کد خبر: ۳۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸ 26 May 2015
با نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش دمای هوا، شته و آفات به درختان معابر شهر هجوم می آورند و باعث مزاحمت برای شهروندان به خصوص کسبه می شوند.
به گزارش مهر، در فصل بهار شرایط جوی و رویشی گیاهان برای فعالیت و افزایش جمعیت شته مساعد می شود که فضای سبز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به محض مساعد شدن شرایط به جمعیت انواع شته نظیر شته رز، کاج، اقاقیا و درختچه های زینتی به سرعت افزوده می شود و در مدت کوتاهی سطح گیاه را می پوشاند.
جمعیت شته و عسلک در برخی از عرصه ها به ویژه حاشیه معابر به گونه ای است که شکایت بسیاری از شهروندان به ویژه کسبه را در پی داشته و همگی خواستار سمپاشی درختان هستند همچنین فعالیت و تغذیه بسیاری از شته ها با ترشح عسلک فراوان همراه است که معمولا این مسئله نیز باعث بروز مشکلاتی برای گیاه و انسان خصوصا در معابر شهری می شود.
با توجه به اینکه در سالهای اخیر به دلایل زیست محیطی، انجام سمپاشی عمومی در فضای سبز شهر کرج ممنوع بوده، صرفا اقدامات کنترلی برای درختان آلوده و به صورت موضعی انجام می شد.
در این زمینه مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال جاری به دلیل مساعد بودن شرایط جوی همانند بسیاری از سالهای قبل با طغیان شته در فضای سبز شهر کرج مواجه هستیم که این وضعیت در خصوص درختان کاج و اقاقیا بیش از سایر گونه ها مشهود است.
اقدامات کنترلی علیه انواع شته در فضای سبز کرج در حال انجام است
محمدرضا زین العابدینی از استمرار در اجرای طرح سمپاشی و آبشویی درختان حاشیه معابر و بلوارهای مناطق ۱۲ گانه این کلانشهر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، جمعیت شته های موجود در درختان به طور چشمگیری کاهش یافته، در این زمینه اقدامات کنترلی نظیر استفاده از نوارهای زرد، آبشویی و در نهایت سمپاشی با سموم ارگانیک و کم خطر در برنامه کاری فضای سبز مناطق ۱۲ گانه شهرداری کرج قرار گرفته و به صورت مستمر در حال اجرا است.
این مسئول یادآور شد: طبق بررسی های کارشناسی جمعیت آفت تا حد زیادی کنترل شده ولی به دلیل مساعد بودن شرایط برای افزایش جمعیت و رشد این آفت، برغم انجام اقدامات کنترلی اما شاهد حضور مجدد شته و فعالیت آن هستیم.
وی با اعلام اینکه اکثر سم پاشی درختان در شبانه روز بین ساعات ۲۲ تا ۵ صبح انجام می شود، گفت: حفظ سلامت فضای سبز، سلامت شهروندان و رضایت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و این مهم میسر نیست مگر با کاهش مصرف سموم شیمیایی در محیط های زیست شهری که با استفاده از سایر روشهای کنترل که در سالهای اخیر در فضای سبز کرج مورد توجه قرار داشته، محقق خواهد شد.
زین العابدینی خاطرنشان کرد: هم اکنون اقدامات کنترلی علیه انواع شته در عرصه های مختلف فضای سبز در حال انجام و پیگیری است ولی به دلیل گستردگی فضای سبز و تعداد زیاد درختان آلوده و نیز وزش باد و بارندگی، در نتیجه عدم امکان سمپاشی در برخی ایام، تحقق برنامه های پیش بینی شده در راستای کنترل شته مستلزم صرف زمان بیشتری است.
درختان نارون سمپاشی می شوند
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج از شهروندان درخواست کرد که در اجرای این طرح نهایت همکاری را با عوامل فضای سبز شهرداریها و سازمان پارکها داشته باشند و در صورت مشاهده درخت آفت زده مراتب را طی تماس با شماره ۳۲۵۴۱۱۰۰ یا ارسال پیامک به سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۱۱۴۷ اعلام کنند تا هرچه سریعتر نسبت به اجرای طرح مذکور در محل های مختلف اقدام شود.
وی در ادامه گفت: در پی طغیان آفت شته در فضای سبز شهر کرج و لزوم اجرای طرح کنترل شته، به همت فضای سبز مناطق ۱۲ گانه و با پیگیری اداره نظارت بر نگهداری فضای سبز، اقدامات گسترده ای در خصوص آبشویی و سمپاشی درختان و درختچه های آلوده به شته با استفاده از ترکیبات ارگانیک و کم خطر در عرصه های مختلف فضای سبز شهر صورت پذیرفت.
زین العابدینی افزود: پیمانکاران حفظ و نگهداری فضای سبز مناطق موظف شدند با بکارگیری حداکثر توان و امکانات خود تا پایان ماه جاری نسبت به سمپاشی درختان اقاقیا، کاج و درختچه های آلوده به شته به ویژه در رفیوژها و پارک های و حاشیه معابر اصلی و برخی معابر فرعی طبق درخواست شهروندان اقدام کنند که نتیجه این حرکت جهادی، کاهش چشمگیر جمعیت شته در سطح شهری است.
وی در پایان با اشاره به اینکه افزایش دما کاهش و رطوبت نسبی فعالیت و تکثیر انواع شته را محدود کرده است، گفت: با شروع فعالیت سوسک برگخوار نارون و طغیان جمعیت این آفت، فضای سبز همه مناطق ملزم به سمپاشی درختان نارون هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار