نرخ بیکاری جوانان کردستان در یک سال، 2 برابر میانگین کشور افزایش یافت
کد خبر: ۵۲۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰ 25 November 2017

مرکز آمار گزارشی جامع از وضعیت نیروی کار کشور در سال 95 منتشر کرده که طبق آن، در حالی که نرخ بیکاری افراد 24ـ 15 ساله در کل کشور 3.1درصد نسبت به سال 94 افزایش یافته این افزایش در کردستان 6.2درصد بوده و نرخ بیکاری این گروه از جوانان در استان ما 12درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش تابناک کردستان، مرکز ملی آمار ایران، اخیراً نتایج آمارگیری نیروی کار سال 95 در کشور را منتشر کرده که نگاهی اجمالی به آن نشان می‌دهد وضعیت بیکاری جوانان در کردستان نسبت به سال 94 بدتر شده است.

اینکه وضعیت بیکاری جوانان در کردستان در سال 95 نسبت به سال 94 بدتر شده، خود یک حکایت است ولی اینکه نرخ بیکاری جوانان 24 ـ 15 ساله کردستان در یک سال، با لحاظ این همه ظرفیت در استان، 2 برابر میانگین کشور افزایش یافته هم حکایت دیگری است.

یک مقایسه کلی بین نتایج آمارگیری نیروی کار سال 95 با سال 94 در کردستان گویای این موارد است؛ «نرخ بیکاری افراد 15 ساله و بیشتر از 13.3درصد به 15.2 درصد رسیده است»؛ «نرخ بیکاری افراد 24 ـ 15 ساله از 35درصد به 41.2درصد رسیده است» و «نرخ بیکاری افراد 29 ـ 15 ساله از 29.2درصد به 33.4درصد رسیده است».

مقایسه بخشی دیگر از نتایج آمارگیری نیروی کار سال 95 با سال 94 در کردستان گویای این واقعیت است که: «سهم اشتغال در بخش کشاورزی از 26.6درصد به 24.4درصد کاهش یافته است»؛ «سهم اشتغال در بخش صنعت از 25.9درصد به 25.1درصد کاهش یافته است» و در همین حال «سهم اشتغال در بخش خدمات از 47.5درصد به 50.6درصد افزایش یافته است».

پس از این مقایسه آماری اجمالی بد نیست به بخش‌های دیگری از نتایج آمارگیری نیروی کار سال 95 مرکز ملی آمار هم نگاهی داشته باشیم؛ کردستان در نرخ بیکاری افراد 24 ـ 15 ساله کشور پس از چهارمحال و بختیاری استان دوم کشور و در نرخ بیکاری افراد 29 ـ 15 ساله هم پس از چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه، استان سوم کشور است.

نرخ بیکاری زنان 24 ـ 15 ساله در کردستان 56درصد و نرخ بیکاری زنان 29 ـ 15 ساله هم در استان 56.8درصد اعلام شده است؛ نرخ بیکاری زنان 24 ـ 15 ساله در نقاط شهری کردستان 64.6درصد و نرخ بیکاری زنان 29 ـ 15 ساله در نقاط شهری استان هم 64درصد اعلام شده است.

با یادآوری این نکته که آنچه در این نوشتار آمد اطلاعات منتشره توسط «مرکز ملی آمار ایران» یعنی مرجع «تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور» است و این نهاد هیچ خصومتی با مدیران دولتی در کردستان ندارد! چند سؤال مطرح می‌شود.

1- چرا از زمان انتشار گزارش (اول آبان‌ماه) تاکنون، نه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان و نه هیچ کدام از مدیران تیم اقتصادی دولت در استان درباره این گزارش توضیحی به مردم نداده‌اند؟

2- چرا آنچه در گزارش آمده هیچ تناسبی با ادعاهای برخی مدیران ارشد استان در سال‌های گذشته ـ که هم‌اکنون هم در پست‌های خود ماندگار هستند ـ مبنی بر بهتر شدن وضعیت استان ندارد؟

3- چه کسی باید به مردم این استان توضیح دهد چرا سهم اشتغال در بخش کشاورزی کردستان با این همه ظرفیت موجود در استان باید کم شود و به سهم بخش خدمات در این استان اضافه شود؟

4- نمایندگان مردم کردستان در مجلس اصلاً از جزئیات این گزارش یا حتی کلیات آن اطلاعی دارند و اگر مطلع هستند چرا زبان در کام گرفته و در این باره سخنی نمی‌گویند؟ مگر نه اینکه آنها موکل مردم هستند و وظیفه اصلی آنها پس از قانونگذاری، نظارت است؟

و اما، چه خوب است که مرکز آمار هر از گاهی گزارشی منتشر می‌کند که در آن گوشه‌ای از واقعیت‌ها برملا شده و فاصله لفاظی و واقعیت به عدد بیان می‌شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
انشالله با كلنگ زنى دو شهرك صنعتى جديد وبركنارى مديرعامل شركت شهرك وانتصاب با حفظ سمت نابغه مديريت صنعتى استان مشكل بيكارى حل ميشه
کژال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
فعلا که همه منصوبان زاهدی دارند به کار خود ادامه میدهند و عملا هیچ اتفاقی در استان نیفتاده و دولت برای ما همان دولت یازدهم است
آن طور که پیداست فعلا هیچ اتفاقی هم در استان نخواهد افتاد
آمار رسمی 65 درصدی بیکاری زنان جوان شهرنشین در کردستان مایه تاسف است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
لفاظی ابزار استتار حقایق و توجیه حق کشی‌ها و خیانات در امانات است اما زبان عدد زبان منطق و توجیه با استدلال است وقتی در مدیریت حوزه استاندار فردی به کار گمارده می شود که یک روز سابقه استخدام دولتی ندارد و به مدت چهار سال در این پست کلیدی بلامعارض یکه تازی می کند و بعد از چهار سال ارتقا می یابد و منصوبان او تداوم بخش راه و مسلک او در استان هستند معلوم است که زبان لفاظی در استان ما کارآمد تر از زبان منطق است ببینیم من بعد چه پیش می آید
شهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
استانى كه مديران ونظريه پردازان اقتصادى ان نه دانش اموخته اقتصاد ورشته هاى مرتبط با هستند ونه يك روز سابقه مديريت مجموعه اقتصادى داشتند وضع بيكاريش واوضاع اقتصاديش نبايد بهتر از اين باشد خدا يى معاون اقتصادى استاندار ريس سازمان برنامه ريس سازمان صنعت ومعدن سوابق تحصيلى وكاريشان را قبل تصدى مسوليت هاى فوق منتشر كنند ما بدانيم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
نمایندگان که باید به وضعیت استان نظارت کنند معلوم نیست کجا هستند
من شک ندارم نمایندگان اصلا از انتشار این آمار خبر ندارند آنها مشغول اموری دیگر هستند!
میقانیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
اشتغال ایجاد شد آقا مگر عبدالرضا میقانی از اراک جوان بیکار .که در قزوین تحت آموزش قرار گرفته را مشغول نکردند .این اشتغال نیست؟/؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار