فعالیت اعضای هیئت مدیره ماشین‌سازی «اراک» در پالایشگاه مریوان!
کد خبر: ۲۸۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 31 August 2016

حکایت بلندی است، پیوندخوردن نام «اراک» با کردستان مظلوم از زمان آغاز‌به‌کار استاندار دولت‌ یازدهم؛ برگ‌هایی از این داستان که یک قهرمان بیشتر ندارد آنجا جالب می‌شود که هرجا بحث اقتصادی است از دستمال‌کاغذی تا پالایشگاه، «اراک» مانند اختاپوس به پیکر نحیف اقتصاد کردستان چنگ انداخته است.

به گزارش تابناک کردستان، عبدالمحمد زاهدی 10 آذرماه 92 با تصویب هیئت دولت، استاندار کردستان شد و با آغاز به کار نماینده عالی دولت، احدی از مردمان دیار «اراک» سایه‌وار در کنارش قرار گرفت و به همین سادگی نام «اراک» به کردستان پیوند خورد و بعدها در حوزه‌های اقتصادی بیش از دیگر حوزه‌ها به چشم آمد.

بنا بر تطویل نوشتار نداریم و بررسی مبسوط عملکرد «جوان اراکی» مورد وثوق استاندار دولت تدبیر و امید در کردستان و اینکه در کردستان چه عملکردی داشته و چه آینده‌ای برای وی در بدنه قوه مجریه در نظر گرفته شده را به وقت مناسب موکول و در اینجا تنها به سه مورد پیوند کردستان و «اراک» اشاره‌ می‌کنیم.

اواخر مهرماه 94 استاندار کردستان در رأس هیئتی به استان مرکزی سفر کرد و کمتر از دو ماه پس از این سفر به «اراک»، نشریه محلی «وهم سبز» استان مرکزی ویژه‌ نامه‌ای 8 صفحه‌ای به مناسبت سفر چاپ و چندین نسخه از آن را ـ بخوانید ـ به صورت رایگان در کردستان توزیع کرد و مدیر مسئول نشریه مذکور هم منکر دریافت هرگونه وجهی بابت تهیه اخبار و چاپ نشریه شد و به همین سادگی همه فعالان رسانه کردستان هم باورشان شد که قرار نبوده از محل تهیه و نشر اخبار آن سفر نفعی به جریده‌ای برسد وگرنه آن جریده قطعاً از کردستان انتخاب می‌شد!

مدتی زیادی از آن سفر تاریخی به اراک نگذشته بود که استانداری کردستان دستمال کاغذی مورد نیازش را هم از «اراک» تأمین کرد؛ هرچند اخباری در این خصوص در رسانه‌های استان منتشر شده ولی تاکنون تولید کننده محترم دستمال ‌کاغذی‌های استانداری کردستان به‌سان مدیر مسئول «وهم سبز» که ادعا کرده بود دلیل انجام کارش «سال‌ها حضور مؤثر زاهدی در اراک و خدمات ایشان به حوزه مطبوعات و رسانه» بوده، مدعی نشده این دستمال‌ها را که با طرح ویژه هم بسته‌بندی شده به پاس «سال‌ها حضور مؤثر زاهدی در اراک و خدمات ایشان به حوزه» دستمال و دستمال‌کاغذی تهیه کرده و به رایگان در اختیار استانداری کردستان گذاشته است.

این واقعیت در حالی رسانه‌ای شده که سخنان زیر هم از زبان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در رسانه‌ها منتشر شده است: «از تولید حمایت عملی می‌کنیم»، «همه نقش آفرینان عمران و توسعه استان باید توجه کنند که حمایت عملی از تولید یعنی اینکه مصالح و وسایل مورد نیاز را از واحدهای تولیدی داخل استان خریداری کنند؛ قابل قبول نیست شعار حمایت از تولید بدهیم اما از کارخانه‌های استان خرید نکنیم» و در جایی دیگر با اشاره به لزوم قدردانی از تولیدکنندگان استان تصریح کرده «این قدرشناسی با خرید محصولات آنها توسط بخش دولتی و خصوصی امکانپذیر است».

با این یادآوری باید گفت تهیه دستمال کاعذی مورد نیاز استانداری کردستان از «اراک» هر ضرری داشته به کنار، اما بی‌برکت هم نبوده است! در حالت بدبینانه، بین شعار و عمل «حسین فیروزی» مرزی شفاف ترسیم کرد و ثابت کرد سخنانی که وی در حمایت از تولیدکنندگان کردستان بر زبان آورده مصرف رسانه‌ای و تبلیغاتی داشته و انتظار عملیاتی شدن آن سخنان، توهمی بیش نبوده است و در حالت خوشبینانه هم مشخص شد زیردستان «فیروزی» که امور مالی استانداری را اداره می‌کنند نه از وی بلکه از «جوان اراکی» دستور می‌گیرند و خود جناب معاون هم اگر احیاناً از برخی تصمیمات اقتصادی مرتبط با «اراک» باخبر شود تنها باید تمکین کند!

می‌گویند دولت پس از «تدبیر» فراوان، در مریوان اولویت را در ساخت پالایشگاه تشخیص داده و نه برای مثال یک کارخانه فرآوری محصول «توت فرنگی»، دولتیان و نزدیکان‌شان در کردستان هم بابت تصمیم گرفته شده برای ساخت پالایشگاه در مریوان در ماه‌های اخیر حسابی گردوخاک به پا کرده‌اند! بخوانید.

برگی دیگر از حکایت کردستان و «اراک» اما، ماه قبل ورق خورد! و آن اینکه از قرار معلوم پالایشگاه مریوان در حال ایجاد است و بر حسب اتفاق «اعضای هیئت مدیره ماشین‌سازی «اراک» در آن فعالیت می‌کنند»!

ساده‌انگارانه است کسی بر این گمان باشد به یکباره کسانی از «اراک» به فکر افتاده‌اند با بذل مال و توان خود به توسعه کردستان کمک کنند.

چشمان مردم کردستان باز است و اگر دم نمی‌زنند از نجابت است.

درست است خودمان و نمایندگان‌مان در مجلسین نهم و دهم پذیرفته‌ایم با وجود این همه جوان بااستعداد و تحصیل کرده در کردستان که آزمون داده‌اند و با گذر از مسیری که قانون مشخص کرده استخدام دولت شده‌اند «جوانی از اراک» را بدون طی کردن مسیری که باید، یک‌شبه عهده‌دار امورمان کنند! ولی این فقط یک روی سکه است...

اندکی از «اراک» گفتیم و بنا هم نداریم پرده‌دری کنیم ولی یادآوری را وظیفه خود می‌دانیم، باید بگوییم بنا بر رسالتی که در عرصه اطلاع‌رسانی بر عهده داریم این روند نامبارک اگر پایان پیدا نکند هرآنچه قانون اجازه دهد و مصلحت بدانیم با مردم در میان خواهیم گذاشت. وَ ما عَلَيْنا إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبينُ.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار