فرمانده انتظامی کردستان در گفت‌وگو با تابناک:
فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به اینکه ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کمپ سنندج حداکثر 100 نفر است گفت: اگر ظرفیت کمپ‌های ماده 16 پاسخ‌گو باشد، نیروی انتظامی، حداکثر ظرف 48 ساعت قادر است معتادان متجاهر را جمع‌آوری و تحویل کمپ دهد.
کد خبر: ۴۴۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰ 22 June 2017

سردار مسعود خرم‌نیا در گفت‌وگو با تابناک کردستان، در پاسخ به سؤالی درباره تصویر یک کولبر جان‌باخته که در فضای مجازی دست به دست می‌شود با اشاره به اینکه، خبر مربوط به این تصویر را در رسانه‌ها مشاهده کرده، اظهار کرد: تصویر یادشده مربوط به استان نیست و در کردستان کولبری کشته نشده است.

وی به موضوع حضور معتادان در اماکن عمومی اشاره کرد و گفت: در بحث اعتیاد، زمانی، قانون معتاد را مجرم می‌شناخت و بنابراین نیروی انتظامی هرجا به معتاد، چه متجاهر و چه غیرمتجاهر برخورد می‌کرد، فرد را تحویل مقام قضایی می‌داد.

فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به تغییر این رویکرد و شناخت معتاد به عنوان یک بیمار تصریح کرد: معتاد را بیمار به حساب آوردن و حمایت از فرد برای ترک اعتیاد و بازگشت به جامعه یک رویکرد صحیح است لذا پیش‌بینی شد که معتادان به دو گروه متجاهر و غیرمتجاهر تقسیم شوند.

وی گفت: همچنین مقرر شد که نیروی انتظامی معتادان متجاهر را که معمولاً از حمایت خانواده یا هر جای دیگری بی‌بهره هستند جمع‌آوری کرده و این افراد به کمپ‌های اجباری که در قانون کمپ‌های ماده 16 نام گرفته‌اند، تحویل شوند تا در این کمپ‌ها اقدام به ترک اعتیاد کرده و بعد از سه ماه از کمپ خارج شوند و تمام هزینه‌ها هم در این مراکز بر عهده دولت است.

سردار خرم‌نیا افزود: اگر معتادانی که تحویل این کمپ‌ها می‌شوند، پس از خروج از کمپ، بار دیگر اقدام به استفاده از مواد مخدر کردند، نیروی انتظامی، یک بار دیگر باید آنها را جمع‌آوری کرده و به کمپ‌های ماده 16 تحویل دهد تا برای سه ماه دیگر در آنجا نگهداری شوند و مجموع زمان نگهداری آنها در کمپ به شش ماه برسد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت پایان دوره دوم نگهداری این افراد در کمپ و اعتیاد مجدد آنها، افراد جمع‌آوری و روانه زندان می‌شوند.

فرمانده انتظامی کردستان درباره کمپ‌های خودمعرف هم گفت: این اماکن در قانون به کمپ‌های ماده 15 معروف هستند که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند و با اخذ یک هزینه مشخص از فرد معتاد یا خانواده و احیاناً حامی وی، شخص، وارد کمپ شده و به ترک اعتیاد اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت کمپ‌های ماده 16 که اختصاص به معتادان متجاهر دارد افزود: ظرفیت کنونی کمپی که برای این معتادان در مرکز استان کردستان وجود دارد حداکثر 100 نفر است و تعداد معتادان متجاهر هم بیش از ظرفیت است و نیروی انتطامی معتادان متجاهری را که جمع‌آوری می‌کند به دلیل ظرفیت محدود نمی‌تواند به کمپ تحویل دهد.

سردار خرم‌نیا خاطر نشان کرد: این افراد طبیعتاً دوباره به جامعه باز می‌گردند و مردم هم این افراد را که تنها چند ساعت بعد از جمع‌آوری توسط نیروی انتظامی به جامعه بازگشته‌اند، مشاهده می‌کنند و بعضاً تعابیر و تفاسیر نادرستی هم در ارتباط با این قضیه ارائه می‌شود.

وی گفت: اگر ظرفیت کمپ‌های ماده 16 پاسخ‌گو باشد، نیروی انتظامی، حداکثر ظرف 48 ساعت قادر است معتادان متجاهر را جمع‌آوری و تحویل کمپ دهد.

فرمانده انتظامی کردستان به وضعیت خیابان طالقانی سنندج اشاره کرد و افزود: بحث مواد مخدر، بحث عرضه و تقاضا است و تا زمانی که در جامعه تقاضا وجود داشته باشد طبیعتاً عرضه هم وجود خواهد داشت و نیروی انتظامی هم، برخورد با عرضه‌کنندگان را در دستور کار خود دارد و توزیع‌کنندگان دستگیر و تحویل مقام قضایی می‌شوند ولی با توجه به وجود تقاضا و با وجود دستگیری توزیع‌کنندگان توسط پلیس، این افراد، جایگزین دارند.

وی با اشاره به حضور گشت پیاده ثابت در محدوده خیابان طالقانی سنندج اظهار کرد: گورستان تایله، پارک نسیم و برخی نقاط دیگر به صورت ویژه توسط نیروی انتظامی در بحث مبارزه با مواد مخدر کنترل می‌شوند.

سردار خرم‌نیا با اشاره به انعکاس موضوع ظرفیت محدود کمپ‌های ماده 16 به مسئولان و یادآوری نیاز این حوزه به افزایش ظرفیت گفت: در این باب به فرهنگ‌سازی نیاز است و باید خیران در این حوزه فعال شده و به افزایش ظرفیت کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر کمک کنند چرا که دولت به تنهایی قادر به رفع مشکلات این بخش نیست و ضرورت دارد این افراد پس از ترک اعتیاد هم مورد حمایت قرار گیرند.

وی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با بحث دوچرخه سواری بانوان در استان و رویکرد پلیس در این حوزه افزود: دوچرخه ‌سواری، هم می‌تواند به عنوان یک ورزش و هم به عنوان یک تفریح مد نظر قرار گیرد.

فرمانده انتظامی کردستان تصریح کرد: طبق اطلاعات داده شده به ما، برای بانوانی که دوچرخه سواری را به عنوان یک ورزش پیگیری می‌کنند، در سنندج، استادیومی در نظر گرفته شده و افراد می‌توانند به این محل مراجعه کرده و ورزش کنند و نیروی انتظامی هم هیچ مشکلی با ورزش دوچرخه سواری بانوان ندارد.

وی به موضوع بانوانی که دوچرخه سواری را به عنوان یک تفریح پیگیری می‌کنند هم اشاره کرد و گفت: وضعیت جامعه و حساسیت‌هایی که از جانب خود شهروندان در این حوزه وجود دارد و نیز وجود افرادی که توجه لازم را به این حساسیت‌ها ندارند و نیز مطالبه مردم برای ورود پلیس به این حوزه، موضوعاتی است که در این باب باید مورد توجه قرار گیرد.

سردار خرم‌نیا با اشاره به بحث‌های انجام شده در این خصوص در جلسات شورای فرهنگ عمومی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر در تمام دنیا بحث ایجاد پارک‌های تخصصی مد نظر است، پیشنهاد ما این بوده که در هر شهرستان استان کردستان پارکی مختص بانوان ایجاد شود تا آنها در آن مکان به تفریح بپردازند و کسانی هم که دوچرخه سواری را به عنوان یک تفریح دنبال می‌کنند در آن پارک‌های مخصوص بانوان، بدون هیچ مشکلی دوچرخه سواری کنند.

وی تأکید کرد: ادارات ورزش و جوانان کردستان هم می‌توانند در ورزشگاه‌های سطح استان اوقات مشخصی را برای ورزش دوچرخه سواری بانوان مشخص کنند تا افراد بتوانند از این اوقات به بهترین صورت استفاده کرده و به ورزش بپردازند.

فرمانده انتظامی کردستان با اشاره به دوچرخه سواری برخی افرادِ بی‌توجه به هنجارها در معابر گفت: درخواست ما از بانوان محترم این است که در معابر دوچرخه سواری نکنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار