جلسه شورای شهر سنندج و موضع تهاجمی اعضا در قبال برخی مسائل
جلسه شورای شهر سنندج با جمعی از شهروندان در حالی شامگاه سه‌شنبه برگزار شد که چند عضو شورا در برابر آنچه تخریب این نهاد در روزهای اخیر عنوان می‌کردند به صورت کم‌سابقه‌ای موضع‌گیری کردند؛ اما پیشنهادی هم در این جلسه به نمایندگان سنندج در مجلس ارائه شد که می‌تواند در آینده و در بسیاری از امور مبنای استناد شود.
کد خبر: ۵۵۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸ 31 January 2018

به گزارش تابناک کردستان، اعضای شورای اسلامی شهر سنندج شامگاه سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور شماری از شهروندان برگزار کردند که حاوی نکاتی قابل تأمل بود.

تندترین مواضع جلسه دیشب را رئیس شورای اسلامی شهر سنندج اتخاذ کرد؛ جلال شریعتی با انتقاد شدید از کشاندن موضوع آبیدر به صحن مجلس اظهار کرد: کشاندن مسئله اخیر آبیدر به مجلس، در واقع توهین به تمام مدیران شهری بود؛ این کار توهین به تمام کسانی بود که متولی امر هستند و این بی‌حرمتی به هیچ‌ وجه جایز نبود؛ حرکت انجام شده کاملاً سیاسی و ضد توسعه‌ای بود.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس هم، رنگ و بوی سیاسی شدید به کار دادند گفت: باید به این نکته توجه شود که اعلام طی شدن پروسه قانونی لازم برای موضوع یادشده توسط اعضای شورای شهر، الزاماً به این معنا نیست که آنچه انجام شده صحیح بوده است چرا که بر این باور هستیم ممکن است تصمیمی غلط توسط برخی افراد اتخاذ شده و به صورت قانون درآمده باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج به مسائل پیش‌آمده اخیر بین شورا و اوقاف هم گریزی زد و ضمن اشاره غیرمستقیم به انتقاد «تابناک کردستان» از موضع ضعیف شورای شهر سنندج در برابر اوقاف تصریح کرد: اینکه حق و حقوق اوقاف باید پرداخت شود امری مسلم است اما این حق هم برای شهروندان محفوظ است که از اوقاف سؤال کنند از درآمد سالیانه این نهاد چه نفعی به شهر سنندج می‌رسد، خدمات شما به شهروندان کدام است؟ در این باره به مردم گزارش بدهید.

مجید شاه‌اویسی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج هم در این جلسه با اشاره به موضع‌گیری برخی افراد در باب قضیه اخیر آبیدر گفت: کسانی که برای 400 متر زمین در آبیدر آنگونه شلوغ‌کاری کردند زمانی که شرکت تعاونی ارتش شهرک هفت‌آسیاب(وحدت) را در آبیدر بزرگ ساخت و 54 هکتار زمین آبیدر از بین رفت کجا بودند؟

وی به مباحث مطرح شده در جامعه پیرامون موضوع اخیر آبیدر اشاره کرد و گفت: بنده از طرفی به عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم کاری که انجام شده غلط است ولی از طرف دیگر به عنوان یک عضو  شورای شهر اعلام می‌کنم در این باره، راه و شهرسازی، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم گرفته و شهرداری فقط مجری است.

اما غریب سجادی دیگر عضو شورای شهر سنندج هم در جلسه یادشده به برخی هجمه‌های انجام گرفته به اعضای شورا و مسئولان سابق و فعلی توسط برخی افراد اشاره کرد و گفت: باید درباره این هجمه‌ها تحلیل محتوا انجام شود، باید در این باره تحلیل کرد که در یک بستر تاریخی و زمانی خاص چرا هم کانال‌های زنجیره‌ای که به نهادهای خاص وصل هستند و هم کانال‌های وابسته به احزاب منحله، همه یک مطلب منتشر می‌کنند؟ تا این امور تحلیل نشود نمی‌توان ریشه بسیاری از مسائل را پیدا کرد.

وی با اشاره به مسائل اخیر مطرح شده درباره آبیدر و یادآوری این نکته که در سال 90 اصلاً عضو شورای شهر نبوده افزود: زمینی تغییر کاربری داده شده و قبل از سال 92 قرارداد آن منعقد شده است؛ کسانی که بخواهند قضاوت منصفانه انجام دهد باید آنچه را از جانب ما با اعداد و ارقام روشن منتشر شد در ارائه تحلیل‌ها لحاظ می‌کردند.

سجادی با خطاب قرار دادن «علوی» و «فرشادان»، خاطر نشان کرد: برای راستی‌آزمایی آنهایی که قطعاً توانایی‌شان بیشتر از ماست درخواست اعضای شورای شهر از نمایندگان مجلس آن است طرح تحقیق و تفحص از راه و شهرسازی را به مجلس ارائه کنند تا مشخص شود در طول حداقل 10 سال گذشته، چه بلایی بر سر زمین‌های شهر سنندج، چه زمین‌هایی که در حوزه اختیارات اوقاف و چه زمین‌هایی که در حوزه اختیارات راه و شهرسازی بوده، آمده است.

آنچه در زیر می‌خوانید گزارش کامل تابناک کردستان از جلسه 4 ساعته اعضای شورای شهر با جمعی از شهروندان است.

جلال شریعتی در جلسه اعضای شورا با جمعی از شهروندان با اشاره به موضوع پیش آمده اخیر در ارتباط با آبیدر و واکنش‌های مختلف در این باره اظهار کرد: پس از بررسی‌های انجام گرفته توسط اعضای شورا مشخص شد که پروسه قانونی لازم برای کار طی شده و حداقل در کار شهرداری هیچ عیب و ایرادی وجود ندارد.

وی گفت: اما باید به این نکته توجه شود که اعلام طی شدن پروسه قانونی لازم برای موضوع یادشده توسط اعضای شورای شهر ،الزاماً به این معنا نیست که آنچه انجام شده صحیح بوده است چرا که بر این باور هستیم که ممکن است تصمیمی غلط توسط برخی افراد اتخاذ شده و به صورت قانون درآمده باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: فارغ از صحیح یا ناصحیح بودن تصمیم اتخاذ شد، متأسفانه پروسه قانونی لازم برای انجام کار طی شده است.

وی به برخی موضع‌گیری‌ها ناصواب اتخاذ شده در ارتباط با موضوع اخیر اشاره کرد و گفت: برخی افراد کینه‌توز، تنها و تنها به دنبال تخریب شورا به هر نحو ممکن هستند؛ چه از کاه کوه ساختن و چه نادیده گرفتن کارهای مثبتی که توسط اعضای شورا انجام شده است.

شریعتی افزود: البته نباید انکار کرد که در کنار برخی فضاسازی‌های هدفمند انجام شده، برخی افراد هم در این باره اظهار نظر کردند که از فعالان اجتماعی و زیست محیطی بودند و فارغ از کینه‌ورزی، با خلوص نیت ایرادهایی را که به کار وارد می‌دانستند به طرق مختلف مطرح کردند.

وی با بیان اینکه قطعاً باید این دو طیف را از هم جدا دید خاطر نشان کرد: برخی افراد متأسفانه رنگ و بوی سیاسی به کار دادند و همه شاهد بودیم که اعتراضات به نمایندگان مجلس هم رسید و آنها هم قاعدتاً باید در چنین موضوعاتی ورود پیدا کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اینکه نمایندگان هم رنگ و بوی سیاسی شدید به کار دادند گفت: اگر فرض کنیم کاری هم به خطا صورت گرفته باشد طبیعتاً باید مدیران استان و عوامل مرتبط، نشستی برگزار می‌کردند و پس از بررسی مسئله و مشخص شدن اینکه احیاناً چه کار خطایی صورت گرفته، پرونده‌ای برای موضوع تشکیل و برای رسیدگی به مراجع ذیصلاح ارجاع می‌شد.

وی با بیان اینکه به نظر ما لازم نبود، برای مثال، موضوع به مجلس کشیده شود افزود: کشاندن مسئله اخیر آبیدر به مجلس، در واقع توهین به تمام مدیران شهری بود؛ این کار توهین به تمام کسانی بود که متولی امر هستند و این بی‌حرمتی به هیچ ‌وجه جایز نبود؛ حرکت انجام شده کاملاً سیاسی و ضد توسعه‌ای بود.

شریعتی اظهار کرد: تصور برخی شهروندان آن بود که قرار است کار در رأس آبیدر انجام شود در حالی که این کار قرار بود در ابتدای دوباندی ورودی شهرک‌های پنج‌آذر و هفت‌آسیاب(وحدت) انجام شود و مورد، در طرح تفصیلی که در سال 90 به تصویب رسیده به نام «بازار روز» ثبت شده است.

وی گفت: موضع اعضای شورا هم تأیید تصویب آبیدر به عنوان منطقه گردشگری است ولی با این حال لازم است در آبیدر به صورت کنترل شده ورود پیدا کرده و زمینه‌ای فراهم کنیم که عامه مردم هم از این موهبت هرچه بیشتر بهره‌مند شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج افزود: گوش اعضای شورا، شنوای انتقادهای سازنده بوده و هست و هدف همه همکاران انجام کارهایی است که نتیجه آن منتفع شدن همه شهروندان باشد؛ اعضای شورا در عین حال در برابر هجمه هدفمند و تخریب این نهاد مدنی، با قدرت، خواهد ایستاد.

وی به مسائل پیش‌آمده اخیر بین شورا و اوقاف هم اشاره و تصریح کرد: بیش از 30 درصد محدوده شهر سنندج با کمال تأسف اوقافی است؛ گذشتگان خیرخواه این شهر، املاک در اختیارشان را به شیوه‌های مختلف وقف کرده‌اند و همین مسئله سبب شده امروزه شهرداری دچار بیشترین آسیب شود؛ ای کاش املاک وقفی متعلق به افراد حقیقی بود چرا که آسان‌تر می‌توانستیم در راستای تأمین منافع عمومی شهر با آنها تعامل کنیم.

شریعتی گفت: تردیدی وجود ندارد که هدف همه واقفان انجام کار عام‌المنفعه بوده اما این سؤل مطرح است که آیا احداث خیابان یا یک پارک، کار عام‌المنفعه نیست؟

وی به اجرائیه‌های صادر شده برای شهرداری در ارتباط با قبرستان زرتشتیان و خیابان انقلاب(سیروس) اشاره کرد و افزود: مسائل بین شهرداری و اوقاف مربوط به مقطع زمانی حاضر نیست و در گذشته هم وجود داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج تصریح کرد: اینکه حق و حقوق اوقاف باید پرداخت شود امری مسلم است اما این حق هم برای شهروندان محفوظ است که از اوقاف سؤال کنند از درآمد سالیانه این نهاد چه نفعی به شهر سنندج می‌رسد، خدمات شما به شهروندان کدام است؟ در این باره به مردم گزارش بدهید.

وی با اشاره غیرمستقیم به انتقاد «تابناک کردستان» از موضع ضعیف شورای شهر سنندج در برابر اوقاف گفت: کوتاه آمدن شورا در برابر اوقاف نشانه ترس و هراس ما نیست؛ اوقاف در برابر شهرداری در موضع برتر قانونی قرار دارد و به محض موضع‌گیری اعضای شورا، آنها نسبت به مسدود کردن حساب‌ شهرداری اقدام می‌کنند؛ این مسئله تا جایی پیش رفته که حتی در یک روز، کل حساب‌های شهرداری مسدود شد.

شریعتی افزود: پس از آن رویداد، با پادرمیانی دستگاه سومی، اوقاف وعده همکاری با شهرداری داد هرچند متأسفانه به عهد خود وفا نکردند.

وی با بیان اینکه اوقاف که خدماتش معلوم نیست دست به ساخت و ساز غیر مجاز هم زده است، تأکید کرد: این امر را قبلاً گفته‌ام و حالا هم اعلام می‌کنم هرچند اوقاف پاسخ موضع‌گیری قبلی ما را با توهین داد و اعلام کرد رئیس شورای شهر بی‌خبر است، فلان دستگاه مجری باید پروانه ساخت‌وساز اخذ کند؛ خیر، اینگونه نیست، طرف ما کارفرما است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: اوقاف بدون اخذ پروانه دست به انجام کار زده است؛ می‌بایست رقم قابل توجهی برای صدور پروانه پرداخت می‌کرد که این کار را انجام نداده است؛ برای نمونه در یکی از واحدهایی که پیشتر احداث کرده بدون اخذ پروانه دست به ساخت چندین دهنه مغازه زده است.

وی افزود: ما از کسی ترس و هراسی نداریم ولی وقتی اوقاف دست به مسدود کردن حساب‌های شهرداری می‌زند ما باید شرمنده کارکنان زحمتکشی شویم که برای خرید نان هم باید از دیگران، استقراض کنند.

شریعتی تصریح کرد: شهرداری هیچ پولی برای انجام کار عمرانی ندارد و صددرصد درآمدها به پرداخت هزینه‌های جاری و پرداخت حقوق پرسنل  اختصاص می‌یابد.

وی گفت: با همه این اوصاف موضوع ما این است که اگر اوقاف حاضر به پذیرش خواهش ما هست از آنها درخواست می‌کنیم در شرایط سختی که ما قرار داریم، بیشتر با شهرداری و اعضای شورای شهر تعامل کنند تا با همفکری و همراهی مشکلات را حل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اینکه املاک اوقافی به معضلی برای مدیریت شهری سنندج تبدیل شده افزود: اوقاف حقوقی دارد و حق دارد آنها را مطالبه و دریافت کند ولی خواهش ما از اوقاف آن است فعلاً و تا بهبود اوضاع شهرداری از دریافت حقوق قانونی خود صرف‌نظر کنند.

مجید شاه‌اویسی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر سنندج هم در این جلسه با اشاره به موضع‌گیری برخی افراد در باب قضیه اخیر آبیدر گفت: کسانی که برای 400 متر زمین در آبیدر آنگونه شلوغ‌کاری کردند زمانی که شرکت تعاونی ارتش شهرک هفت‌آسیاب(وحدت) را در آبیدر بزرگ ساخت و 54 هکتار زمین آبیدر از بین رفت کجا بودند؟

وی به مشکلات شهرداری در ماه‌های اخیر اشاره کرد و افزود: برای مثال در طول یک‌ماه گذشته تنها 4 فقره پروانه ساخت و ساز در شهر سنندج صادر شده و این امر نشان می‌دهد رکود حاکم بر صنعت ساخت و ساز در شهرهای کوچکی چون سنندج از شهرهای بزرگ بسیار شدیدتر است.

نایب رئیس شورای شهر سنندج با اشاره به اینکه موضوع واگذاری انشعاب آب، برق و گاز به ساختمان‌های احداث شده در نواحی منفصل شهری را با نمایندگان در میان گذاشته تصریح کرد: جالب بودن که نمایندگان در این باره اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند و در این حال درباره آبیدر وامصیبتا سر می‌دهند!

وی به موضوع اخیر مطرح شده در سطح جامعه درباره آبیدر اشاره کرد و گفت: بنده از طرفی به عنوان یک کارشناس اعلام می‌کنم کاری که انجام شده غلط است ولی از طرف دیگر به عنوان یک عضو  شورای شهر اعلام می‌کنم در این باره، راه و شهرسازی، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی معماری و شهرسازی تصمیم گرفته و شهرداری فقط مجری است.

شاه‌اویسی با طرح این دیدگاه که «فضای شهر متعلق به انسان‌هاست نه خودروها» افزود: آنچه این شهر را ویران کرده 400 مترمربع زمین آبیدر نیست، کیوان‌راه، برج مبارک‌آباد و برج سه‌راه شریف‌آباد است؛ همه این برج‌ها و هتل لاله سنندج ساخته شدند و برج مشرف بر پارک آی‌تی سنندج هم در حال ساخت است و صدای کسی در نیامد؛ البته همه این ساخت و سازها قانونی است ولی ایراد بنده به آنها از دیدگاه شهرسازی است.

وی با دعوت از رسانه‌ها به ارائه تحلیل‌های درست از امور و پرهیز از خبررسانی صرف اظهار کرد: رسانه‌ها باید به اصلاح امور جامعه کمک کنند و پیش‌نیاز این کار انتشار اخبار صحیح و ارائه تحلیل‌های کارشناسی در ارتباط با امور جاری جامعه است.

غریب سجادی، دیگر عضو شورای شهر اسلامی سنندج هم در این جلسه با اشاره به قضاوت‌هایی که در جامعه از عملکرد شورا می‌شود، اظهار کرد: قضاوت درباره عملکرد شورا بر اساس انتظارات و نیز مشکلات جامعه انجام می‌شود در حالی که قضاوت درباره عملکرد ما باید بر اساس اختیارات قانونی اعضا، امکانات و اهرم‌های در اختیار شورا و ساختار مدیریتی حاکم بر کشور باشد.

وی به برخی هجمه‌های انجام گرفته به اعضای شورا و مسئولان سابق و فعلی توسط برخی افراد اشاره کرد و گفت: باید درباره این هجمه‌ها تحلیل محتوا انجام شود، باید در این باره تحلیل کرد که در یک بستر تاریخی و زمانی خاص چرا هم کانال‌های زنجیره‌ای که به نهادهای خاص وصل هستند و هم کانال‌های وابسته به احزاب منحله، همه، یک مطلب منتشر می‌کنند؟ تا این امور تحلیل نشود نمی‌توان ریشه بسیاری از مسائل را پیدا کرد.

عضو شورای اسلامی شهر سنندج وظایف تعریف‌شده شورا را مشخص دانست و افزود: اگر اعضای شورا بخواهند با پول مردم وظایف دستگاه‌های عریض و طویل دیگر را که هرکدام برخوردار از بودجه‌های کلان هستند انجام دهند در درجه نخست به مجموعه شهرداری و شهر خیانت کرده‌اند.

وی با طرح این سؤال که چرا هیچ کس برای نمونه از بودجه‌های کلان صدا و سیما انتقادی نمی‌کند تصریح کرد: اعضای شورا آماده پذیرش انتقاد سازنده هستند اما برخی انتقادها به دیوار کوتاهی برای برخی نهادها و ارگان‌ها تبدیل شده که در سایه انتقاد از شورا، اسب مراد خود را زین کرده و هر طور که می‌خواهند به جلو می‌روند؛ چون انتقاد کردن از شورا بی‌هزینه است هر کس در گوشه‌ای دست به این کار می‌زند.

سجادی با اشاره به مسائل اخیر مطرح شده درباره آبیدر و یادآوری این نکته که وی در سال 90 اصلاً عضو شورای شهر نبوده گفت: زمینی تغییر کاربری داده شده و قبل از سال 92 قرارداد آن منعقد شده است؛ کسانی که بخواهند قضاوت منصفانه انجام دهد باید آنچه را از جانب ما با اعداد و ارقام روشن منتشر شد در ارائه تحلیل‌ها لحاظ می‌کردند.

وی بخشی از هنجارها را بایدها و بخشی دیگر را در قالب نبایدها تعریف کرد و افزود: خدا شاهد کار اعضای شورا است؛ ما شهر و آبیدر را نفروخته‌ایم؛ به مردم و کسانی که به ما رأی داده‌اند خیانت نکرده‌ایم؛ 10 میلیارد خرج فلان زائرسرا نکرده‌ایم و اگر مبلغی هم پرداخت شده در قالب حساب و کتابی مشخص بوده است.

عضو شورای شهر اسلامی سنندج با بیان اینکه آبیدر را هویت، تاریخ و فرهنگ این شهر می‌داند اظهار کرد: سؤال ما این است که چه دلیلی دارد که همه می‌خواهند با استفاده از آبیدر خود را قهرمان معرفی کنند؟ آیا جوانان و فرهنگ ما جزء هویت این شهر نیستند؟

وی با خطاب قرار دادن نمایندگان سنندج در مجلس شورای اسلامی، گفت: جناب آقای فرشادان، جناب آقای علوی اگر راست می‌گویید در کنار کشاندن موضوع آبیدر به صحن مجلس، مشکلات فرهنگی، هویتی، اشتغال و سایر مشکلات عریض و طویل این شهر را هم به صحن مجلس بکشید؛ شما نماینده ما هستید، به شما رأی داده‌ایم و می‌توانیم حداقل از شما انتظار داشته باشیم.

سجادی افزود: برای راستی‌آزمایی آنهایی که قطعاً توانایی‌شان بیشتر از ماست درخواست اعضای شورای شهر از نمایندگان مجلس آن است طرح تحقیق و تفحص از راه و شهرسازی را به مجلس ارائه کنند تا مشخص شود در طول حداقل 10 سال گذشته، چه بلایی بر سر زمین‌های شهر سنندج، چه زمین‌هایی که در حوزه اختیارات اوقاف و چه زمین‌هایی که در حوزه اختیارات راه و شهرسازی است، آمده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
فقط آبیدر و فضای سبز آن برای مردم سنندج باقی مانده! اما تعدادی برای تغییر کاربری زمین های آن دندان تیز کرده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار