یکی از جاذبه‌های کردستان که گردشگران را مجذوب خود می‌کند باغ‌های سرسبزی هستند که در دل طبیعت زیبای زاگرس به همت مردم این استان ساخته شده‌اند، باغ‌سازی در کردستان به دلیل علاقمندی والیان این دیار به سبک معماری ایرانی و باغ‌سازی ایران رونق و گسترش یافت.
کد خبر: ۳۹۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 23 March 2017

به گزارش تابناک کردستان، یکی از جاذبه‌های استان کردستان که گردشگران را مجذوب خود می‌کند باغ‌های سرسبزی هستند که در دل طبیعت زیبای زاگرس به همت مردم کُردستان ساخته شده‌اند.

باغ‌های کردستان، نگین تابناک طبیعت زیبای زاگرس+تصاویر

باغ‌سازی در کردستان به دلیل علاقمندی والیان کردستان به سبک معماری ایرانی و باغ سازی ایران رونق و گسترش یافت ولی از چندین باغ اکنون فقط نام برخی از آنها در کردستان باقی مانده است.

باغ امیریه:

یکی از باغ های قدیمی شهر سنندج که در دامنه کوه آبیدر قرار دارد باغ امیریه است. این باغ که از باغ‌های شاخص استان کردستان محسوب می شود توسط امیر نظام گروسی که مدتی والی کردستان بود، ساخته شد و وی علاوه بر ساخت این باغ خدمات ارزنده‌ای هم در جهت آبادانی شهر سنندج انجام داده است.

باغ‌های کردستان، نگین تابناک طبیعت زیبای زاگرس+تصاویر

باغ امانیه:

از دیگر باغ‌های دامنه کوه آبیدر، باغ امانیه است که به وسیله امان‌الله خان اردلان ایجاد شد هر چند شکل و فرم این باغ‌ها با تغییرات فراوان مواجه بوده اما هنوز به نام های قدیمی شناخته می‌شوند.

باغ‌های کردستان، نگین تابناک طبیعت زیبای زاگرس+تصاویر

چهارباغ خسروآباد:

یکی از چهارباغ‌های معروف منطقه غرب کشور که چهارباغ خسروآباد سنندج است. این چهارباغ در مقابل عمارت باشکوه خسروآباد، در حد فاصل خیابان‌های کشاورز و بلوار شبلی و خیابان اردلان واقع است.

این باغ که دقیقا به وسیله چهارباغ به چهار قسمت تقسیم شده بود تا حدود سال 1345 نیز موجود بود اما شهرسازی جدید سبب شد تا به جای آن خانه‌هایی که اکنون پیرامون این عمارت وجود دارند، احداث شوند.

جز درختان پیرامون عمارت و جوی آب مرکزی دیگر عناصر چهارباغ از بین رفته و بسیاری از درختان و حوضچه ها نابود شده‌اند و اکنون جوی‌ها و حوض‌های بزرگ مرکزی مرمت شده‌اند.

از دیگر چهارباغ های قدیمی باید از چهارباغ گروس در جنوب بیجار نام برد که اعتماد السلطنه در مرات البلدان توصیف جامعی از آن ارائه و احداث آن را به سال 1104 هجری قمری نسبت داده است.

چهارباغ قدیم سنندج نیز از چهار باغ‌های نابود شده است به نظر می‌رسد که محله قدیمی چهارباغ سنندج در قدیم جایگاه این چهارباغ بود. در تاریخ اردلان مستوره کردستانی به این چهارباغ اشاره شده است.

باغ‌های کردستان، نگین تابناک طبیعت زیبای زاگرس+تصاویر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار