ابتکار در سنندج مطرح کرد
رئیس سازمان محیط زیست گفت: دولت عراق ماه پیش اعلام کرد با توجه به اینکه در این کشور امنیت بیشتری برقرار شده است آمادگی کار در زمینه کنترل گرد و غبار را دارد.
کد خبر: ۴۲۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۹ 13 May 2017

به گزارش تابناک کردستان، معصومه ابتکار امروز در نشست شورای برنامه ریزی استان کردستان در سنندج اظهار کرد: ایران، مرکزی در عراق برای آموزش و توان افزایی در مقابله با گرد و غبار راه اندازی می‌کند.

وی گفت: از ماه گذاشته مذاکرات را با دولت عراق آغاز کرده‌ایم که در چند روز آینده نهایی می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر این مرکز، مزرعه‌ای آموزشی نیز پیش‌بینی شده که کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

وی گفت: دولت عراق ماه پیش اعلام کرد با توجه به اینکه در این کشور امنیت بیشتری برقرار شده است آمادگی کار در زمینه کنترل گرد و غبار را دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه 8 میلیون هکتار کانون بحرانی در کشور عراق وجود دارد، افزود: این کشور آمادگی دارد تا در حوزه احیای تالاب‌ها، کاشت نهال و تثبیت خاک فعالیت کند.

وی اظهار کرد: موضوع گرد و غبار را در سطح بین المللی مطرح کردیم و سازمان ملل چند قطعنامه در این رابطه صادر و گزارش وضعیت جهانی گرد و غبار را تهیه کرد.

رئیس سازمان محیط زیست همچنین از برگزاری نخستین اجلاس بین المللی گرد و غبار در تهران در تیرماه امسال توسط سازمان ملل خبر داد.

وی یکی از دلایل اصلی معضل گرد و غبار را ساخت چند سد در ترکیه دانست و گفت: دولت گذشته زمانی که باید به این موضوع واکنش نشان می‌داد هیچ اقدامی انجام نداد.

ابتکار افزود: دولت کنونی از سه سال پیش به طور مرتب به کشور ترکیه تذکر داده و موضوع را پیگیری کرده اما کار ساخت سدها تقریبا تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم و دولت یازدهم تاکیدات ویژه ای بر محیط زیست شده است اظهار کرد: بدون مشارکت دستگاه ها و بدون اجرای سیاست ها با هدف گذاری مشترک، نمی‌توانیم به اهداف مدنظر برنامه ششم و تاکیدات رئیس جمهوری در زمینه محیط زیست دست یابیم.

رئیس سازمان محیط زیست دریاچه ارومیه را شاهد عینی مشکلات جدی محیط زیست کشور دانست و افزود: با نگاه و رویکرد علمی دولت به حل مشکل دریاچه ارومیه، امروز وضعیت این دریاچه بهتر شده است و از بحران جدی جلوگیری شد.

وی در رابطه با مناطق حفاظت شده گفت: استاندارد جهانی مناطق حفاظت شده 17 درصد است که این میزان در کردستان 10 درصد و در کشور 11 درصد است.

ابتکار افزود: بر اساس تخریب‌هایی که صورت می گیرد کشورها به این نتیجه رسیدند که بخشی از طبیعت خود را به صورت بکر حفظ کنند.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: محافظت از مناطق حفاظت شده با مشارکت جوامع محلی امکان پذیر است به نحوی که می تواند اشتغالزا نیز باشد.

وی با اشاره به 2 اتفاق مفید محیط زیستی در ماه گذشته گفت: قانون حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها در مجلس تکلیف این حوزه را به صراحت روشن کرد.

ابتکار دومین اتفاق را نیز تصویب قانون هوای پاک بیان کرد و افزود: این قانون در مسئله گرد و غبار رویکرد جدیدی دارد و می تواند کمک کند.

وی گفت: استان کردستان ظرفیت زیادی در حوزه صنایع پاک و صنایع دستی برای اشتغالزایی دارد.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار