مسئولان به فکر ایجاد شغل برای مرزنشینان باشند نه عوض‌کردن شیوه و نام کوله‌بری
هفته گذشته وزیر کشور گفت: مصوبه ای را به دولت برده و تصویب کرده‌ایم که بر اساس آن پرونده کوله‌بری در مرزها بسته می‌شود. با این گفته‌ها، یک بار دیگر موضوع کوله‌بری در رسانه‌ها مطرح شد. سئوالی که مطرح است اینکه چرا مرزنشینان به کوله‌بری روی آورده‌اند و تصویب این طرح در کاهش کوله‌بری چقدر مؤثر خواهد بود؟
کد خبر: ۵۴۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹ 23 December 2017

به گزارش تابناک کردستان، هفته گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هنگامی که برای حضور در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به این نهاد رفته بود اظهار کرد: مصوبه ای را در دولت برده و تصویب کرده‌ایم که بر اساس آن پرونده کوله‌بری در مرزها بسته می‌شود؛ به جای عملیات کوله‌بری امتیازات ویژه و تخفیفات ویژه‌ای به کسانی که کارت پیله‌وری دارند داده خواهد شد که آنها از مرز استفاده کرده و کالاهای خود را در بازارچه های مرزی بیاورند.

این اظهارات وزیر کشور مجدداً پای کوله‌بران را به رسانه‌ها باز کرد؛ دیدگاه عمومی این است که کوله‌بران باعث قاچاق کالا و ضربه زدن به تولید ملی می‌شوند. این دیدگاه برخلاف دیدگاه رهبر معظم انقلاب است چرا که وی در مورخه 11 اردیبهشت سال گذشته عنوان کرد: «مراد من از قاچاق، فلان کوله‌‌بر ضعیف نیست که می‌رود آن‌ طرف یک چیزی را بر می‌دارد روی کول خودش می‌آورد این‌ طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد؛ با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد»؛ بنابراین از دیدگاه رهبری کوله‌بران نقش آنچنانی در قاچاق کالا به کشور و ضربه زدن به تولید ملی ندارند اما باید مشکل آنها حل شود.

برای آشنایی با کوله‌بری و کوله‌بران باید گفت، کوله‌بران اصطلاحی است که توسط مردم محلی مناطق کردنشین به کار برده شده و به افرادی گفته می‌‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود به حمل اجناسی بین دو طرف خط مرزی مبادرت می‌کنند؛ سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا واقعاً مردم مرزنشین دست به کوله‌بری می‌زنند و چقدر این طرح دولت می‌تواند در کاهش کوله‌بری مؤثر باشد؟

برای پاسخ به این سئوال باید در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که عمده کوله‌بران در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان ساکن هستند؛ هنگامی که نرخ بیکاری شهرهای مرزی این چهار استان را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که دلیل عمده کوله‌بر شدن بیشتر مردم این مناطق، بیکاری است.

همان گونه که در جدول انتهای خبر دیده می‌شود 18 شهر از شهرهای مرزنشین این چهار استان دارای نرخ بیکاری بالاتر از نرخ بیکاری کشوری (12.6 درصد) در سال 1395 بوده‌اند؛ 6 شهر از این 24 شهر دارای نرخ بیکاری بالاتر از 20 درصد هستند؛ نرخ بیکاری 4 شهر هم بالاتر از 15 درصد است.

بنابراین، بیکاری شاید عمده‌ترین انگیزه برای کوله‌بر شدن مردم مرزنشین باشد و برای ریشه‌کن کردن کوله‌بری و قاچاق کالا از این طریق بهتر است مسئولین به فکر ایجاد اشتغال در این شهرها باشند، نه اینکه شیوه و نام کوله‌بری را عوض کنند؛ اینکه نام کوله‌بری به پیله‌وری تغییر کند و به آن وجه قانونی بخشیده شود شاید برای کوتاه مدت مناسب باشد اما قطعاً در بلندمدت دردی را از کوله‌بران دوا نخواهد کرد و برای اینکه این موضوع به حداقل ممکن برسد بهتر است دولت برای مردم شهرهای مرزی شغل ایجاد کند.

طرح دولت چقدر می‌تواند در کاهش کوله‌بری مؤثر باشد؟

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار