«خبرنگاران رسانه‌های دولت زیر فشار دولتی‌ها»
کد خبر: ۲۶۱۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 17 July 2016

برخی مدیران در کردستان از ماه‌ها پیش برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌های عملکردی غیرقابل انکار خود، رویه نامبارک حذف رسانه‌های منتقد از جلسات دولت را در پیش گرفتند و گویا اکنون برخی مسئولان دولتی در استان پا را از این فراتر گذاشته و «خبرنگاران رسانه‌های دولت» را هم تحت فشار قرار داده‌اند.

به گزارش تابناک کردستان، مسئولان تیم‌های ورزشی مختلف به منظور ترغیب تماشاگران به تشویق تیم‌ خود‌ افرادی را به‌کارگیری می‌کنند و این افراد بدون توجه به اینکه تیمی نتیجه بگیرد یا نگیرد وظیفه دارند سر و صدا ایجاد کرده و اذهان را از واقعیتی ولو اینکه آن واقعیت «شکست تیم» باشد منحرف کنند؛ این افراد را با نام «بوقچی» می‌شناسیم.

اما حضور این افراد تنها به دنیای ورزش خلاصه نمی‌شود و دیده شده که آنها در دیگر عرصه‌ها هم اجازه فعالیت پیدا کرده‌اند که یکی از این عرصه‌ها دنیای سیاست است و یکی از شناخته‌ شده‌ترین «بوقچی»‌های عالم سیاست، برخی خبرنگارنماها هستند.

اگر بپذیریم که لازمه تحلیل درست از یک وضعیت و رسیدن به نتایج درست، دریافت اطلاعات صحیح است و مردم زمانی می‌توانند یک تصمیم درست اتخاذ کنند که با دریافت داده‌های صحیح، یک تحلیل درست انجام داده و به نتایجی که خیر شخصی و عمومی را محقق می‌کند، برسند لاجرم باید قبول کنیم اصحاب رسانه نقشی بی‌بدیل در انتقال داده‌ها ـ که از جلسات مختلف دولت جمع‌آوری می‌کنند ـ به مردم بر عهده دارند و قطعاً انتظار نمی‌رود فشاری بر منتقل کنندگان واقعیات به جامعه وارد شود.

اما اگر برخی مدیران اجرایی دچار ضعف شدید عملکرد باشند برای جبران این ضعف، ممکن است راه‌های ناصوابی در پیش گیرند که استخدام عده‌ای مواجب‌بگیر نان به نرخ روزخور به عنوان خبرنگار یا فشار بر خبرنگاران دولتی برای جا زدن «نداشته‌«های دولت به جای «داشته» از آن جمله است، اینجاست که به نظر می‌رسد دولتی‌ها، خبرنگار را با «بوقچی» اشتباه گرفته‌اند!!

روز گذشته یکی از خبرنگاران خبرگزاری دولت در کردستان یادداشتی ـ بخوانید دردنامه ـ در سایت‌های محلی استان منتشر کرده که برخی حقایق را درباره پس پرده وجه اطلاع‌رسانی دولت در استان برای مخاطبان نمایان می‌کند.

در ابتدای یادداشت مذکور آمده است: «اخیراً برخی از مسئولان دولتی به خصوص مسئولان حوزه استانداری کردستان انتقاد از رسانه‌های دولتی را باب کرده‌اند و برای اینکه بر ناتوانی‌ها و بی برنامگی‌های خود در استان سرپوش بگذارند می‌گویند رسانه‌ها و خبرنگاران دولت در کردستان در انعکاس دستاوردهای دولت ضعیف عمل می‌کنند و این دستاوردها را به مردم معرفی نمی‌کنند».

«گویا انتقاد از خبرنگاران و رسانه های زیرمجموعه دولت از سوی برخی از مسئولان دولتی کردستان این روزها مُد شده و هر مسئولی از ارشد تا میانی و پایین گرفته بدون اینکه شناختی اولیه از رسانه داشته باشد، خبرنگاران و رسانه‌های دولتی را به باد انتقاد می‌گیرند اما جالب اینکه برخی از این مسئولان اصلا نمی‌دانند کدام رسانه دولتیه و آدرس محل کارش کجاست و در ثانی کارکرد یک رسانه چیست! آنان فکر می‌کنند رسانه تنها برای تعریف و تمجید آن هم از شخص مسئول راه‌اندازی شده و کارکردی خارج از این ندارد».

«اگرچه برخی از رسانه‌ها دولتی محسوب می‌شوند اما در مجموع رسانه هستند و ساختار و کارکرد رسانه‌ای خود را باید حفظ کنند، دولت باید فعالیتی مثبت انجام داده باشد که رسانه‌ها آن را برجسته کنند زمانی که کاری صورت نگرفته رسانه‌ها چی رو باید منعکس کنند و این سوالی است که انتظار می‌رود مسئولان دولت در کردستان پاسخ آن را به رسانه‌ها بدهند».

راقم این سطور یادآوری کرده انتقاد «برخی از مسئولان دولتی به خصوص مسئولان حوزه استانداری کردستان» از «رسانه‌های دولتی» به این منظور انجام می‌شود که افراد یادشده «بر ناتوانی‌ها و بی برنامگی‌های خود در استان سرپوش بگذارند» و در جایی دیگر گوشزد کرده «دولت باید فعالیتی مثبت انجام داده باشد که رسانه‌ها آن را برجسته کنند».

اینکه یادداشت خبرنگار خبرگزاری دولت به جای انعکاس در رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کند در رسانه‌های دیگر منعکس شده، خود اثبات کننده بخشی از واقعیت‌ها درباره رسانه ‌وابسته به دولت در کردستان و فضای بسته انتقاد در این استان است.

فارغ از اینکه فشار دولتی‌ها بر اصحاب رسانه کردستان برای انتقال اطلاعات غیرواقعی به جامعه، عملی مذموم و غیراخلاقی است و باید این موضوع به صورت ویژه در آینده موشکافی شود اما نوشتار خبرنگار خبرگزاری دولت در کردستان دو سؤال اساسی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند؛ یکی اینکه آیا امکان دارد «مسئولان حوزه استانداری کردستان» که با فشار بر رسانه‌های دولتی در صدد سرپوش گذاشتن بر «ناتوانی‌ها و بی برنامگی‌های خود در استان» هستند، به مردم معرفی شوند؟

و دیگر آنکه آیا واقعاً عده‌ای مسئول «دولت تدبیر» در کردستان از خبرنگاران دولتی انتظار دارند به جای پرداختن به رسالت حرفه‌ای خود نقش «بوقچی» دولت را در استان ایفا کنند؟!


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
در کتاب کلیات عبید زاکانی حکایتی تحت عنوان ندیم بادنجان نقل شده است بدین شرح
سلطان محمود را درحالت گرسنگی بادنجان بورانی اوردندخوشش امد گفت-بادنجان طعامی است خوش- ندیمی درمدح بادنجان فصلی پرداخت چون سیر شدگفت -بادنجان سخت مضر است- ندیم باز در مضرت بادنجان مبالغتی تمام کرد سلطان گفت -ای000 نه این زمان مدحش می گفتی- ندیم گفت من ندیم تو ام نه ندیم بادنجان مرا چیزی باید گفت که تورا خوش اید نه بادنجان را
حکایت خبر نگاران خبرگزاری دولت هم حکایت ان ندیم است از سر ناچاری واز بیم حفظ ان ناتمام معاش علی رغم میل باطنی مجبورند مشق نویس سر مشق های سراسر غلط شوند در بین مجموعه جامعه خبر نگاری برخی از خبرنگاران خبر گزاری دولت که ضمیر اگاهی دارند ودر اطلاع رسانی دستشان بسته است از همه مظلوم ترند وحمایت از انها واجب است
اشکان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
حمایتت می کنیم خبرنگار خبرگزلری دولت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار