«زاهدی» تهدیدهای خود درباره فرودگاه سنندج را به یاد دارد؟
کد خبر: ۲۶۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 20 July 2016

تنها فرودگاه عملیاتی کردستان در سنندج که نام بین‌المللی را هم یدک می‌کشد روزانه یک پرواز دارد! و این در حالی است که مدیر فرودگاه بین‌المللی سنندج عنوان کرده که زیرساخت‌ها برای افزایش پروازها مهیاست البته آنچه در این میان نامشخص است آنکه نظر استاندار کردستان درباره وضعیت فرودگاه چیست و آیا زاهدی تهدیدهای خود درباره این فرودگاه را به یاد دارد؟

به گزارش تابناک کردستان، استان کردستان، بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد، اما تنها فرودگاه عملیاتی این استان که در سنندج واقع است و نام بین‌المللی را هم یدک می‌کشد روزانه یک پرواز دارد!

مطابق گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرودگاه سنندج، با 900 هزار متر مساحت در جنوب غربی این شهر و در ابتدای جاده سنندج کرمانشاه واقع شده و ساخت ساختمان اولیه آن در سال 1347 آغاز و در سال 1350 به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان کردستان، با امکانات بسیار اندک شروع به کار کرد و نخستین پرواز فرودگاه در سال 1350 توسط شرکت هواپیمایی «هما» و با هواپیمای فوکر F27 انجام شد.

مدیر فرودگاه بین‌المللی سنندج، این فرودگاه را از لحاظ سیستم‌های پیشرفته ناوبری، جزو فرودگاه‌های مجهز کشور عنوان کرد و گفت: تمامی زیرساخت‌ها و امکانات برای افزایش پروازها در سنندج مهیاست، به گونه‌ای که فرودگاه سنندج، روزانه ظرفیت بیش از 10 پرواز را دارد.

محسن سیف‌زاده افزود: براساس آمار به طور متوسط در شبانه روز 631 پرواز در کشور انجام می‌شود که سهم کردستان از این آمار فقط یک پرواز در روز است.

وی در خصوص علت عدم افزایش پروازها در فرودگاه سنندج تصریح کرد: به دلیل محدودیت‌های طبیعی و شرایط توپوگرافی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به ناوگان هواپیمایی سنندج مشکل‌ساز خواهد بود.

مدیر فرودگاه بین‌المللی سنندج گفت: بر اساس تعاریف استانداردهای سازمان جهانی «ایکائو» اطراف باند فرودگاه دارای شیب فرود تعریف شده 3.3 درجه است، اما به دلیل کوهستانی بودن و ارتفاعات نامناسب منطقه «قروچای» و «آوالان» شیب فرود در سنندج 4 درجه است که 7 دهم از استاندارد جهانی بیشتر است.

وی، ورود هواپیماهای سبک به استان را تنها راه حل مشکلات دانست و افزود: بر اساس آمار، روزانه ظرفیت 350 نفر مسافر در استان وجود دارد که در صورت تقسیم این عدد به 3 پرواز سبک وزن 100 نفره هم امنیت پروازی بالا رفته و هم تنوع انتخاب ساعات پروازی بیشتر خواهد شد.

شرایط نامطلوب در فرودگاه سنندج در حالی هنوز تداوم دارد که عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان 30 اردیبهشت 93 در دومین جلسه شورای اداری کردستان که با حضور وزیر اطلاعات در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری تشکیل شد با اعلام نارضایتی از کاهش 50 درصدی پروازهای فرودگاه سنندج گفت: «به تهران اعلام کرده‌ام که اگر دولت قادر به حل مشکل پروازهای سنندج نباشد رسماً فرودگاه سنندج را تعطیل می‌کنم».

اگرچه در همان زمان برخی صاحب‌نظران اختیارات استاندار کردستان را در حدی نمی‌دانستند که بتواند فرودگاه سنندج را تعطیل کند و سخنان «زاهدی» را تنها یک تهدید بدون پشتوانه می‌دانستند اما در هر حال مگر مردم چشم انتظار، چاره‌ای جز صبر و امید به نتیجه دهی این تهدیدها داشتند؟

اما در ادامه این جریان پر کش و قوس، از سوی دست اندرکاران دولتی در ارتباط با افزایش پروازهای فرودگاه سنندج در سال94 به مردم کردستان وعده جدیدی داده شد و خبری در 21 اردیبهشت سال گذشته با این مضمون «از اول خرداد ]94[ نیز روزانه دو پرواز صبح و عصر با قرارداد فی‌مابین شرکت هواپیمایی کاسپین و شرکت کیا پرواز به پروازهای سنندج تهران و بالعکس اضافه می‌شود» و «با پیگیری‌های استاندار کردستان به زودی تعداد پروازهای سنندج به تهران و بالعکس افزایش می‌یابد» بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان قرار گرفت تا این «امید» واهی نیز در کنار تهدیدهای بدون پشتوانه سابق قرار گیرد.

اینک دوباره موضوع مشکلات پروازهای فرودگاه سنندج بر سر زبان‌ها افتاده و در حالی که عنوان می‌شود روزانه ظرفیت سه پرواز 100 نفره از فرودگاه سنندج وجود دارد تنها یک پرواز انجام می‌شود بنابراین باید منتظر ماند و دید استاندار کردستان قبول دارد که مشکلات فرودگاه سنندج هنوز برطرف نشده و اگر قبول دارد آیا هنوز معتقد است باید و می‌تواند فرودگاه را تعطیل کند!

و سخن آخر اینکه جناب آقای استاندار؛ افزایش پروازهای فرودگاه سنندج تنها یک وعده از چندین وعده عمل نشده جناب‌عالی به مردم کردستان است! عمل به این وعده‌ها آزمونی برای ارزیابی میزان مسئولیت پذیری شما به عنوان نماینده عالی دولت روحانی در کردستان در برابر مردم این استان بوده و بی‌شک این آزمون قدرت عمل واقعی شما در پیشبرد اهداف رئیس جمهور در کردستان و تحقق «کردستانی آبادتر» را نشان می‌دهد که با عرض پوزش نمره این ارزیابی تاکنون به هیچ وجه مطلوب نیست.

برنامه پروازی فرودگاه سنندجفرودگاه بین‌المللی سنندج با روزانه یک پرواز!


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زینال سنندجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
بهتره مردم همان با اتوبوس سفر کنند هواپیما خطر سقوط داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار