از متن تا حاشیه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان
جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کردستان، امروز در حالی برگزار شد که از طرفی برخی مدیران که ضرورت داشت در جلسه حضور داشته باشند غایب بودند و از سوی دیگر مدیرانی در جلسه حضور داشتند که نیازی به حضورشان نبود؛ در جلسه امروز متن و حاشیه جایگاه خاص خود را داشت.
کد خبر: ۵۵۸۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵ 28 January 2018

به گزارش تابناک کردستان، جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کردستان عصر امروز در سالن جلسات شهدای دولت استانداری با ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان برگزار شد.

در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد که نمایندگان و مدیران دستگاه‌های مختلف درباره مباحث اظهار نظر کرده و در مواردی به مسائل مطرح شده پاسخ گفتند.

یکی از حواشی جالب این جلسه حضور مدیران دستگاه‌هایی چون حج و زیارت و ثبت احوال و عدم حضور برخی مدیران بود که لازم بود به برخی سؤالات پاسخ دهند و نمایندگانی که به جلسه فرستاده بودند نتوانستند آنطور که باید به این کار مبادرت کنند.

البته مباحثی چون ورود شیرابه جایگاه زباله سنندج به آب‌های سطحی خروجی سنندج به سمت کرمانشاه هم در جلسه مطرح شد که نمایندگان شهرداری که در جلسه حضور داشتند هیچ اظهارنظری نکرده و پاسخی به موضوع مطرح شده ندادند!

یکی از بحث‌های دیگر جلسه اعلام مرگ 62 نفر در سنندج در سال 94 بود و گفته شد این مرگ و میر به صورت احتمالی منتصب به آلاینده‌ها است.

اعلام فروش سم در محل‌های بدون مجوز و عطاری‌ها یکی از موضوعات مهم جلسه بود که توسط معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان مطرح شد که معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کردستان در پاسخ به این اظهارات گفت: «خوشبختانه فروشگاه غیرمجاز سم نداریم»!

اما معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این جلسه هم نشان داد مدیری مجرب و البته عملیاتی است؛ حسین خوش‌اقبال، در لفافه از عدم حضور برخی مدیران اعلام نارضایتی کرد و از گرفته شدن وقت برخی مدیرانی که در جلسه بودند و نیازی به حضور آنها نبود گلایه کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در جلسه امروز، تذکراتی هم به متولیان برگزاری جلسه داد که قطعاً در جلسات آتی تحقق آن را مدنظر خواهد داشت.

آنچه ضروری است اشاره کنیم آنکه معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان که در این جلسه حضور داشت در حاشیه جلسه به اختصاص شعبه‌ای ویژه در دادسرای عمومی و انقلاب سنندج به جرائم مربوط به امور پزشکی و داروئی اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین وظایف و اختیارات دادستان حفظ حقوق عامه است.

حامد صادقی‌سطری، همچنین خبر داد که ستاد خبری پیگیری حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب سنندج آماده دریافت گزارشات در زمینه‌هایی است که حقوق عامه در مخاطره قرار گرفته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید مهم‌ترین مباحث جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کردستان بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این جلسه به وظایف کارگروه اشاره کرد و گفت: اینکه چه غذایی را چه کسی تولید می‌کند، مراحل ساخت، فرآوری، انتقال و عرضه به مصرف‌کننده چیست و پایش مقدار و نحوه مصرف، جزو وظایف دانشگاه علوم پزشکی و بالطبع، کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان است.

وی به لزوم حل مشکلات فاضلاب خروجی سنندج اشاره کرد و افزود: لازم است از محل اعتبارات مشترک دستگاه‌ها، بودجه‌ای برای حل مشکلات این حوزه اختصاص پیدا کند.

سیامک واحدی به راه‌اندازی دفتر مدیریت بحران در دانشگاه علوم پزشکی با یک ساختار جدید و انجام برخی مطالعات در این دفتر اشاره و خاطر نشان کرد: نتیجه این مطالعات در آینده در قالب اعداد و ارقامی معنی‌دار، جمع‌بندی و در چنین جلساتی ارائه خواهد شد.  

وی به ضرورت مانیتورینگ تولید تا مصرف سم در استان اشاره کرد و گفت: سم‌سنجی آزمایشگاهی نزد ما از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که می‌توانیم نوع سم مورد استفاده یک کشاورز یا یک واحد تولیدی را تشخیص دهیم.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه به مشکلات فاضلاب خروجی شهر سنندج اشاره کرد و گفت: خروجی فاضلاب شهر سنندج علاوه بر مشکلات آلودگی رودخانه و تأثیر آن بر آلودگی آب سد ژاوه و نیز آلودگی آب مورد استفاده برای آبیاری مزارع صیفی‌جات و توت فرنگی پایین‌دست محل خروجی فاضلاب، تهدیدی برای سلامت عمومی شده است.

وی افزود: خروجی فاضلاب محله‌های 19/2 و 19/3 بهاران با دبی 300 تا 400 لیتر در ثانیه، خروجی فاضلاب ناحیه منفصل شهری حسن‌آباد و خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج که از کنارگذر، به صورت خام، وارد رودخانه می‌شود سبب بروز مشکل در این محل شده است.

کریم جوانمردی خاطر نشان کرد: فاصله فاضلاب خروجی ناحیه منفصل شهری حسن‌آباد تا تصفیه‌خانه 6 کیلومتر است، موضوع در سال 95 مطرح شده که ساماندهی 2 کیلومتر به پیمانکار واگذار شده که 600 متر آن انجام شده و همین مقدار کار، بخشی از مشکلات حسن‌آباد را حل کرده است اما 4.5 کیلومتر کار باقی مانده، عامل بروز مشکلاتی عدیده برای شهر شده است.

وی گفت: استفاده از این فاضلاب برای مزارع و کاشت صیفی‌جات، صرف انرژی و هزینه فراوانی را به دانشگاه علوم پزشکی کردستان تحمیل کرده است.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری کردستان هم در این جلسه و در پاسخ به مسائل مطرح شده توسط مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به کمبود اعتبارات آب و فاضلاب شهری سنندج گفت: به دلیل کمبود اعتبارات مجبور هستیم ابتدا جمع‌آوری فاضلاب حسن‌آباد را انجام داده و سپس مشکلات انتقال را حل کنیم.

وی درباره خروجی فاضلاب بهاران هم افزود: برای حل مشکلات این بخش، هم‌اکنون پیمانکار داریم ولی با مشکل حقوقی در بحث تملک زمین مواجه هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان پس از ارائه توضیحات نمایندگان دو دستگاه، دستور داد هماهنگی‌های لازم برای بازدید از محل و بررسی موضوع انجام و مشکل از نزدیک بررسی شود.

پس از اظهارات معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری کردستان، مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: قرار بر این بوده که آب و فاضلاب شهری کردستان معارضان را به دادستان مرکز استان معرفی کند تا با این افراد مذاکره شود که تاکنون این کار انجام نشده است.

پس از این اظهارات، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان سؤال کرد که آیا این کار انجام شده که معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب شهری کردستان اظهار بی اطلاعی کرد و خوش‌اقبال متذکر شد: اگر حساسیت وجود داشته باشد باید شرکت‌کنندگان در جلسات قبل از حضور، مواردی را که در دستور جلسه آمده بررسی کنند تا مشکلات احتمالی در حد امکان برطرف شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخش دیگری از گزارش خود به موضوع ورود شیرابه جایگاه زباله سنندج به آب‌های سطحی خروجی سنندج به سمت کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: حل مشکلات مورد اشاره نیازمند اختصاص یک بودجه ویژه است چرا که انجام کارهایی چون تخریب مزارع تنها یک مسکن بوده و در دراز مدت کارآیی مطلوبی ندارد.

وی به موضوع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر سنندج فعال است؛ ایستگاه شهر سقز هم فعال است اما داده‌های آن از آذر 96 به دانشگاه علوم پزشکی ارسال نشده است؛ در شهر قروه هم طبق آنچه به ما اعلام شده، دستگاه خریداری شده ولی هنوز افتتاح نشده است!؛ دستگاه برای شهر بانه هم در دست اقدام و نصب است و سایر شهرها طبق اطلاعاتی که ما داریم هنوز فاقد ایستگاه هستند.

جوانمردی افزود: از کل 1500 مرگ و میری که در سال 94 در سنندج اتفاق افتاده، بجز تروما و حوادثی که عامل مرگ شده‌اند، 62 مورد یعنی 4.1درصد از مرگ و میرها به صورت احتمالی منتصب به آلاینده‌ها است که آمار بالایی به حساب می‌آید و در سال 95 مطمئناً مرگ و میرها و عوارض بیش از این است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان هم در این جلسه با اشاره به کمبود اعتبارات محیط زیست گفت: دستگاه سنجش آلایندگی بانه خریداری شده و ظرف ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد، برای مریوان هم چنین شرایطی وجود دارد.

وی افزود: اطلاعات سنجش آلایندگی به صورت ماهیانه به دانشگاه علوم پزشکی ارسال می‌شود تا مقایسه‌های لازم در بحث بهداشت و سلامت انجام گیرد.

مدیرکل استاندارد کردستان در این جلسه با طرح این سؤال که تعداد ایستگاه‌های سنجش تابع چه فاکتورها و پارامترهایی است یا به عبارت دیگر در شهر سنندج چند ایستگاه برای سنجش میزان آلاینده‌ها لازم است گفت: لازم است از همکاران محیط زیست سؤال کنیم که آیا همه فاکتورهای اصلی در آلایندگی هوا در ایستگاه‌های موجود سنجش می‌شود؟

وی سازمان استاندارد را تنها نهاد متولی صدور پروانه حد مجاز آلاینده‌ها دانست و گفت: استاندارد محصولات کشاورزی متأسفانه استاندارد تشویقی است نه اجباری؛ فرآیند صدور پروانه حد مجاز آلاینده‌ها هم متأسفانه پیچیده است.  

منصور لهونیان، به محصول انگور سیاه کردستان اشاره کرد و افزود: این محصول متقاضی زیادی برای صادرات به روسیه داشت به خاطر عدم وجود پروانه‌هایی که باید وجود می‌داشت و نداشت، نتوانست صادر شود.

در ادامه جلسه، معاون نظارت و پایش محیط زیست کردستان وجود یک دستگاه سنجش برای یک شهر را کافی اعلام کرد و گفت: از نظر ما وجود یک دستگاه سنجش آلاینده‌ها در همه شهرهای استان ضروری است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه با اشاره به ارزیابی انجام شده در خصوص برخی محصولات کشاورزی برای بررسی میزان کود و سموم مصرفی گفت: مشکلات ما در این حوزه مصرف بی‌رویه کود و سموم است که کودها منشأ نیترات موجود در محصولات کشاورزی است که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های خطرناکی باشد.

وی گفت: در جلساتی، همکاران جهاد کشاورزی ادعا می‌کنند سمومی که در اختیار کشاورز قرار می‌گیرد سموم قابل رهگیری است یعنی چرخه از زمان توزیع سموم قابل رهگیری است تا اگر کسی هم بیش از نیاز مصرف کرده با او برخورد شود اما متأسفانه مراکزی داریم که محل عرضه سموم کشاورزی هستند و هیچ‌گونه مجوز لازم از سازمان جهاد کشاورزی را ندارند و لازم است یک برخورد جدی در این زمینه انجام شود.  

کامبیز حسن‌زاده افزود: برخی عطاری‌ها سمومی می‌فروشند، در جایی که مواد مصرفی انسان عرضه می‌شود محل عرضه سموم کشاورزی که به شدت خطرناک هستند، نیست و درخواست ما جلوگیری از عرضه سموم خارج از شبکه رسمی است و این حوزه ساماندهی شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در این جلسه به برخی خدمات جهاد کشاورزی کردستان اشاره کرد و گفت: موضوع آفت سن در جهاد کشاورزی کردستان به گونه‌ای راهبری شده که درصد آن در محصول تولیدی کردستان 0.4درصد است  این در حالی است که مقدار 2 درصد قابل قبول است.

وی به ارگانیک بودن محصول انگور در کردستان اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی در جایی سرمایه‌گذاری و نمونه‌برداری کرده که محل خطر بوده و تهدید را احساس کرده‌ایم.

فرید سپری افزود: در حال سازماندهی کشاورزان برای تولید محصول سالم با گواهی استاندارد هستیم؛ در حال حاضر برای سه واحد تولید سیب‌زمینی و دو واحد تولید قارچ گیاهی استان نشان سلامت اخذ کرده‌ایم.

وی به راه‌اندازی سامانه مونیتورینگ سم توسط جهاد کشاورزی استان اشاره و تصریح کرد: در حال رصد همه سم و کود فروشی‌ها هستیم؛ خوشبختانه فروشگاه غیرمجاز سم نداریم، قبلاً با آنها برخورد و 4 واحد پلمب شد، 5 واحد هم به حالت تعلیق درآمد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با طرح این سؤال که از اعتبارات میلیاردی نظام سلامت چه مقدار بودجه به این مبحث اختصاص داده شده گفت: سموم گیاهی کم‌خطر گران هستند و باید برای تهیه آنها به کشاورز یارانه پرداخت شود.

وی افزود: کردستان کمترین مصرف کود را در سطح کشور دارد؛ در استان شاهد عدم تحقق 45درصدی برنامه مصرف کود هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به عنوان آخرین سخنران جلسه در سخنانی کوتاه اظهار کرد: اگر در گذشته جلساتی درباره سلامت و امنیت غذایی برگزار شده ـ که شده ـ لازم بود صورتجلسات آنها در این جلسه مرور می‌شد و پیشرفت کارهای مصوب شده مورد ارزیابی قرار می‌گرفت تا روشن شود جلساتی که برگزار می‌کنیم مفید است یا خیر و آیا مصوبات اصولاً اجرایی می‌شود.

وی در قالب یک پیشنهاد به یک موضوع مهم هم اشاره کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که تصدیع وقت مدیران بر اساس دستور کار جلسه باشد؛ تعدادی از حاضران در جلسه یا در مباحث مشارکت نکردند یا ورود به مباحث ارتباطی با حیطه کاری آنها نداشت که به نظر ما اگر وقت این عزیزان گرفته نشود بهتر است.

حسین خوش‌اقبال، لزوم کاربردی و تخصصی‌تر کردن جلسات را یادآوری کرد و افزود: از سویی اگر مدیران بر اساس دستور کار مشخص‌تر دعوت شوند شاید بهتر بتوانیم از جلسات نتیجه بگیریم، از سوی دیگر، مدیران لازم است بتوانند در هر زمانی پاسخگوی مردم باشند، بنابراین لازم نیست وقت آنها برای جلساتی که ارتباطی با حیطه کاری آنها ندارد گرفته شود. 

وی هدف اصلی از برگزاری جلسه را حفظ سلامت شهروندان عنوان و تصریح کرد: چون همه شهروندان کردستانی به نوعی منتظر اقدامات عملی و اجرایی هستند که قاعدتاً باید از نتایج این جلسه باشد حتماً مدیران به صورت جدی در آن حضور داشته باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به موضوع ریزگردها اشاره کرد و افزود: درگیر بودن کردستان و بخش‌های دیگری از کشور با مسئله ریزگردها یک واقعیت است و لازم با هم‌فکری صاحب‌نظران برای مقابله با این معضل به یک راهکار قابل اجرا دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان، تمام قد در خدمت بهداشت و درمان است چرا که احساس می‌کنیم این کار وظیفه‌ای بر عهده همه دستگاه‌ها است.

خوش‌اقبال گفت: اطلاعات لازم برای برگزاری جلسات آتی باید از قبل به شرکت‌کنندگان در جلسه و کسانی که باید پاسخ‌گو باشند داده شود و در کنار این کار پروژه‌هایی هم که با مشکل مواجه هستند قبلاً از آنها بازدید کرده و با موانع و مشکلات از نزدیک آشنا شویم تا بتوانیم در جلسه بهتر تصمیم بگیریم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان هم در حاشیه جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان با اشاره به ماده 25 قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص تشکیل دادسراهای خاص اظهار کرد: در راستای اجرای این ماده، در دادسرای عمومی و انقلاب سنندج هم شعبه‌ای ویژه جهت رسیدگی به جرائم مربوط به امور پزشکی و دارویی اختصاص داده شده است.

وی گفت: به موجب قانون، حفظ حقوق عامه، از مهم‌ترین اختیارات و وظایف دادستان است که در راستای این اختیار و نظر به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت قوه قضائیه از حقوق عامه و دفاع از حقوق مردم در مقابل متخلفان و قانون‌شکنان، در دادسراهای مراکز استان‌های سراسر کشور، یک معاونت هم جهت اعمال این اختیار و انجام این وظیفه، به پیگیری و حفظ حقوق عامه اختصاص داده شده که دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

حامد صادقی‌سطری تصریح کرد: هم‌اکنون معاونت پیگیری حقوق عامه این دادسرا، در زمینه‌های متعددی که حقوق عامه در مخاطره قرار گرفته است، جهت رفع مشکل، از تذکر کتبی گرفته تا تشکیل پرونده و صدور قرار نهایی اهتمام داشته است.

وی گفت: ستاد خبری پیگیری حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب سنندج آماده دریافت گزارشات در این خصوص است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان به اهم قوانینی که در زمینه بهداشت و سلامت به حقوق عامه ارتباط دارد اشاره کرد و  افزود: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران(موضوع ایمنی و بهداشت عمومی کالاهای ساخت داخل و وارداتی) و نیز مواد 10، 11 و 12 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از جمله این قوانین هستند.

وی به دیگر قوانین در این خصوص هم اشاره کرد و گفت: ماده 39 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی(تولید مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون پروانه)؛ ماده واحده قانون مشمول قانون مجازات اخلال کنندگان در عرضه دام و توزیع گوشت(اخلال در عرضه دام و گوشت)؛ ماده 6 قانون سازمان دامپزشکی، اقدام برخلاف دستور سازمان دامپزشکی به هنگام بروز بیماری‌های واگیر دامی؛ ماده 11 قانون سازمان دامپزشکی، دخالت اشخاص بدون پروانه در امر درمان دام؛ ماده 3 قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی(اخلال در نظام توزیع دارویی کشور) و تبصره 4 ماده 14 اصلاحی قانون امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی( فروش دارویی به جای داروی دیگر)، از دیگر قوانین در زمینه بهداشت و سلامت هستند که به حقوق عامه ارتباط دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار