جریمه 30 هزار تومانی برای کد تخلف 2069
جریمه 30 هزار تومانی در انتظار رانندگانی ا‌ست که روی خودروشان شعر و شعار می‌نویسند یا استیکر و برچسب روی آن می‌چسبانند؛ این خبری‌ است که روز گذشته مخابره شد و به شدت مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت؛ اما نه تازه است و نه اتفاق جدیدی پیرامون آن رخ داده یا قرار است رخ دهد.
کد خبر: ۴۸۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱ 27 August 2017

به گزارش تابناک کردستان، از جمله عادات جا افتاده و رایج در میان رانندگان در کشورمان، بویژه رانندگانی که فواصل بین شهری را طی می‌کنند، شعر و شعارنویسی بر بدنه خودروهاست. علاقه‌ای که تا یکی دو دهه پیش بیشتر در آن قشری از رانندگان دیده می‌شد که در حمل و نقل بین شهری فعالیت داشتند یا با انواع وانت امرار معاش می‌کردند، ولی اکنون به علاقه‌ای عمومی‌تر تبدیل شده و جلوه‌های فراوانی در معابر شهری یافته است.

کافی است چرخی در خیابان‌ها زده و کمی دقیق شویم تا از شعر و ضرب المثل گرفته تا جملات و تکه کلام‌های با نمک و بی نمک و حتی انواع برچسب و استیکر، تنوع بی مثالی از تابلوهای نقش بسته بر قسمت انتهای خودروهای مختلف را شاهد باشیم؛ تابلوهایی که مخاطبشان سرنشینان خودروهایی هستند که در مسیر تردد روزانه، لحظاتی در پشت سر این خودروها قرار می‌گیرند.

عادتی جاافتاده در جوامعی مانند کشورمان که به دلایل مختلف، جذاب جلوه کرده و مانع از شکل‌گیری واکنشی به آن شده یا دست کم هرگز واکنشی جدی به دنبال نداشته است؛ وضعیتی که گویا قرار است با انتشار خبر جریمه 30 هزار تومانی در نظر گرفته شده، تغییر کند اما کنکاش در این خبر ثابت می‌کند این گونه نیست!

ماجرا از آنجایی آغاز شده که رواج روزافزون شعارنویسی و نصب استیکرهای عجیب روی خودروها موجب شده تا خبرنگاران از سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا در این خصوص بپرسند و او در پاسخ این گونه توضیح دهد؛: «این روز‌ها برچسب‌ها و استیکر‌هایی با نماد‌های مختلف همچون نمادی از یک نوع ماده مخدر روی بدنه خودرو‌ها نصب می‌شود که نگاه رانندگان‌های خودرو‌های عبوری را به خود جلب می‌کند. گاهی این برچسب‌ها در قالب یک جمله روی خودرو نصب شده و رانندگان خودرو‌های عبوری برای خواندن آن چند ثانیه‌ای محو آن جمله می‌شوند و همین امر موجب می‌شود راننده دچار حواس پرتی شده و این حواس پرتی احتمال بروز تصادف را افزایش می‌دهد.

برای مثال [دیدم] روی خودرویی برچسبی درج شده بود با این مضمون که «من من نکن نمی‌تونی بخونی» و همین نوشته حدود ۱۰ ثانیه حواسم را پرت کرد؛ خوشبختانه من راننده نبودم و حادثه‌ای رخ نداد اما راننده متخلف را متوقف و اعمال قانون کردم.

نقاشی و دست نوشته‌هایی که روی شیشه‌ و بدنه خودرو در ایام محرم انجام می‌شود هم ممنوع است چرا که دید راننده را مختل می‌کند. حتی یک راننده‌ای استیکری روی بدنه خودرو نصب کرده بود که فردی با سلاح قصد کشتن فردی را دارد که به خودروی وی نزدیک شده و متنی با مظمون «don't touch my car» در کنار استیکر نصب کرده است؛ این استیکر‌ها غیر اخلاقی و خشونت آمیز است.

در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است که نصب هرگونه استیکر و یا برچسب که شعاع دید راننده را کم می‌کند ممنوع ست حتی در این بند ذکر شده است که اگر برچسب باعث حواس پرتی رانندگان خودرو‌های عبوری شود نیز ممنوع است؛ البته نصب برچسب در داخل خودروهای شخصی در صورتی که مانع از دید راننده نشود بلامانع است.

برابر قانون هر خودرویی که اقدام به نصب استیکر و برچسب بر روی بدنه خودرو کند توسط عوامل پلیس اعمال قانون شده و ۳۰۰ هزار ریال جریمه خواهد شد. این اعمال قانون مطابق کد تخلفی 2069 مصوب سال 90 انجام می‌شود.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار