از پاسخ‌گویی مسئولانه تا ادبیات گلایه‌آمیز و عدم‌ پاسخ‌گویی
هجوم گرد و غبار به آسمان کردستان و پیگیری یک موضوع مرتبط دلیلی شد تا مسئولیت‌پذیری و شیوه پاسخ‌گویی چند مدیر در استان کردستان ـ بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی ـ با یکدیگر مقایسه شود؛ کردستان هم مدیر مسئولیت‌پذیر دارد هم مدیری که با ادبیات گلایه‌آمیز پاسخ می‌دهد و هم مدیری که اصلاً پاسخ‌گو نیست!
کد خبر: ۵۱۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 31 October 2017

به گزارش تابناک کردستان، غبارآلود شدن هوا در مناطق غربی کشور، از جمله کردستان دیگر موضوع تازه‌ای نیست و تقریباً هیچ‌ چشم‌اندازی هم برای حل این معضل، حداقل در کوتاه‌مدت، وجود ندارد.

هوای کردستان از چند روز قبل متأثر از این پدیده جوی بود ولی مردم استان از صبح امروز شاهد افزایش شدید غلظت آلاینده‌های جوی بودند؛ یکی از موضوعاتی که مردم در چنین شرایطی پیگیری می‌کنند تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس و دلایل امر است.

صبح امروز با انتشار خبری در خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر رسیدن شاخص آلودگی و میزان ذرات معلق در هوا به 9 برابر حد مجاز در سنندج و قرار گرفتن شرایط جوی در وضعیت خطرناک و اعلام اینکه روند پدیده مذکور صعودی است دلایل عدم تعطیلی مدارس را از مراجع مسئول جویا شدیم؛ فارغ از نتایج به دست آمده از اظهار نظرهای مدیران، مقایسه شیوه پاسخ‌گویی آنها در نوع خود جالب توجه بود.

نخستین مدیری که در ارتباط با تعطیلی مدارس معمولاً مورد پرسش قرار می‌گیرد، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان است؛ «رشید قربانی» اگر نتواند به هر دلیلی به تلفن پاسخ دهد این کار را به همکارانش خواهد سپرد؛ این امر حداقل بارها توسط نگارنده تجربه شده است؛ بنابراین کمتر پیش می‌آید مدیر آموزش و پرورش استان پاسخ‌گو نباشد.

وی امروز هم در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک اظهار کرد: هرچند نگرانی اولیاء محترم دانش آموزان را درباره سلامت فرزاندان‌شان در شرایط بد جوی درک می‌کنیم اما لازم است به اطلاع برسانیم آموزش و پرورش نمی‌تواند رأساً نسبت به تعطیلی مدارس اقدام کند و لازم است درباره این موضوع در مراجع مسئول تصمیم‌گیری شود و آموزش و پرورش مجری تصمیم مراجع ذیصلاح خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش از نخستین ساعات صبح امروز پیگیر موضوع بوده و به محض اطلاع از تصمیم مقامات مسئول، مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

«آرتیکاس اقبال»، مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان دومین مدیری بود که درباره چرایی تعطیل نشدن مدارس کردستان در روز جاری با وی گفت‌وگو کردیم؛ هم مسئولانه پاسخ گفت و هم فارغ از ملاحظه‌کاری که در سال‌های اخیر دامن‌گیر برخی مدیران استان شده، از عملکرد محیط زیست کردستان انتقاد کرد.

وی گفت: از نخستین ساعت کاری صبح امروز با محیط زیست استان مکاتبه شده تا میزان آلاینده‌ها در نقاط مختلف استان به اداره کل مدیریت بحران کردستان اعلام شود اما تا این لحظه (ساعت 11 و 15 دقیقه) و با وجود 4 بار تماس تلفنی با دستگاه مذکور هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان این نکته را هم یادآوری کرد که دستگاه سنجش میزان آلودگی هوا تنها در سنندج و سقز وجود دارد و همین امر اندازه‌گیری فوری میزان آلاینده‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است انتقاد وی از محیط زیست کردستان منعکس شود گفت: «محیط زیست متأسفانه علی‌رغم آنکه برابر قانون مسئول است، وظیفه خود را به‌وقت انجام نداده است و این نظر صریح مدیرکل مدیریت بحران استان کردستان است؛ هیچ تعارفی با کسی نداریم، ساعت 9 صبح با محیط زیست مکاتبه شده و تا ساعت 11 پاسخی به این مکاتبه نداده است»؛ بیراه نیست اگر بگوییم، شیوه موضع‌گیری «اقبال»، همان جسارت لازم برای یک مدیر، در اداره بهتر امور است.

اقبال افزود: «تعلل و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع دستگاه‌های مسئول بویژه محیط زیست سبب شده تصمیم‌گیری به موقع قابل انجام نباشد ضمن آنکه در ساعات اولیه صبح امروز مشکل حاد نبوده و لحظه به لحظه شاهد افزایش مشکل بوده‌ایم و این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که متخصصان محیط زیست باید در این زمینه اظهارنظر کنند و دانشگاه علوم پزشکی هم درباره این موضوع که هشدار و خطر متوجه چه گروه‌هایی است باید اظهار نظر کرده و اطلاع‌رسانی کند.

«عبدالوحید ریاضی‌فر»، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان سومین مدیری بود که از وی درباره موضوع سوأل کردیم؛ وی در پاسخ به این سؤال که چرا محیط زیست در ارائه گزارش به مدیریت بحران تعلل کرده با ادبیاتی گلایه‌آمیز، اظهار کرد: موضوع، تعلل نیست، اگر بنا باشد در هر شرایطی از آلودگی، مدارس تعطیل شوند، با ورود هر توده گرد و خاک باید مدارس را تعطیل کنیم؛ آلودگی هوا باید به حدی برسد که مدارس تعطیل شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آنچه کارشناس محیط زیست صبح امروز درباره میزان آلودگی اعلام کرده، 9 برابر حد مجاز است و آیا بروز این میزان آلودگی برای تعطیلی مدارس کافی نیست گفت: عدد اعلام شده مربوط به یک لحظه مشخص است ولی ملاک برای ما میانگین آلودگی است نه آلودگی لحظه‌ای؛ جاهایی مانند ایلام و خوزستان که مدارس تعطیل شده‌اند آلودگی به 30 برابر حد مجاز رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با گلایه تلویحی از تماس‌های مکرر خبرنگاران افزود: محیط زیست طبق یک دستورالعمل وظیفه خود را انجام می‌دهد و پاسخ مکاتبه مدیریت بحران هم از طریق اتوماسیون داده شده است.

«محمدطالب حیدری»، مدیرکل هواشناسی استان کردستان، مدیر دیگری بود که با وی درباره آلودگی امروز هوای سنندج گفت‌وگو کردیم؛ وی به صدور اخطاریه هواشناسی درباره ورود توده گرد و غبار به استان در ابتدای هفته اشاره کرد و گفت: کار این سازمان، پیش‌بینی و صدور اخطاریه در مواقع لزوم است و در مورد اخیر هم، ما به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و بنده آمادگی دارم درباره پدیده گرد و غبار به تفصیل آنچه لازم است را برای مردم و رسانه‌ها توضیح دهم.

وی گفت: استدلال مدیرکل محیط زیست استان که می‌گوید «میانگین»، اصلاً صحیح نیست، «ریاضی‌فر» البته به ضوابط اعلام شده از تهران استناد می‌کند، هرچند اعتقاد ما هم این است که تعطیلی مدارس، نمی‌تواند چاره این مشکل باشد.

اما لازم بود با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم درباره گروه‌های در معرض خطر در شرایط جوی روز جاری گفت‌وگو کنیم که با جود چند بار تماس خبرنگار ما، «سیامک واحدی» پاسخ نداد؛ این نخستین بار نیست که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از پاسخ‌گویی امتناع می‌کند و قطعاً آخرین بار هم نخواهد بود.

القصه؛ گرد و غبار امروز در کردستان محک خوبی بود تا شیوه پاسخ‌گویی چند مدیر در استان کردستان با هم مقایسه شود؛ از مدیران مسئولیت‌پذیر و همیشه پاسخ‌گو با روی گشاده گرفته تا آن مدیری که ... بماند!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
ده ستان خوش تابناک
کاره که تان جوان و به جیگه بووو
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۹
مطلب خوبی بود ولی حیف تموم نشده بود کاش اون سه تا نقطه آخر نوشته نبود و حق مطلب در مورد اون مدیر ادا می شد
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
سنت نامیمون عدم پاسخگویی مسولان اجرایی به انتقاد از عملکردها در دولت یازدهم در استان معمول و پایدار شد بی شک اگر در دولت دوازدهم چرخش درب امور اجرایی بر همان پاشنه سابق باشد و تغییر اساسی در مدیریت اجرایی استان روی ندهد اوضاع از گذشته بدتر خواهد شد
باید منتظر ماند تا عملکرد استاندار جدید روی نماید امید می رود شروع کار دولت دوازدهم در استان پایانی باشد بر اوضاع نامطلوب حاکم بر دستگاه اجرایی استان کردستان موفق باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار