«شرایطی فراهم کرده‌ام که تمام مردم شهرستان سقز مشاور بنده شوند»
کد خبر: ۳۳۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱ 03 December 2016

فرماندار ویژه شهرستان سقز اخیراً به صورت هم‌زمان 10 مشاور خود را برکنار کرده و پس از آن گفته «کل شهروندان شهرستان سقز مشاور بنده هستند» و عنوان کرده شرایط را برای استفاده از مشاوره جمعیت 170 هزار نفری شهرستان سقز فراهم کرده است!

به گزارش تابناک کردستان، فرماندار سقز اوایل ماه جاری در یک اقدام تقریباً غیرمعمول در نوع خود، 10 مشاور خود را بر کنار کرد و در گفت‌وگو با تسنیم در توضیح علت این اقدام، اظهار کرد: «برکناری کل مشاوران فرمانداری سقز هیچ دلیل سیاسی و مسئله خاصی نداشته و بنده تشخیص دادم که دایره مشاوره خودم را در بین آحاد مردم شهرستان گسترش بدهم و اصلاً مشاور نداشته باشم بهتر از آن است که 10 نفر مشاور در شهرستانی 170 هزار نفری داشته باشم.».

با اجتناب از هرگونه اظهارنظری در ارتباط با درست یا نادرست بودن اقدام فرماندار سقز در برکناری مشاورانش، به دلیل فقر محتوایی و ابتر بودن توضیحات ارائه شده توسط وی در ارتباط با عمل انجام شده و عدم کفایت محتوایی خبر جهت تنویر و اقناع افکار عمومی، توضیحاتی چند در این رابطه لازم به نظر می‌رسد:

1- آقای فرماندار در اظهارات مورد اشاره، برکناری مشاوران خود را بدون دلیل و مسئله خاص و صرفاً با استناد به تشخیص خود ذکر کرده است، یعنی بدون استفاده از زبان تلویح بلکه به لفظ صریح، اراده شخصی خود را در انجام این عمل از هر عامل دیگری برجسته‌تر دانسته است.

2- وی در بخشی از سخنانش عنوان کرده: «نداشتن مشاور در شهرستان 170هزار نفری سقز بهتر از داشتن 10نفر مشاور است» که برای مخاطب روشن نیست هدف فرماندار از این اظهارات چیست؟ آیا برای اداره امور شهرستان 170 هزار نفری سقز 10نفر مشاور کم است یا زیاد؟ و فرماندار با استفاده از کدام روش قاعده‌مند می‌خواهد به جای مشاوران عزل شده، به منظور انجام بهتر امور اجرایی از مشاوره با آحاد مردم که عده آنها 170هزار نفر است بهره گیرد!

3- قدر مسلم اینکه اگر صاحب منصبی در دستگاه اجرایی قدرت و اختیار برکناری زیردستان و یا عوامل همکار پیرامونی خود را داشته باشد یقیناً در انتخاب و انتصاب اولیه آنها هم، فعالی مایشاء و صاحب یدی طولی بوده است و برکناری آنها، می‌تواند نوعی اعتراف به اشتباه عملکرد در گذشته باشد.

4- اما دلیل فقر محتوایی و ابتر بودن مطلب مورد اشاره در تنویر افکار عمومی چیست؟

الف ـ باور به اصل اصیل مشورت که همانا یاری گرفتن از ادراک و بصیرت اشخاصی است که هر کدام در انجام اموری خاص توانا بوده و در صورت داشتن تعهد و احساس مسئولیت قادرند در ارتقای هوشمندی و سرعت انجام کمی و کیفی کارها یاریگر مجریان باشند با این اقدام فرماندار و البته در صورت ظاهر، نفی شده است.

ب ـ بعید نیست که پیشآمد این قضیه توأم با یک صورت باطنی هم باشد و آن اینکه، فرماندار از رهگذر مشورت با مشاورانش در جهت ارتقا و پیشبرد امور شهرستان نه تنها دستآوردی کسب نکرده بلکه وی تشخیص داده وجود مشاوران معزول موجد ثمری برای مردم هم نبوده است و فرماندار، با برکناری آنها علاوه بر برداشتن موانع بر سر راه خود برای اتخاذ تصمیمات درست و به موقع، در هزینه‌های اضافی هم صرفه‌جویی کرده است؛ آن وقت و در صورت غلبه شق باطنی قضیه بر صورت ظاهر آن، عمل فرماندار اقدامی شجاعانه محسوب می‌شود زیرا برخلاف مسئولان استانی ماورای خود، به خاطر رعایت مصالح عامه از مصلحت اندیشی‌های شخصی گذشته و به جبهه‌گیری و شماتت‌های احتمالی معمول و مترتب بر این اقدامات، وقعی نگذاشته است.

ج ـ دریافت اطلاعات از ماوقع امور بالاخص در حوزه عملکرد اجرایی مسئولان حق مردم است و کارگزاران دولتی حق ندارند که خود را صاحب این اطلاعات بدانند بنابراین برکناری کلیه مشاوران فرمانداری ویژه سقز با این محدوده اطلاع‌رسانی، کم‌لطفی در امین دانستن مردم است.

و اما علت تأخیر نسبی در تحلیل خبر برکناری مشاوران فرماندار سقز، مشاهده عکس‌العمل‌های احتمالی مسئولان و رسانه‌ها در مواجهه با این کار بود که ظاهراً مسئولان مافوق فرماندار واکنشی نشان نداده‌اند و افکار عمومی هم با پذیرش بی‌خاصیت بودن اغلب مشاوران و مجاوران در جوار مسئولان، با موضوع کنار آمده و در نهایت از بی‌تفاوتی افکار عمومی به موضوع، می‌توان چنین برداشت کرد که مردم تضاعف برخورداری مشاوران مسئولان از بیت‌المال را از سر ناچاری پذیرفته‌اند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
سقزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
بسیار کار خوبی کرده است با این کارش هم جلو هزینه های بیخودی را گرفته وهم به حضور دائمی عده ای که وجودشان برای مردم بهره ای نداشته در اطراف خود پایان داده است کاش که بقیه مسولان هم از او دراین کار پیروی کنند از اقای فرماندار تشکر می کنیم
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
فرمانداری را روی دکمه اتوماتیک بگذارد و خودش هم برود هیچ تفاوتی نمی کند خودش هم می داند. بجای خدمات رسانی به مردم مشاورین را در انتهای کار دولت عزل نموده تا به گونه ای مثبت جلوه گری کند و خود را برای دوره دولت 12 هم بیمه کند همین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
در سازمانها یک عده بازنشسته به عنوان مشاور مشغول شده اند و شاید در ماه روزی هم سر کار نمی آیند .کار فرماندار خوب بوده وجای تشکر هم دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار