نشست خبری و رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و سیدفاتح بادپروا دبیر جشنواره امروز در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱ 03 September 2017

به گزارش تابناک کردستان، نشست خبری و رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و سید فاتح بادپروا دبیر جشنواره 12 شهریور ماه در سالن کنفرانس معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با بیان اینکه شهر مریوان جایگاه و جغرافیای ویژه‌ای دارد،‌گفت: خوشحالیم که این شهر از امنیت صددرصدی برخوردار است، در صورتی که در آن طرف مرزها وضعیت مطلوبی وجود ندارد.

مهدی شفیعی با بیان اینکه این جشنواره از مهمترین رویدادهای تئاتری ایران است، گفت: تا سال‌ها تئاترهای خیابانی در کنار دیگر جشنواره‌ها برگزار می‌شد اما بعد از پایه‌گذاری جشنواره مریوان با توجه به ظرفیت‌های آن و توانمندی هنرمندان و از همه مهمتر مخاطبان ارزشمندی که در مریوان وجود دارند، این جشنواره به صورت تخصصی برگزار می‌شود.

وی گفت: انتخاب فاتح بادپروا به عنوان دبیر اتفاق بسیار خوبی بود زیرا که سال‌ها مدیران دولتی دبیری این جشن را بر عهده داشتند ولی سال گذشته بلافاصله بعد از اختتامیه، او به عنوان دبیر انتخاب شد و به واقع یک سال فعالیت‌های مستمر، برنامه‌ریزی و همفکری صورت گرفت.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه جشنواره مریوان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و جغرافیای ویژه‌ای دارد،تصریح کرد: در آن طرف مرزهای این استان وضعیت مطلوبی وجود ندارد ولی مریوان این طور نیست و از ایمنی صددرصدی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره حضور گروه‌های خارجی بسیار قابل توجه است، گفت: این دوره یکی از دوره‌های خوب این جشنواره از منظر بین‌المللی و حضور پررنگ گروه‌های خارجی خواهد بود.

سپس مراسم رونمایی از پوستر دوازدهمین دوره این جشنواره با حضور مهدی شفیعی، فاتح بادپروا و سامان خلیلیان انجام شد که طراحی این پوستر را حمید نیکخواه از گرافیست‌های کردستان انجام داده است.

در ادامه نشست سیدفاتح بادپروا دبیر این دوره از جشنواره با بیان اینکه اعتقاد داریم این جشنواره یکی از تخصصی‌ترین جشنواره‌های تئاتر خیابانی است، گفت: هنرمندان تئاتر خیابانی این جشنواره را برای خودشان می‌دانند و امیدواریم ما مهمان‌پذیر خوبی برای کلیه گروه‌ها باشیم و خدا را شاکریم که از سال ۶۲ زیر بمب و جنگ چراغ تئاتر را در روستاها و شهرها روشن نگه داشتیم.

بادپروا با بیان اینکه از ۱۷ تا ۱۸ شهریورماه کارناوال این جشنواره با همیاری مسئولان امنیتی مریوان برگزار می‌شود، گفت: تمام مهمان ما در این کارناوال شرکت خواهند کرد و اگر هنرمندان، این جشنواره را برای خود بدانند قطعاً در روند رو به رشد این جشنواره کمک خواهند کرد.

او با بیان اینکه فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره یک ماه بعد از اختتامیه در سراسر کشور پخش شد، توضیح داد: در این دوره بخش طرح و ایده را اضافه کردیم که سیروس همتی، باقری و رحیم عبدالرحیم زاده داوران این بخش هستند. در بخش مسابقه آزاد ۷۲ اثر و همچنین در بخش آیینی شش اثر انتخاب شدند که شهرام کرمی، مهدی حبیبی و رایانی مخصوص انتخاب آثار را انجام دادند.

دبیر جشنواره‌ی تئاتر مریوان با بیان اینکه در این دوره دوباره بخش کودک اضافه شده است، افزود: ما از هفتمین دوره این جشنواره این بخش را نداشتیم ولی امسال از بین ۲۶ اثر ارسالی پنج اثر انتخاب شدند. دبیرخانه با توجه به اینکه آموزش اجتماعی و تربیتی و فرهنگ شهروندی از اهداف آن است، فراخوان دیگری در مریوان پخش کرد که جشن کودک خلاق نام داشت و کودکان ۷ تا ۱۲ سال در این بخش شرکت کردند که تا قبل از شروع جشنواره، این بخش به پایان می‌رسد.

بادپروا افزود: در بخش مرور پنج اثر از جشنواره‌های تئاتر کودک، لاهیجان، فتح خرمشهر، تئاتر رضوی و ایلام انتخاب شدند. همچنین در بخش آیینی شش اثر انتخاب شد که نسبت به سال گذشته یک اثر به آن اضافه شده است. در بخش بین‌الملل با ۱۰۰ کمپانی دنیا مکاتبه کردیم که در مجموع میزبان کشورهای فرانسه، اسپانیا، آذربایجان، اوکراین، برزیل و اقلیم کردستان عراق خواهیم بود. بخش ویژه‌ای نیز به معلولان اختصاص داده شده که خارج از مسابقه برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یک بخش ویژه کارگردانی هم خواهیم داشت که امیرحسین شفیعی در مراسم اختتامیه کارگردانی آن را انجام می‌دهد. همچنین چند بزرگداشت نیز در این دوره خواهیم داشت و از شهرام کرمی، نامغ خدایار و فرامرز قلیچ‌خانی تقدیر به عمل خواهد آمد.

دبیر جشنوارهی تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه در سه حوزه کارگاه‌های آموزشی هم برگزار می‌شود، گفت: کارگاه آموزشی کودکان خلاق، آکادمی بدن و از ایده تا اجرا در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد. همچنین با حضور کانون منتقدان تئاتر به نقد تئاتر خیابانی پرداخته می‌شود، امسال برای هر پنج بخش جشنواره از طرف کمیته مردمی جایزه‌ای خواهیم داشت.

وی افزود: پرچم جشنواره با لگوی مخصوص آن در کل میادین شهر نصب شده است و از فردا نیز پوسترهای آن پخش خواهد شد. در این دوره دو رونمایی از کتاب نیز خواهیم داشت که علی قهرمانی‌نژاد و فرنگ‌دخت زاهدی نویسندگان آنها هستند. همچنین پرتال تخصصی تئاتر خیابانی نیز افتتاح خواهد شد.

بادپروا اضافه کرد: تئاتر خیابانی مریوان در ۱۰ نقطه از شهر و در شش روستا اجرا می‌شود و حتی اجراهای ویژه‌ای برای زندانیان خواهیم داشت که بیشتر کارهای کمدی هستند. از ۱۸ تا ۲۱ شهریورماه که زمان برگزاری این جشنواره است هر روز ۴۳ اثر اجرا خواهند شد.

سامان خلیلیان با بیان اینکه رویکرد امسال جشنواره با توجه به حضور گروه‌های بین‌المللی باعث ایجاد دیپلماسی فرهنگی می‌شود، گفت: یکی از اهداف جشنواره مریوان برقراری یک ارتباط بین‌المللی بین کشورهاست و امیدواریم بتوانیم با این مراودات در دیگر کشورها اثرگذار باشیم و نوید می‌دهم که این دوره از جشنواره به اهداف خود نزدیک‌تر و عملی‌تر شده است.

بادپروا دبیر جشنواره هم در پاسخ به این سوال که میزان بودجه اختصاصی برای این جشنواره چه میزان است،‌ گفت: سازمان برنامه و بودجه کردستان ۲۵۰ میلیون تومان به ما داد که در سال گذشته این بودجه را نداشتیم که امیدوارم در سال‌های بعد بودجه به خصوصی برای این جشنواره در نظر گرفته شود.

او در پایان با اشاره به اینکه امسال هم تمام برگزیده‌های بخش‌های این جشنواره به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی می‌شوند، گفت: به لحاظ تکنیک‌های جدید و ظرفیت بالای گروه‌ها، امیدوارم از این به بعد در بیرون از سالن‌های نمایش نیز کارهای خوبی اجرا شود.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار