محقق و پژوهشگر یزدی مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین دلیل افزایش طلاق را تغییر سبک زندگی دانست.
کد خبر: ۵۲۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۶ 11 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»این روزها طلاق به تیتر اول خبرهای اجتماعی تبدیل‌شده است. همه به دنبال آن‌اند که مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین عامل افزایش طلاق در کشورمان چیست. نظرات متفاوتی تاکنون گفته و شنیده‌شده است؛ مقام معظم رهبری دراین‌باره می‌فرمایند: «یکی از راهبردهای غرب در راستای نشانه گرفتن خانواده‌ها،‌ تغییر سبک زندگی است؛ این پدیده که از پایه‌های اصلی مدرنیته به شمار می‌رود و تغییر ارزش‌ها را نیز به دنبال دارد، می‌تواند عامل اصلی طلاق در عصر حاضر به شمار آید و درنتیجه تضعیف و فروپاشی نهاد مقدس خانواده شود».

حجت‌الاسلام ابوالقاسم دهقان چناری در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص آسیب‌های اجتماعی طلاق، گفت: بنا بر روایتی از حضرت رسول اکرم (ص) یکی از منفورترین حلال‌ها در اسلام طلاق است که متأسفانه امروزه با تشریفاتی شدن زندگی‌ها، از بین رفتن سبک زندگی اسلامی و همچنین کم‌رنگ شدن مبانی دینی و اعتقادی شاهد افزایش طلاق‌ در جامعه هستیم.

وی افزود: آمار طلاق در کشور روزبه‌روز رو به افزایش است و این معضل بزرگ اجتماعى در هیچ زمانى مانند عصر حاضر، خطر انحلال کانون خانواده و آثار سوء ناشى از آن را به دنبال نداشته است؛ چراکه اگر جامعه‌اى به‌سوی افزایش طلاق پیش برود، حتماً در آستانه بحران قرار می‌گیرد.

محقق و پژوهشگر یزدی بابیان اینکه طلاق آثار مخرب معنوی و مادی زیان‌باری در پی دارد که تبعات منفی این پدیده بر جامعه به‌ویژه زنان و بچه‌های طلاق غیرقابل‌انکار است، اظهار داشت: گذر جامعه ایرانی از سنت به مدرنیته، نداشتن مهارت‌های ارتباط زناشویی لازم، اشرافی گری‌های مدرنیته و ... از دلایل افزایش طلاق در جامعه محسوب می‌شوند.

دهقان چناری با اشاره به تأثیر طلاق بر فرهنگ جامعه، تصریح کرد: متأسفانه با افزایش علاقه افراد جامعه به طلاق و رشد روز به افزون آمار آن، جامعه متوجه آسیب‌های زیادی ناشی از این معضل شده است که بسیاری از این آسیب‌ها مخرب و ویران گر هستند.

این پژوهشگر یزدی با ابراز نگرانی از اینکه متأسفانه در حال حاضر شاهد افزایش فرزندان طلاق در جامعه هستیم، عنوان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که اضطرابی که کودکان طلاق تجربه می‌کنند، نسبت به بچه‌هایی که در زندگی نرمال و بدون جدایی والدین زندگی می‌کنند، به‌مراتب بیشتر است؛ همچنین این فرزندان در آینده دارای ثبات شغلی و درسی نبوده و در زندگی آینده هم با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.

وی در ادامه در خصوص عوامل به وجود آمدن طلاق، تأکید کرد: عوامل مختلفی در این قضیه دخیل هستند؛ مهم‌ترین عامل طلاق ازدواجی است که نادرست شکل‌گرفته باشد وقتی دو نفر بدون اینکه شناخت کافی داشته باشند یا تحت تأثیر هیجاناتشان تصمیم می‌گیرند که با همدیگر ازدواج کنند و شناخت کافی در زمینه‌های مختلف از زمینه‌های فردی، شخصیتی، علایق از همدیگر ندارند و یا حتی تشابهات فرهنگی که بین خانواده‌ها ممکن است وجود داشته باشد، به‌خوبی بررسی نمی‌شود و انتخاب درستی صورت نمی‌گیرد که این امر پایه‌های مشکلات خانوادگی را بنا می‌کند.

حجت‌الاسلام دهقان چناری در ادامه به یکی دیگر از عوامل مهم در امر طلاق اشاره کرد و بیان داشت: ازدواج اینترنتی از دیگر عامل افزایش طلاق در جامعه است، ازدواجی که ناشی از عدم شناخت کافی دو طرف از همدیگر صورت می‌گیرد که 80 درصد این ازدواج‌ها محکوم‌به طلاق هستند.

محقق و پژوهشگر یزدی بابیان اینکه روابط در فضای مجازی به‌جایی رسیده که دیگر خانواده‌ها حرفی برای صحبت با یکدیگر ندارند، تأکید کرد: فضای مجازی باعث تشکیل خانواده‌های دروغین برای فرد می‌شود و به‌منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی خانواده‌ها و جوانان باید نسبت به تهدیدات فضای سایبر هوشیار باشند؛ همچنین بدیهی است در مقابل هجوم فرهنگی باید مقابله فرهنگی صورت گیرد

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار