طرح کاهش وزن مرغ گوشتی در کردستان اجرا نشد
کد خبر: ۵۲۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴ 11 November 2017

معاون وزیر جهاد کشاورزی آبان‌ سال گذشته از اجرای طرح کاهش وزن مرغ گوشتی خبر داد و به دنبال آن معاون جهاد کشاورزی کردستان هم اعلام کرد از بهمن 95 عرضه مرغ با وزن بیش از 2.2کیلوگرم به بازار استان ممنوع است؛ یک سال از وعده اجرای طرح گذشته و حالا معلوم شده این وعده هم در کردستان پشتوانه اجرا نداشته است.

به گزارش تابناک کردستان، حسن رکنی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، 2 آبان 95 از اجرای طرح کاهش وزن مرغ گوشتی از ابتدای آذرماه 95 در سراسر کشور خبر داد و گفت: در مرحله نخست حداکثر وزن مرغ گوشتی بین 1.8 تا 2.2 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

دو ماه بعد از اظهارات معاون وزیر، یعنی دی‌ماه 95 معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه از اول آذر دستورالعمل اجرای تدریجی کاهش وزن و سن کشتار مرغ در استان آغاز شده است گفت: از تاریخ پنجم بهمن 95 هیچ کشتارگاهی اجازه وارد کردن مرغ با وزن بالاتر از 2 کیلو و 200 گرم را به بازار نخواهد داشت و در صورت تخلف، مجوز آنها تعلیق خواهد شد.

کسانی که گوشت مرغ جزء اقلام مصرفی خانوار آنها باشد به خوبی می‌دانند این طرح با وجود گذشت یک ‌سال از اعلام وعده اجرای آن، در کردستان اجرا نشده و کماکان شاهد هستیم که لاشه سالم مرغ با وزن بیشتر از 2.2کیلوگرم در بازار عرضه می‌شود.

 برای پیگیری دلیل اجرا نشدن طرح با رئیس جهاد کشاورزی کردستان تماس گرفتیم؛ وی، ارائه پاسخ پرسش را به معاون خود حواله داد؛ اما نقل این جمله پایانی صحبت کوتاه «ذوالفقاری» خالی از لطف نیست؛ «حتماً دلیل داشته این اتفاق نیفتاده است»! به همین سادگی؛ و لابد، مخاطب هم باید از این پاسخ قانع شود!

 

 

فیلم/وعده اجرای طرح کاهش وزن مرغ گوشتی در کردستان ـ دی‌ماه 95

خالد جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم که سال گذشته وعده اجرای این طرح را در گفت‌وگو با صدا و سیمای مرکز کردستان داده بود در پاسخ به سؤال خبرنگار تابناک درباره علت عدم اجرای آن، به هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار و اجبار مرغ‌دار به نگهداری مرغ به دلیل کاهش تقاضا و عدم کشتار آن را عامل افزایش وزن مرغ عرضه شده به بازار عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه عمده مصرف مرغ در بازار کردستان به صورت مرغ تازه و نه منجمد است ضرورت اصلاح فرهنگ مصرف را یادآوری کرد و گفت: طرح برای کل کشور طراحی شده و وضعیت پیش آمده هم خاص استان کردستان نیست و بالا رفتن وزن مرغ در استان‌های دیگر هم دیده می‌شود.

درباره اظهارات این مقام مسئول گفتنی‌هایی هست: نخست آنکه، اعلام تلویحی این موضوع که طرح در استان‌های دیگر کشور هم اجرا نشده ـ حتی با فرض صحت این ادعا ـ نمی‌تواند توجیهی منطقی برای عدم اجرای طرح در کردستان باشد.

 نکته دوم و مهم‌تر آنکه، معاون وزیر جهاد کشاورزی در زمان اعلام اجرای طرح، کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی را در تمام واحدهای تولیدکننده عملی دانست و روشن است که عملی دانستن اجرای طرح توسط معاون وزیر بدون مطالعه و ارزیابی‌های لازم نظیر رفتار مصرف کننده در نقاط مختلف کشور و وضعیت عرضه و تقاضا در مقاطع مختلف زمانی نبوده است.

در این میان نباید از نظر دور داشت که دستورالعمل‌های طرح کاهش وزن و سن کشتار مرغ گوشتی به امضای رئیس سازمان دامپزشکی کشور رسیده و به همه استان‌ها هم ابلاغ شده و اجرای بخشی از دستورالعمل‌های این طرح به همکاری دامپزشکان مستقر در کشتارگاه‌ها نیاز دارد.

الغرض؛ اینکه دستگاه‌های مسئول و مرتبط با موضوع در کردستان، هر کدام چه سهمی از عدم تحقق وعده اجرای طرح کاهش وزن مرغ گوشتی در استان بر عهده دارند یک مسئله قابل بررسی است ولی این سؤال که دادن وعده‌های فاقد پشتوانه اجرا چه زمانی در کردستان متوقف می‌شود مسئله مهم‌تری است که باید برای یافتن پاسخ آن تنها منتظر گذر زمان بود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
استاندار جدید روزهای اول کارشون تو کردستان گفته بودند (کردستان می‌ تواند به عنوان قطب تولید پروتئین کشور معرفی شود) حالا گیریم با تولید مرغ های 3 کیلویی قطب تولید گوشت مرغ هم شدیم یعنی هیچ مسئولی تو این استان نمیدونه این مرغ های 3 کیلویی را به هرجا صادر کنند اونارو میکوبن تو کله صادرکننده آخه دیگه الان غیر از مردم بیچاره کردستان کجا مرغ بالای 2 کیلو میدن به خورد مردم
ناشناس
|
United States
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
مردم اگر به یاد داشته باشند در دوره ای ه مرغ منجمد برزیلی برای تنظیم بازار به کشور وارد شده بود وزن تمام مرغ های 1300 گرم بود و به نظرم این یک وزن استاندارد جهانی برای مرغ است
من که تاحالا هیچ وقت نتونستم مرغی با وزن کمتر از 2 کیلو در بازار سنندج پیدا کنم
کشاورز
|
United States
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
به نظر من رئیس جهاد کشاورزی کردستان از ضعیف ترین مدیران دولت یازدهم در کردستان بوده و با توجه به ظرفیت های بسیار بالای کشاورزی در استان کردستان ضروری است آقای استاندار با انتخاب یک مدیر توانمند برای این حوزه به وضعیت موجود سامان ببخشد. رها شدن این حوزه به حال خود نتیجه مستقیم مدیریت ناکارآمد است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
این موضوع به طور مستقیم با سلامت مردم ارتباط دارد بهتر بود جهاد کشاورزی و دامپزشکی به وظایف خودشون عمل میکردند حتما استاندار محترم این بی توجهی به انجام وظایف را در ارزیابی عملکرد مسئولان مدنظر قرار خواهند داد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
اتفاقا به نظر میرسد استاندار جدید کردستان روی چنین مباحثی حساسیت ویژه‌ای دارد چنین گزارش هایی میتواند به ایشان کمک کند تا سریعتر به ضعفها پی ببرند دستتان درد نکند
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
همه مطالب گزارش یک طرف و پاسخ خنده دار رییس جهادکشاورزی یک طرف. حتماً دلیل داشته این اتفاق نیفتاده است. کسی نیست این رو به عنوان پاسخ قانع کننده قرن یه جایی ثبت کنه. انگار نه انگار که باید به مردم پاسخ شایسته داد! متاسفم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار