مدیرانی که سخنرانی می‌کنند و بانک‌هایی که راه خود را می‌روند
کارگروه اشتغال استان کردستان جلسه‌ای دیگر برگزار کرد؛ خلاصه خروجی جلسه این بود، بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر سر باز می‌زنند و برخی مدیران هم بی‌آنکه از کارنامه چهار سال گذشته خود چیزی بگویند ترجیع‌بند سخنان‌شان در چنین جلساتی این مضمون است «بانک‌ها همکاری نمی‌کنند»!
کد خبر: ۵۵۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴ 13 January 2018

به گزارش تابناک کردستان، یکی دیگر از جلسات کارگروه اشتغال استان کردستان، امروز بدون حضور استاندار و به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار در سالن شهدای دولت برگزار شد.

جلسه امروز نسبت به جلسه قبل، به زعم نگارنده، تنها دو نکته جدید داشت؛ یکی آنکه پیشتر اعلام شد که بانک کشاورزی کردستان نخستین مورد از تسهیلات اشتغال‌زایی فراگیر در استان را پرداخت کرده و امروز هم عنوان شد که شمار تسهیلات پرداختی این بانک در روزهای اخیر به 7 مورد افزایش یافته است.

اما نکته تازه دوم؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان که به تازگی هم در این سمت منصوب شده در بخشی از سخنان خود درباره اشتغال پایدار روستایی، گفت: «انصافاً در دولت تدبیر و امید، چهار سال گذشته، بیشترین فعالیت عمرانی را در روستاها داشته‌ایم؛ شما به هر روستایی سر بزنید نسبت به دولت‌های گذشته، بیشترین فعالیت‌های عمرانی را داشتیم»؛ فارغ از اینکه این نظریه چقدر به واقعیت نزدیک بوده و قابل اعتنا است، باید گفت، این نخستین باری بود که مدیرکلی مانند مدیرکل تعاون یک استان درباره حوزه‌ای تخصصی که ارتباطی به وی ندارد و انتظار آن است که معاون عمرانی استاندار درباره آمار آن حوزه اظهار نظر کند، با این قاطعیت نظر می‌داد!

در این جلسه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم مثل بسیاری از جلسات چند سال گذشته استان، سخنران بود؛ مثل همیشه حق به جانب! و مثل همیشه کسی نگفت این روزها برای دوره مدیریت شما زنگ حساب است نه انشاء! اگر می‌خواهید چیزی بگویید بهتر است درباره عملکرد خودتان باشد نه نقد عملکرد دیگران!

در جلسه امروز، مدیران برخی بانک‌های استان حتی به خود زحمت حضور در جلسه را هم نداده بودند و نمایندگان خود را به کارگروه فرستاده بودند؛ سخنان این افراد هم تا حدی چشم‌انداز پرداخت تسهیلات اشتغالزایی توسط بانک‌های استان را در فرصت اندک باقی‌مانده تا اتمام مهلت اجرای طرح، روشن می‌کرد.

بانک ملی: به اغلب طرح‌هایی که به بانک معرفی شده‌اند، لیست مدارک ارائه شده و در حال تکمیل مدارک هستیم و این کار طبیعتاً نیازمند زمان است.

بانک صادرات: حدود 72 نفر به ما معرفی شده‌اند؛ شعب ما در حال تشکیل پرونده هستند؛ هیچ مبلغی به ما تخصیص داده نشده است.

بانک تجارت: 180 فقره طرح به بانک تجارت معرفی شده است؛ تاکنون تسهیلاتی پرداخت نکرده‌ایم؛ کلاً 45 نفر مراجعه کرده‌اند؛ آنهایی که از شهرستان هستند نقص مدارک، خیلی زیاد است.

بانک رفاه کارگران: تسهیلات زیر 250 میلیون تومان، 109 فقره به ما معرفی شده است؛ ان‌شاءالله به محض راه‌اندازی سامانه کارا تسهیلات پرداخت خواهد شد.

بانک ملت: 241 طرح به ما معرفی شده است؛ 101 طرح مراجعه بوده که معرفی‌نامه به بانک ارائه کرده‌اند؛ 15 نفر به شعبه معرفی شده‌اند که در حال تکمیل مدارک هستند.

بانک سپه: 141 طرح به بانک معرفی شده است؛ مدارک از مشتری اخذ می‌کنیم ولی واقعاً منتظر فعال شدن سامانه کارا هستیم.

بانک توسعه تعاون: جمعاً 44 مورد به بانک توسعه تعاون معرفی شده است که 21 مورد تاکنون به بانک مراجعه نکرده‌اند؛ 5 مورد در حال تکمیل پرونده هستند.

و اما پس از طرح این اظهارات، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: «من استدعا دارم که مدیران محترم بانک‌ها و کارشناسان در همه سطوح بررسی طرح‌ها را شروع کنند ... تا شاهد پرداخت‌های به‌موقع اعتبارات طرح اشتغالزایی فراگیر در استان باشیم».

القصه؛ بانک‌ها نظرات خود را بار دیگر به صورت شفاف اعلام کردند؛ معاون استاندار هم «استدعا» کرد بررسی طرح‌ها توسط بانک‌ها شروع شود؛ حالا ناظران امور باید قضاوت کنند آیا با این روند، پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و ایجاد شغل در استان، قابل تحقق هست یا خیر؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
واقعا خروجى اين جلسات چه سودى براى مردم دارد كاش اقاى فيروزى در يك كنفرانس خبرى عملكرد چهار سال اين كار گروه را به صورت مصداقى بيان ميكرد كه مثلا مشكل فلان كارگاه توليدى حل شده در اين مدت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اقايان تيم اقتصادى استان مشكلات تسهيلات در استان بانك ها نيستند چون هر كسى كه الفباى اقتصاد را خوانده باشد ميداند كه بانك ها به مقدار منابعشان ميتوانند تسهيلات بدهند بانكى كه منابع ندارد چطور تسهيلات بدهد شما چند جلسه براى تسهيل وصول مطالبات بانك ها گذاشتيد تا انها مطالباتشان را وصول ودو باره در چرخه اقتصاد استان وارد كنند چقدر در مركز لابى كرديد كه خط اعتبار براى استان از مديران عامل بانك ها وبانك مركزى بگيريد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار