کد خبر: ۲۹۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 13 September 2016

پیشرفت امور اجرایی در کردستان چندان مطلوب نیست و مدیران استان به جای متمرکز شدن بر حل مشکلات اساسی مردم و برای نمونه پیدا کردن راهکاری برای تسویه طلب گندم‌کاران، دست به اقداماتی قابل تأمل مانند سفر دست‌جمعی به «انزلی» می‌زنند!

به گزارش تابناک کردستان، هفتم شهریورماه 95 معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان از برگزاری هفته فرهنگی کردستان در «بندر انزلی» خبر داد و متعاقب آن و از اوایل هفته کاری جاری مدیران ارشد دولت در کردستان و اعوان و انصار آنها راهی شمال کشور شدند.

خیلی هم خوب! ما هم به سهم خود قدردان کسانی هستیم که فرصتی برای معرفی فرهنگ غنی کردستان در «انزلی» فراهم کرده‌اند و ایضاً دعا گوییم که گویا «منطقه آزاد انزلی هزینه‌های پذیرایی و اقامت اعضای کاروان» کردستان را پرداخت می‌کند ـ هرچند باور آن برایمان سخت باشد ـ اما سؤالاتی هم درباره این سفر دسته‌جمعی داریم.

یک سؤال که در اینجا مطرح است آنکه تاکنون در کجای کشور برنامه‌ای مشابه هفته فرهنگی کردستان در انزلی، برگزار شده و تقریباً قریب به اتفاق مدیران ارشد اجرایی استان فرصت را غنیمت دانسته و امور را به حال خود رها کرده و راهی استان محل برگزاری مراسم شده‌اند؟

چرا لیست همه کسانی که در قالب کاروان کردستان و در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی راهی شمال کشور شده‌اند منتشر نمی‌شود تا مردم درباره ضرورت حضور آنها قضاوت کنند؟ اگر خدای ناکرده مسئولی به همراه اعضای خانواده محترم در این برنامه حضور پیدا کرده باشد توجیه آن چیست؟

خبرگزاری دولت تصاویری از این سفر منتشر کرده با عنوان: «بازدید استاندار کردستان از پروژه‌های صنعتی منطقه آزاد انزلی» تا شاید اذهان را به سمتی رهنمون شود که چون قرار است در کردستان هم منطقه آزاد راه‌اندازی شود دولتمردان هم رفته‌اند تا منطقه آزاد انزلی را ببینند و با کوله‌باری از تجربه بازگردند.

اما حیف که این خبرگزاری همیشه قوه ادراک مردم را در تولید محتوا نادیده می‌گیرد! چرا که همان روز خبری منتشر می‌کند که برای تکمیل مسیر سنندج مریوان وعده مشروط به مردم داده می‌شود! مسیری که باید یکی از زیرساخت‌های اصلی برای منطقه آزادی باشد که وعده ایجاد آن در کردستان داده شده است؛ بهتر نبود دولتمردان در کردستان از راه‌های منتهی به منطقه آزاد انزلی بازدید می‌کردند؟

اصلاً همه اینها به کنار! «یک سینه حرف موج زند در دهان ما»! کسی در این مرز و بوم هست که نداند امسال کشاورزان زحمت‌کش استان، مردان شرافتمند و زنان سختکوش دیار کردستان در سایه الطاف الهی که تجلی آن نزولات مناسب آسمانی بود در تولید خوشه‌های طلایی گندم، کاری کردند کارستان؟ تا نام کردستان و مردم بی‌ادعایش در حوزه تولید و اقتصاد مقاومتی همچون بسیاری عرصه‌های دیگر بدرخشد. حالا سؤال این است که اولویت برتر و شرط انصاف، رفتن در پی وصول مطالبات این هنرمندان بی‌ادعا بود یا سفر به سواحل شمال کشور برای تجلیل از فلان بی‌درد برخوردار؟

معاون استاندار در جلسه اعلام هفته فرهنگی کردستان در انزلی، کار فرهنگی را از دیدگاه خودشان تبیین و فرهنگ را مجموعه از سنت‌های یک ملت تعریف کرده‌اند؛ اما مگر می‌شود از سنت‌های مورد پذیرش نه یک ملت که همه ملت‌های مسلمان سخن به میان آورد و فراموش کرد سفارش رسول‌الله(ص) را که میان همه مسلمان یک سنت حسنه است: «أعطُوا الأجيرَ أجرَهُ قَبلَ أنْ يَجِفَّ عَرَقُهُ»

نکند دولتمردان در کردستان مرز بین سنت‌ها را هم مانند خیلی چیزهای دیگر خط‌کشی کرده‌اند و هر سنتی را که آنها را دعوت به پاسخگویی کند، نمی‌شناسند؟ سنت مردم مسلمان کردستان پیروی از سیره نبوی است که مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش و پول گندم‌کار را قبل از آنکه فرصت کشت پاییزه از دست برود پرداخت کنند! سؤال این است که شما بدهکاران کشاورز گندم‌کار کردستانی در «انزلی» چه می‌کنید؟!

نباید فراموش کرد کم نیستند کشاورزان گندم‌کار کردستانی که به وعده دریافت وجه گندم تولیدی خود تا پایان شهریور دل خوش کرده‌اند، مبادا طلب کشاورزان گندم‌کار کردستان تا پایان شهریور هم پرداخت نشود و مشغله سفر به انزلی و برگزاری هفته فرهنگی کردستان در آنجا، دلیل امر اعلام شود!

دولتمردان صاحب مناصب کلیدی در کردستان باید به جای سفر به انزلی در واپسین روزهای تعطیلات تابستان راهی جایی می‌شدند که بتوانند بدهی کشاورز گندم‌کار کردستانی را وصول کنند.

سفر دولتمردان کردستان به انزلی انجام شده و در حالی که درباره این سفر ابهامات فراوانی وجود دارد دو نکته کاملاً روشن هم به چشم می‌آید؛ نخست آنکه در غیرضروری بودن سفر غالب دولتمردان کردستان به انزلی تردیدی وجود ندارد و دوم آنکه دولت به هیچ‌یک از سؤالات منتقدان و حتی مردم عادی درباره این سفر پاسخی نخواهد داد!


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
نحوه پرداخت مطالبات گندمکاران نشان از بی تدبیری این دولت است و نا امیدی برای مردمی که به آنها قول امید داده بودند عین بی کفایتی است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار