دوقطبی کردن فضای جامعه، پاسخ به مطالبات مردم نیست
پاسخ به مطالبات شهروندان و دفاع از منافع مردم از ابتدایی‌ترین وظایف اعضای شورای شهر است؛ انگار برخی اعضای دور پنجم شورای شهر سنندج، هرگاه مطالبه‌ای مطرح می‌شود که پاسخ به آن هزینه‌بردار به نظر برسد به جای عمل به وظیفه و پرداخت هزینه احتمالی، راه دوقطبی کردن فضای جامعه را در پیش می‌گیرند!
کد خبر: ۵۵۴۵۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 20 January 2018

به گزارش تابناک کردستان، جایی خواندم، ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۹۸ میلادی، در رمانی آورده است: «واقعه‌ای را برایتان نقل خواهم کرد که در یکی از روستاهای فلورانس در چهارصد سال پیش اتفاق افتاد، مردم روستای مورد بحث یا در خانه‌هایشان بودند و یا در کشتزارها سرگرم کار، که ناگهان صدای ناقوس کلیسا را شنیدند ... صدای نابهنگامِ ناقوس مرگ بود، به همین جهت زن‌ها به کوچه ریختند، مردها کار کشتزارها را رها کردند و در زمان کوتاهی در میدان کلیسا جمع شدند تا ببیند چه کسی مرده است و باید برای چه کسی زاری کنند. دهقانی از کلیسا بیرون آمد و گفت: کسی نمرده است که نام و ظاهری انسانی داشته باشد. مردم پرسیدند: پس چرا ناقوس را به صدا درآورده‌ای؟ دهقان گفت: من ناقوس مرگِ تعهد را به صدا درآورده‌ام. چون تعهد مرده است».

اعضای شورای اسلامی شهر سنندج از ابتدای شهریورماه 96 کار خود را رسماً آغاز کردند؛ برخی اعضای شورا، انگار برای فرار از پاسخگویی به برخی مطالبات شهروندان، دست به دوقطبی کردن فضای جامعه می‌زنند.

ساخت و ساز در دامنه کوه آبیدر سنندج، هفته گذشته موجی از نارضایتی و سؤال‌های بی‌پاسخ را در ذهن مردم کردستان ایجاد کرد؛ پرداختن به موضوع ساخت و ساز مذکور، موضوع این مقال نیست بلکه هدف این نوشتار، پرداختن به اتهامات مطرح شده از سوی نایب رئیس شورای شهر سنندج علیه «اداره کل اوقاف استان کردستان» به بهانه ساخت و ساز یاد شده است.

اینکه اداره کل اوقاف کردستان مرتکب تخلف شده یا نه، موضوعی است که مراجع ذی‌صلاح باید درباره آن نظر دهند و قضاوت درباره این موضوع در صلاحیت یک رسانه نیست؛ البته بنای ما به هیچ وجه دفاع از عملکرد اوقاف هم نیست.

اما، مجیدشاه‌اویسی اواخر هفته گذشته در جلسه‌ای گفته «اداره کل اوقاف کردستان بدون اخذ پروانه ده‌ها هزار مترمربع در سنندج ساختمان‌سازی کرده است».

وی عنوان کرده: «مردم عادی بدون کسب جواز و پروانه ساخت امکان ساخت و ساز ندارند ولی متاسفانه برخی سازمان‌ها و نهادها از جمله اوقاف خود را فراقانونی می‌دانند و بدون اخذ پروانه ساختمان می‌‌سازند».

ضروری بود کسی در همان جلسه از این عضو شورا سؤال می‌کرد «بعید نیست تعبیر مردم از این گفته‌های شما پایمال شدن حقوق‌شان توسط برخی سازمان‌ها و نهادها باشد در این صورت شما به عنوان نماینده این مردم چرا صرفاً نظاره‌گر هستید؟» و «اگر آنچه می‌گویید واقعیت دارد و احیاناً شما هم نمی‌توانید در برابر آن بایستید چرا کناره‌گیری نمی‌کنید تا افراد دیگری در مقام نماینده مردم، موضوع را دنبال کنند؟»

نظیر این اتهامات، درباره ساخت و ساز غیرمجاز توسط اوقاف، چندی پیش هم توسط رئیس شورای شهر سنندج مطرح شد که با پاسخ روشن اوقاف کردستان مواجه شد و متعاقب پاسخ اوقاف، «جلال شریعتی» سکوت اختیار کرد! سکوت اعضای شورا در برابر توضیحات اوقاف، این امر را به اذهان متبادر کرد که دست شورا خالی بوده و اوقاف، آنگونه که ادعا شده بود مرتکب تخلف نشده است؛ هرچند ماجرا سبب نشد اعضای شورا، رویکرد «بزن و دررو» در قبال اوقاف را متوقف کنند.

مردم می‌دانند و اعضای شورای شهر هم باید بدانند که شعار و تعارف و دوقطبی کردن فضای جامعه، پاسخ به مطالبات مردم نیست؛ اعضای شورا به خدای متعال سوگند یاد کرده‌اند و «متعهد» شده‌اند با تکیه بر شرف انسانی خویش در خدمت به مردم کوشا باشند؛ خدمت به مردم، پیگیری امور از مسیر قانون، فارغ از هیاهو و جوسازی است.

اگر اعضای شورا فکر می‌کنند دوقطبی کردن فضای جامعه برای همیشه در اقناع افکار عمومی مؤثر است باید به این باور رسیده باشند که اساساً می‌توان منکر چیزی به نام «واقعیت» شد.

مبادا رویکرد فعلی برخی اعضای شورا سبب شود، دیر یا زود، ناقوس مرگ تعهد در شورای اسلامی شهر سنندج به صدا درآید!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار