کد خبر: ۳۰۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸ 02 October 2016

دولتمردان در کردستان پس از انتقادها به برگزاری «هفته فرهنگی کردستان در انزلی» تلاش کردند افکار عمومی و البته منتقدان را متقاعد کنند که این برنامه هزینه مالی برای استان نداشته، اما اظهارات معاون منطقه آزاد انزلی، همه رشته‌ها در کردستان در این باب را پنبه کرد!

به گزارش تابناک کردستان، برگزاری هفته فرهنگی کردستان در انزلی با انتقاداتی در استان‌های کردستان و گیلان مواجه شد که بیشتر این انتقادها متوجه هزینه‌های انجام شده برای این برنامه بود.

پس از طرح این انتقادات، ابتدا دولتمردان در کردستان تلاش کردند توضیحاتی برای افکار عمومی ارائه کنند تا اندکی از فشار وارد شده به مجریان این برنامه کاسته شود اما ماجرا به همین جا ختم نشد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان، به جای شفاف‌سازی و ارائه متواضعانه پاسخ برای سؤالات در این مبحث، عنوان کرد «دولت، فعالیت‌های خود را به خاطر نگرانی دلواپسان تعطیل نمی‌کند».

چند روز پس از موضع‌گیری «آشناگر» و عدم نتیجه‌بخشی آن برای دولتمردان در کردستان در راستای ساکت کردن منتقدان، سوم مهرماه، یک نشست خبری درباره دستاوردهای هفته فرهنگی کردستان در انزلی با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برگزار شد که لحن مدیران دولتی کردستان در آن جلسه ملایم‌تر شد، هرچند آن نشست هم، نتوانست شبهات در مورد برنامه برگزار شده در انزلی را رفع کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در نشست خبری یاد شده گفته بود: «ما در هفته فرهنگی بندر انزلی یک ریال از اعتبارات استان هزینه نکردیم و تمامی هزینه‌ها را منطقه آزاد به عهده گرفت» و در جایی دیگر مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان هم گفته بود «شهرداری‌های چهار شهر استان تامین 950 میلیون ریال هزینه این هفته را عهده‌دار شده‌اند».

بر اساس اظهارات مدیران فرهنگی دولت در کردستان، می‌توان گفت اگر این شهرداری‌ها متعهد به پرداخت 950 میلیون ریال شده‌اند ـ که شده‌اند ـ دو حالت بیشتر پیش روی آنها نیست؛ نخست اینکه مبلغ تعهد شده را پرداخت کنند که در این صورت واضح است که 950 میلیون ریال پول از جیب مردم کردستان برای یک برنامه درجه چندم از نظر اولویت، توسط دولت خرج شده است.

و دوم آنکه، اگر شهرداری‌ها به هر دلیلی مبلغ تعهد شده را پرداخت نکنند در نهایت استانداری کردستان باید آن مبلغ را پرداخت کند که با پیش آمدن این امر هم، بر اصل موضوع که انجام یک هزینه غیرضروری از محل بودجه‌ای است که باید با لحاظ اولویت برای مردم کردستان هزینه شود، خدشه‌ای وارد نیست.

اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان پیش از آن نشست خبری، در مراسم رونمایی از پوستر یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان هم، که خبر آن را یک سایت محلی آن شهر منعکس کرده، به صراحت گفته بود: «کل هزینه هفته فرهنگی کردستان توسط منطقه آزاد انزلی پرداخت شده است».

روایتی متفاوت ازهزینه‌های هفته‌فرهنگی کردستان در انزلی+تصاویر

با انتشار این سخنان، یک سایت محلی در شمال کشور هم با استناد به خبر سایت محلی شهر مریوان، با طرح این سؤال که «بودجه گیلان در خدمت معرفی فرهنگ کردستان؟!» نوشته بود: «منطقه آزاد انزلی کل بودجه هفته فرهنگی کردستان را پرداخت کرد!!»

روایتی متفاوت ازهزینه‌های هفته‌فرهنگی کردستان در انزلی+تصاویر

پس از انتشار این خبر و چند خبر انتقادی دیگر توسط برخی سایت‌های خبری در شمال کشور، سازمان منطقه آزاد انزلی هم به دفاع از عملکرد خود پرداخت و انگار مجبور شد واقعیتی تازه را درباره هزینه‌های مالی این برنامه با منتقدان خود در میان بگذارد.

مجید فاتحی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی، با اشاره به خبر منتشره یکی از سایت‌ها در خصوص پرداخت هزینه کامل برگزاری جشنواره هفته فرهنگی کردستان در این منطقه از سوی این سازمان اظهار کرده: «کمتر از نیمی از هزینه‌های مالی هفته فرهنگی کردستان را این سازمان پرداخت نموده است».

روایتی متفاوت ازهزینه‌های هفته‌فرهنگی کردستان در انزلی+تصاویر

آنچه مسلم است اینکه، یک برنامه به اصطلاح فرهنگی با صرف هزینه‌ای نامعلوم برگزار شده و طبق گفته‌های معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی، برگزارکنندگان برنامه یعنی «سازمان منطقه آزاد انزلی» از یک طرف و «استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان» از طرف دیگر، بر اساس یک توافق متعهد شده‌اند هزینه‌های برنامه را به صورت مشارکتی پرداخت کنند.

گفته‌های مدیران دولت در کردستان درباره هزینه این برنامه اظهاراتی غیرشفاف است اما اظهارات معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی درباره هزینه‌های مالی هفته فرهنگی کردستان در شمال کشور، کاملاً شفاف و قابل استناد بوده و روشن می‌کند که بیش از نیمی از هزینه‌های برنامه را استانداری و اداره کل ارشاد کردستان متقبل شده‌اند و این هزینه اگر تاکنون پرداخت نشده باشد بالاخره باید از جیب مردم کردستان پرداخت شود، چه راضی به این کار باشند و چه نباشند!

دولتمردان در کردستان، نه تنها در هیچ کجای اظهارات‌شان نگفته‌اند که بیش از نیمی از هزینه‌های مالی برگزاری هفته فرهنگی کردستان در انزلی از جیب مردم بینوای کردستان پرداخت شده بلکه هر فرد منصفی اقرار می‌کند که مدیران کردستان تلاش کرده‌اند، افکار عمومی و البته منتقدان را متقاعد کنند که این برنامه هزینه‌ای برای استان نداشته است، هرچند اظهارات معاون منطقه آزاد انزلی همه رشته‌ها در کردستان در این باب را پنبه کرد!

و اما، مدیران منصوب دولت یازدهم در کردستان هیچ‌گاه نباید فراموش کنند آنها منصوب دولتی هستند که مسئولان عالی‌رتبه آن همواره بر محرم بودن مردم تأکید کرده‌اند بنابراین تلاش برای القای چیزی غیر از واقعیت به جامعه توسط هر مدیری از بدنه قوه مجریه تنها به سرمایه‌ اجتماعی دولت ضربه وارد می‌کند و فرافکنی به جای پاسخ‌گویی هم، در دراز مدت نمی‌تواند رویکردی نتیجه‌بخش برای اقناع افکار عمومی باشد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
با سلام تابناک عزیز ممنون از مطالب خوبتان اولا بودجه شهرداریها فقط و فقط باید در محدوده شهر هزینه شود و یا اینکه برنامه بنام شهرداری باشد چون بودجه شهرداری مردمی است نه دولتی دوما ،برادر زیاد گیر نده
HESAM
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
خدا به داد مردم بینوای کردستان برسد...........عجب تدبیری....وای چه امیدی..........
بابا جان..ما را به تدبیر تو امیدی نیست...........نیست.
والله نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار