مدیرکل منابع طبیعی کردستان خبر داد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های استان و در شهرستان‌های مریوان و سروآباد به مرحله طغیان رسیده است.
کد خبر: ۴۳۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲ 10 June 2017

به گزارش تابناک کردستان، پیمان باباپیری در نشست هم اندیشی مبارزه با طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های کردستان اظهار کرد: آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های استان و در شهرستان‌های مریوان و سروآباد به مرحله طغیان رسیده است.

وی گفت: لاروهای پروانه‌خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده بلوط شده و تغذیه خود را شروع می‌کنند و در همین حال لاروها نیز تغذیه خود را با خوردن برگ‌های باز شده، کامل می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تصریح کرد: از بین رفتن برگ‌های درخت در فصل رویش سبب می‌شود تا درخت ابزار و وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود.

وی گفت: ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می‌تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.

باباپیری افزود: تغییر اقلیم، تخریب منابع طبیعی (جنگل و مرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغییر کاربری‌های غیرمجاز از عوامل گسترش این آفت بوده است.

وی اظهار کرد: مبارزه بیولوژیکی با آفت جوانه‌خوار بلوط در 15 هزار هکتار از جنگل‌های استان و در شهرستان های مریوان و سروآباد انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات مبارزه بیولوژیک برای نخستین بار با استفاده از دستگاه سمپاش توربولاینر در حال انجام است.

وی افزود: مبارزه مکانیکی(قطع سرشاخه‌ها) و استفاده از تله‌های فرمونی در برخی مناطق انجام شده و اما به دلیل وسعت و شدت آفت نتوانسته آن را کنترل کند.

در این نشست علاوه بر مسئولان استانی، بهمن افراسیابی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌های کشور نیز حضور داشت و کارشناسان راهکار مبارزه با این افت را بیان کردند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار