زلزله «ازگله» چه بر سر شهر سرپل‌ذهاب آورده است؟
موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد(unitar)، با انتشار گزارشی درباره زلزله غرب کشور برخی جوانب این حادثه تلخ را بررسی کرده است؛ جالب آنکه این گزارش در حالی منتشر می‌شود که هنوز هیچ گزارش یا ارزیابی خاصی توسط نهادهای مسئول در کشورمان در این خصوص تهیه و منتشر نشده است!
کد خبر: ۵۲۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶ 21 November 2017

به گزارش تابناک کردستان، در حالی که هنوز زلزله‌زدگان غرب کشورمان با برخی مشکلات ابتدایی دست به گریبانند، سازمان ملل گزارش‌هایی در این خصوص تهیه و منتشر می‌کند که می‌توان با مراجعه به آنها تصویر بهتری از واقعه روی‌داده و ابعاد آن به دست آورد.

از جمله این گزارش‌ها، گزارشی ا‌ست که چند روز پیش توسط موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد (unitar) منتشر شد و حکایت از آن داشت که در محدوده وقوع زلزله در غرب کشورمان و شرق عراق، جمعیتی حدود 4 میلیون و 700 هزار نفر ساکن هستند که این زلزله و امثال آن توانسته یا خواهد توانست بر زندگی آنها تاثیر بگذارد.

جمعیت بزرگی که اهالی سرپل‌ذهاب تنها کسری از آن را شامل می‌شدند و در این زلزله، خسارات سنگینی متوجه آنها شد؛ خسارت‌هایی که در گزارش اخیر موسسه آموزش و تحقیقات سازمان ملل متحد به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته و نقشه‌ای تهیه و به آن منظم شده که بر اساس آن بهتر می‌توان فهمید زلزله «ازگله» چه بر سر شهر سرپل‌ذهاب آورده است.

گزارش سازمان ملل از خسارت زلزله در سرپل‌ذهاب+تصویر ماهواره‌ای

نقشه فوق میزان خسارت‌های وارده به ساختمان‌ها و سازه‌های شهر سرپل‌ذهاب را نشان می‌دهد که بر اساس مقایسه تصاویر تهیه شده توسط ماهواره‌ Pleiades در تاریخ‌های 24 جولای و 16 نوامبر سال 2017 به دست آمده است.

بر مبنای این بررسی، از حدود 9700 سازه بررسی شده در تصاویر ماهواره‌ای، تقریبا 683 سازه آسیب دیده است که این آسیب‌ها در محدوده مسکن مهر و محله‌های پیرامون اداره پست شهر بیشتر بوده است. این گزارش می‌افزاید که تقریباً در 7درصد سازه‌های آسیب دیده بررسی شده، تخریب کامل رخ داده است.

از جمله نکات جالب توجه دیگر در این گزارش، مشخص کردن محدوده‌های آسیب دیده سرپل‌ذهاب بر اساس خسارت‌های وارد آمده به سازه‌هاست که با طیف رنگی زرد تا بنفش (زرد: خسارت کمتر و بنفش: خسارت بیشتر) مشخص شده و بر اساس آن، قسمت عمده بافت شهری سرپل‌ذهاب بر اثر زلزله دچار خسارت شده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که هنوز هیچ گزارش یا ارزیابی خاصی توسط نهادهای مسئول در کشورمان در خصوص میزان خسارت‌های زلزله اخیر تهیه و منتشر نشده و حتی وعده تهیه و ارائه گزارش‌هایی از این دست هم ارائه نشده است؛ درست مثل زلزله‌های بزرگی که پیشتر در کشورمان رقم خورده و به رغم سپری شدن سال‌ها از وقوع‌شان، گزارش جامع و کاملی در خصوص میزان خساراتی که به دنبال داشتند در اختیار عموم قرار نگرفته است!

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار