عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تولید فیلم و مستندهایی با موضوع تهران و شخصیت های این شهر گفت: کسبه تهران از طریق فیلم معرفی شوند.
کد خبر: ۲۹۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 17 September 2016
 احمد مسجدجامعی در آیین نکوداشت و رونمایی از مستند «مرشد چلویی» در تالار همایش های کوثر با بیان اینکه مرحوم مرشد چلویی که از مفاخر تهران به شمار می آید، افزود: بیش از همه چیز، رفتار و وجوه معنوی مرشد چلویی باعث شد تا در بین مردم مقبول واقع شود. 

وی با بیان خاطراتی از مرحوم مرشد چلویی گفت: یکی از دوستانم که در زمان جوانی به مغازه مرشد چلویی رفته بود برایم تعریف می کرد که مرشد با تمام انسان ها به یک نحو برخورد می کرد و هر کس که وارد مغازه اش می شد لقمه ای کباب در دهانش می گذاشت که این رفتار مرشد مصداق این جمله ابوالحسن خرقانی است که می گوید: «هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»

مسجدجامعی گفت: مرشد چلویی دقیقاً کاری را انجام می داد که در وصف امام حسن مجتبی (ع) شنیده ایم، ایشان به نورانیتی رسیده بود که شاید هرکسی نتواند در تمام طول زندگی خود به آن دست یابد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز خرسندی از ملاقات خانواده مرحوم مرشد چلویی از کارگردان مستند «مرشد چلویی» به دلیل پرداختن به این سوژه قدردانی کرد.

وی با اشاره به تولید فیلم و مستندهایی با موضوع تهران و شخصیت های این شهر توسط موسسه تصویر شهر افزود: در تهران کسبه ای داشتیم که اگرچه ثروت چندانی نداشتند اما مرجع کسبه دیگر حساب می شدند و امیدوارم که سایر این کسبه نیز مانند مرحوم مرشد چلویی معرفی شوند.

احمد کشاورز کارگردان فیلم مستند «مرشد چلویی» نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون مستندی راجع به میرزا احمد عابد نهاوندی مشهور به «مرشد چلویی» ساخته نشده بود، اظهار کرد: ساخت این مستند را از اسفندماه 1394 آغاز کردیم که حدود 17 تا 18 ماه به طول انجامید و اکنون نسخه 49 دقیقه ای آن به نمایش گذاشته می شود.

این کارگردان گفت: قبل از اینکه ساخت مستند «مرشد چلویی» را آغاز کنم، می ترسیدم که کار خوبی ساخته نشود اما این یک اتفاق الهی بود که توانستیم به سر منزل مقصود برسیم و با کمک دوستان کاری شایسته درباره این شخصیت برجسته بسازیم.

حسن صلاحی نوه مرشد چلویی نیز در این نشست ضمن بیان نکاتی درباره وجود مختلف معرفتی مرحوم مرشد چلویی گفت: وقتی که آقای کشاورز برای ساخت این مستند با من صحبت کرد به او گفتم ما سعی در شناساندن کسی را داریم که در تمام عمر سعی کرد شناخته نشود. 

وی افزود: مرشد چلویی در تمام عمرش نمی خواست در بین مردم مقام و مرتبه ای داشته باشد، چرا که او در دنیایی دیگر زندگی می کرد؛ دنیایی که شاید درک آن برای هر کسی آسان نباشد.

در پایان این مراسم، فیلم مستند «مرشد چلویی» به نمایش درآمد، این مستند 55 دقیقه ای شخصیت، حواشی متن زندگی و سیره عملی میرزا احمد عابد نهاوندی معروف به حاج مرشد چلویی متخلص به ساعی، از کسبه بازار قدیم تهران را به تصویر می کشد وی متخلص به ساعی حکیم بود و اشعارش در دیوانی به نام «دیوان سوخته» بارها تجدید چاپ شد. 

احمد کشاورز صدیق (نویسنده، پژوهشگر و کارگردان)، حسین نشاطی (تدوینگر)، محمدحسین ابراهیمی(طراحی و ترکیب صدا)، سامان مختاری( تصویربردار)، یحیی محمد علیی( اصلاح رنگ و نور) از جمله عوامل این مستند هستند. 

آئین نکوداشت و رونمایی از فیلم مستند «مرشد چلویی» به کارگردانی احمد کشاورز و از تولیدات موسسه تصویر شهر، عصر جمعه 26 شهریورماه مصادف با سالروز وفات مرحوم مرشد چلویی با حضور احمد مسجدجامعی، حسن بیادی، علیرضا تابش، سیدعلی احمدی، مجید یراق بافان، عباس گرجی، خانواده مرحوم حاج احمد عابد معروف به مرشد چلویی در تالار همایش های کوثر برگزار شد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار