مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از در برنامه بودن توسعه کشاورزی حفاظتی در این استان خبر داد.
کد خبر: ۴۷۴۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 07 August 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،شهریار قاسمی، با بیان اینکه در سال زراعی جاری 58 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کرمانشاه زیر کشت کشاورزی حفاظتی با آیتم‌های بدون خاک ورزی و کم‌خاکورزی رفته، عنوان کرد: توسعه کشاورزی حفاظتی در برنامه استان است.

قاسمی تاکید کرد: توسعه کشاورزی حفاظتی به منظور استفاده بهینه از منابع آبی به ویژه در کشت دیم حائز اهمیت است که توجه به این موضوع با توجه به دیم زار بودن غالب اراضی زراعی این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

قاسمی مجموع اراضی زراعی استان کرمانشاه را 906 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان 701 هزار هکتار آن دیم و تنها 205 هزار هکتار آبی است که این مسئله ضرورت توسعه کشاورزی حفاظتی در استان را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در کشاورزی حفاظتی کشت مستقیم و بدون استفاده از گاوآهن و شخم زدن زمین زراعی انجام می‌شود، اضافه کرد: در کشاورزی حفاظتی حفظ حداقل 30 درصد بقایای موجود در مزرعه به منظور جلوگیری از تبخیر آب دنبال می‌شود.

وی در ادامه آتش زدن پس چر مزارع را با اهداف کشاورزی حفاظتی در تضاد دانست و اظهار کرد: آتش زدن پس چر مزارع باعث دود شدن کاه و کلش باقی مانده در مزرعه که قرار است به عنوان ماده آلی به خاک اضافه شوند، می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه آتش زدن پس چر مزارع  به دور از اهداف توسعه پایدار است، اضافه کرد: باسوزاندن پس چر مزارع تمام میکروارگانیزم هایی که قرار است با تجزیه کاه و کلش به خاک اضافه شوند، از بین خواهند رفت.

این مسئول با بیان اینکه آتش زدن پس چر مزارع پس از پایان فصل برداشت از سوی کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد، آتش زدن پس چر مزارع را به کشاورزان توصیه نکرد.

وی اذعان کرد: آتش زدن پس چر مزارع ضمن اینکه باعث آلودگی های زیست محیطی می‌شود، در بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ در عرصه‌های منابع طبیعی نیز بی‌تاثیر نیست.



منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار