بعد از قریب به چهار دهه و در ایام بزرگداشت ملای روم
بعد از قریب به چهار دهه برای نخستین بار زبان فارسی در ایام بزرگداشت مولانا در قونیه به رسمیت شناخته شد و بسیاری از اشعار مولانا به زبان فارسی در معابر و پارک‌ها و مسیرهای منتهی به آرامگاه مولانا در بنرهای بزرگی نوشته شده است.
کد خبر: ۳۴۴۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 17 December 2016

به گزارش تابناک کردستان، روزهای بزرگداشت مولانا در قونیه مدفن این شاعر بزرگ ایرانی چند سالی است که از 15آذر (5دسامبر) آغاز می‌شود و تا سالروز وفات حضرت مولانا ادامه دارد.

روز 17 دسامبر امسال هفتصد و چهل و سومین سالروز درگذشت مولاناست، روز وفات ایشان به روز «عروس» معروف است، در این روز برنامه های ویژه ای تدارک دیده می‌شود و علاقه‌مندان از سراسر جهان به ترکیه می‌آیند، بیش از سه هزار ایرانی هم از سراسر جهان به ترکیه می‌آیند.

قریب به 40 سال اخیر نه تنها هیچ حرف و سخنی از زبان فارسی نبود بلکه در مقاطعی ما شاهد فارسی ستیزی هم در ایام بزرگداشت مولانا بودیم و عمدتاً ترجمه شعرهای مولانا به زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شد.

فروزنده اربابی، تنها عضو ایرانی بنیاد جهانی مولانا با اشاره به این فضا به «تابناک» گفت: در این 38 سالی که در مراسم بزرگداشت مولانا حضور پیدا کردم مسئولان فرهنگی، سفارت و کنسول فرهنگی کشورمان یا در ترکیه حضور نداشتند یا حضور کم رنگی داشتند. حتی در مقطعی غلامعلی حدادعادل در دیداری از محل از بی‌برنامگی و توجه نکردن بخش فرهنگی سفارت ایران در ترکیه تعجب کرد، اما پس از سال‌ها اعتراض اکنون شاهد تغییر رویکرد مسئولین برگزاری مراسم مولانا هستیم.

وی افزود: بسیاری از شعرهای مولانا به زبان فارسی در معابر و پارک‌ها و مسیرهای منتهی به آرامگاه مولانا در بنرهای بزرگی نوشته شده و برای راهنمایی گردشگران باجه‌هایی با عنوان «از من بپرس» به زبان مادری مولانا در قونیه ایجاد شده است.

اربابی با اشاره به فرصت‌های تازه در این عرصه گفت: در این فضایی که پیش آمده و زبان فارسی نیز در کنار زبان انگلیسی و ترکی مهم شمرده شده و همکاری لازم از سوی ترکیه ایجاد شده ما نیز باید به فکر داشتن فضایی در آن محل برای تعامل فرهنگی موثرتر، معرفی بهتر فرهنگ و تصوف و عرفان ایرانی و زبان فارسی باشیم و همچنین روایت خودمان را از زندگی و شخصیت مولانا به جهانیان عرضه کنیم.

وی تاکید کرد: از طرفی با دعوت از شاعران و مولوی شناسان ایرانی به قونیه در ایام برگزاری مراسم برنامه‌های ویژه‌ای را برای ایرانیان حاضر در جشن عروس داشته باشیم؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

زبان فارسی برای نخستین بار به مقبره مولانا رسید+تصاویر

زبان فارسی برای نخستین بار به مقبره مولانا رسید+تصاویر

زبان فارسی برای نخستین بار به مقبره مولانا رسید+تصاویر

زبان فارسی برای نخستین بار به مقبره مولانا رسید+تصاویر

تابناک


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار