورت کاذب در زمره شاغلین قرار داده میشوند در سبد بیکاران بریزیم می شود 10 در صد شاغل و90 درصد بیکار اما شما چرا حرفی را که روحانی 3سال پیش گفته است حالا نبش قبر کرده ومردم را به یاد قول وقرار های روحانی ا نداخته اید روحانی فقط راهکار پیش نهاد کرده وراهکار بدی هم نبوده وقتی استان تیم اقتصادی ندارد مسلم است که هیچ کاری پیش نخواهد رفت عناصر اصلی تیم اقتصادی در کردستان همان منصوبان نجار وشهبازی هستند توجه تیم مدیریتی دولت یازدهم روی مسایل سیاسی است نسبت به مسایل اقتصادی چندان حساسیتی ندارند روحانی هم که نمی تواند به کردستان بیاید ووعده هایش را عملی کند از انصاف به دور است عملکرد زاهدی وتیمش به حساب روحانی گذاشته شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
اتفاقا نظر بنده عکس جناب رحیمی است و فکر میکنم در این گزارش تلویحا از ایده های روحانی جانب داری شده و یکی از معدود گزارش های تابناک است که در آن حساب زاهدی و تیمش از رئیس جمهور و دولت تدبیر و امید جدا شده
و واقعا هم اگر ایده های آقای روحانی در کردستان عملیاتی می شد الان وضعیت بسیار بهتری را شاهد بودیم
منصوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
به هر حال موفقیت بزرگ بی تدبیران در کردستان نوید بخش این خواهد بود که مردم در انتخابات ریاست جمهوری رای اعتماد خود را به آقای روحانی پس بگیرند همان طوری که اکثر افرادی که در جریان انتخابات سال 92 برای ایشان تبلیغ کردند امروز جزو کسانی هستند که پشیمان شده اند و وعده های دروغینی که مانده اند برای شاید وقتی دیگر !
سنندجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
من 70 درصدی92 بنفش با من 96 فرق خواهم کرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار