مروری بر چند تذکر «بازرسی کل کردستان» درباره وضعیت شهرداری سنندج
کد خبر: ۲۶۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 27 July 2016

شهردارسنندج با طی‌کردن هرپروسه‌ای به‌ مطلوب رسیده‌باشد نباید ازاین موضوع غافل‌شود که شفاف‌سازی عملکردشهرداری یک مطالبه عمومی به‌حق است که باید به‌ آن پاسخ‌دهد واین مطالبه چه در باب وعده‌های‌وی به شورا درجلسه استماع برنامه‌ها باشد یاتذکرات دستگاه‌نظارتی درباره عملکردشهرداری تفاوتی‌نمی‌کند.

به گزارش تابناک کردستان، 24 آذرماه 94 «کامیاب شادمان» پس از طی یک پروسه جنجالی از سمت شهردار سنندج عزل شد اما به ضرس قاطع می‌توان گفت در آن زمان کمتر کسی فکر می‌کرد که شورای شهر فردی را به عنوان شهردار بعدی سنندج انتخاب کند که بومی استان کردستان نباشد ولی با رونمایی از چهار گزینه‌ مد نظر شورا تقریباً شهردار آینده مشخص شد و در نهایت 12 دی‌ماه 94 «منوچهر فخری» به عنوان شهردار انتخاب و 4 اسفندماه 94 هم با امضای حکمش توسط وزیر کشور رسماً عهده‌دار امور شد.

بررسی وعده‌های مختلف «فخری» به مردم و وکلای آنها در شورای شهر در جلسه استماع برنامه‌های وی به عنوان گزینه مطرح شهرداری، موضوع این مقال نیست هرچند این وعده‌ها در فرصت‌های مناسب و با توجه به عملکرد شهردار، در این رسانه به بوته نقد سپرده خواهد شد.

اما آنچه در این نوشتار به آن خواهیم پرداخت مروری بر چند تذکر «بازرسی کل کردستان» درباره وضعیت شهرداری سنندج و طرح این سؤال است که آیا شهردار سنندج، 5 ماه پس از عهده‌دار شدن مسئولیت، درباره آنچه دستگاه نظارتی مطالبه کرده و احیاناً آنچنان که باید مورد توجه شهردار سابق قرار نگرفته کاری انجام داده و در صورت مثبت یا منفی بودن جواب، در این باره توضیحی برای افکار عمومی و مردم سنندج دارد؟

یکی از نکاتی که در دوره شهردار سابق سنندج مورد توجه «بازرسی کل کردستان» قرار گرفت عملکرد دایره حقوقی شهرداری و ارائه این تذکر بود که «واحد حقوقی شهرداری در مواردی آنچنان که باید و شاید از حقوق شهرداری و بیت‌المال دفاع نکرده و این رویکرد قابل قبول نیست»، نیاز به هیچ توضیحی نیست که سؤال از شهردار سنندج این است که آیا عملکرد این واحد که از مهم‌ترین واحدهای شهرداری هم هست مورد ارزیابی قرار گرفته یا خیر؟ و اگر پاسخ منفی است چرا تاکنون این کار صورت نگرفته است؟

یکی از موارد دیگری که شهردار سنندج باید درباره آن پاسخگو باشد وضعیت فعلی صدور جواز ساخت و ساز در محدوده هسته مرکزی شهر سنندج با توجه به وضعیت اسف‌بار ترافیک در این محدوده است.

در گذشته وعده ایجاد بانک کامل، جامع و قابل دسترسی سریع از دارایی‌های شهرداری سنندج داده شده و حال پرسش از شهردار سنندج این است که آیا این وعده محقق شده و اگر نشده در 5 ماه گذشته چه کار عملی برای تحقق این وعده انجام شده است؟

برگ‌شمار نشدن پرونده‌های موجود در بایگانی واحد املاک شهرداری، وضعیت نامناسب نگهداری پرونده‌های املاک و دارایی‌های شهرداری با وجود تذکرات مکرر بازرسی کل استان کردستان، یک ایراد مهم در عملکرد گذشته شهرداری بوده که شهردار باید در این حوزه هم برای مردم روشنگری کند.

وضعیت پرداخت‌های شهرداری یکی از مواردی است که نیاز به شفاف‌سازی دارد و برای نمونه انتظار می‌رود میزان کارانه دریافتی شهردار به اطلاع عموم برسد.

شهردار سنندج حتماً از میزان پرداخت‌های احتمالی شهرداری به اعضای شورا مطلع است بنابراین می‌تواند توضیح دهد که آیا در دوره 5 ماهه حضور وی در شهرداری اگر وجهی به اعضای شورا پرداخت شده قانونی بوده یا خیر؟

یکی از موارد مهم دیگری که لازم است شهردار سنندج درباره آن به مردم توضیح دهد آن است که آیا تخفیف‌های در نظر گرفته شده توسط شورا و شهرداری برای برخی افراد خاص متوقف شده یا این کار هنوز ادامه دارد؟ جناب شهردار حتماً می‌داند برای نمونه در یک پروژه که 20 میلیارد ریال عوارض ساخت داشته، 9 میلیارد و 500 میلیون ریال تخفیف در نظر گرفته شده و بقیه مبلغ نیز تقسیط شده است که انجام این کار و کارهای مشابه از نظر دستگاه نظارتی «قابل تأمل» توصیف شده است.

آنچه ذکر شد مواردی از تذکرات «بازرسی کل کردستان» به شهرداری سنندج در دوره شهردار سابق بود و البته موارد دیگر هم وجود دارد که در صورت نیاز در آینده مرور خواهد شد ولی اکنون باید منتظر ماند و دید شهردار سنندج درباره مواردی که در این وجیزه به آنها اشاره شد اصولاً تمایلی برای ارائه توضیح به افکار عمومی و شفاف‌سازی درباره عملکرد شهرداری دارد یا محقق کردن مطالبات به‌حق مردم در این حوزه را باید از طرق دیگری پیگیری کرد؟



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
واقعیتش در دوره جدید شوراهای استان کردستان به دلیل وجود افراد ضعیف در منصبهای معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر امور شهری و دفتر فنی شهرداران ضعیفی نسبت به دوره قبل در استان کردستان شاهد هستیم دوره قبل چهار تا 5 شهردار توانمند را در استان دیدیم اما این دوره اصلا از کسی خبری نیست و تنها درجا می زنند(شهرداران قوی دوره قبلی: شریعتی، حسینی، رحیمی و زمانی بودند)
پاسخ ها
آشنا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
جناب مجید خان به درستی اشاره فرمودند طبیعی است افراد ضعیفی چون ... از افرااد ضعیفتر از خود استفاده کند به خصوص در دفاتر شهری و فنی و مهمتر اینکه هیچکدام از شهرداران استان نه تنها با این اقایان هماهنگ نیستند جوابگو و پاسخگو نیستند و اصلا حوزه معاونت عمرانی را به رسمیت نمی شناسند و اینها به برکت وجود معاونت عمرانی ضعیف استان است و به نوعی این ضعف اثرگذاری خودرا در تمامی بخشهای استان به جا گذشته ان شاالله تارخ قضاوت این ضعفا را خواهدکرد
علی
|
Germany
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
امیدواریم جوابگو باشند
احسن
|
Germany
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
آقای فخری، زمانی در جایگاه بازرسی استان به وقایعی که در شهرداری سنندج شاهد آن بود هیچ عکس العملی نشان نمیداد و فقط نظاره گر وضعیت نابسامان امور شهرداری بودند و اکنون در جایگاه شهردار همچنان با وعده و روبرو کردن مردم پشت درهای بسته، مشغول جمع کردن رزومه برای اقدامات بعدی در استان هستند ...
عبدالحمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
با سلام بر تابناک عزیز ،برادر عزیز آب از سرچشمه گل است ،مادامی ما در شورای شهر سنندج انسانهای پخته و ... نداشته باشیم و همش معلم ... و اهل ... باشد ،آرنولد هم شهردار سنندج بشه وضع همین است .
وقتس که اعضای شورای شهر تنها برای کسب رای در انتخابات آینده تک تک مدیرهای زیرمجموعه شهرداری را تقسیم کرده و اجازه نمی دهند اهل فن و صاحب تجربه در آنجا باشد و طرف که یک روز کارمند نبوده میشود معاون ... و یا دیگر پست ها و افراد متخصص و با تجربه شهرداری کم کمک جذف شده وضع از این بهتر نمی شود .
راستی سری هم به تاناکورا بزنید جنجالی که شادمان را با آن بازی حذف کردند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار