مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت بخش‌های عمارت تاریخی هفت‌تنان شیراز متعلق به دوره زندیه خبر داد.
کد خبر: ۴۷۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴ 12 August 2017
تابناک فارس:مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت بخش‌های عمارت تاریخی هفت تنان شیراز متعلق به دوره زندیه خبر داد و گفت: عملیات اجرایی مرمت این بنا در سه بخش ابنیه، تزئینات وابسته به معماری و کارهای چوبی در دست اجراست.

وی ادامه داد: در بخش ابنیه اجرای مرمت کف فرش بام عمارت ضلع شمالی، اجرای عایق رطوبتی بخش ساختمان اداری، احیای اندود و کاهگل بام آّب انبار، احیای نورگیرهای بام کاروانسرا، اجرای کف فرش داخلی فضاهای زیرپله با اندود گچ‌کاری فضاها، تعمیرات آجرکاری و بندکشی در محل‌های مورد نیاز انجام می‌شود.

امیری اضافه کرد: همچنین در بخش کارهای چوبی احیا و بازسازی سقف چوبی عمارت، پاک‌سازی و رنگ‌آمیزی بخش‌های چوبی عمارت شمالی و تعمیرات مورد نیاز و رنگ‌آمیزی درب‌های ورودی هفت تنان و در قسمت تزئینات وابسته به معماری پاک‌سازی، حفاظت و تثبیت نقاشی‌های دیواری ایوان عمارت شمالی، پاک‌سازی، ته رنگ‌گذاری و موازی‌سازی رنگی فضاهای راهرو و طرفین عمارت و بخش‌های فوقانی، بازسازی مقرنس‌های تراز سقف راهرو های طرفین ایوان و مرمت و بازسازی شومینه‌های گچی راهروهای طرفین از جمله اقدامات قابل اجرا است.

بنا بر این گزارش، باغ و عمارت هفت تن مربوط به دوره زندیه است و در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علت نام‌گذاری این بنا به هفت تنان، وجود هفت قبر از هفت عارف در این باغ است که کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب کرده‌ است. سنگ‌های موجود در این گنجینه متعلق به سده‌های سوم تا یازدهم هجری قمری است که با انواع خطوط کوفی، ثلث، نستعلیق، دیوانی، توقیع، تعلیق، نسخ و... به شیوه‌ زیبایی آراسته شده‌اند.

این بنا دارای یک ایوان دو ستونی بوده که دیواره‌های آن مزین به تابلوهای نقاشی نفیسی از آثار آقاصادق نقاش مشهور دوره زندیه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار