درشت‌گویی و اهانت، پاسخ رئیس علوم ‌پزشکی کردستان به سؤالات مطرح نشده!
کد خبر: ۵۶۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 03 February 2018

هشتم بهمن‌ماه نود و شش را اگر «یکشنبه سیاه اخلاق مدیریتی در کردستان» بنامند، عین عدل است؛ روزی که رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تیغ زبان از نیام برکشید و خطاب به صاحب این قلم و مخاطبان این رسانه، سخن به درشتی و ناسزا گفت؛ جرم این درویش یک قبا، نوشتن بود، گناه مخاطبان را نمی‌دانم!

نویسنده مشهور روس از جایی گذر می‌کرد، کسی بر او تاخت و ناسزا نثارش کرد! او اعتنایی نکرد، اما بعد از طی چند قدم، نزد فرد هتاک برگشت و به او گفت: «شما با رفتار و گفتار، خودت را به من معرفی کردی! دیدم بی‌ادبی است خودم را به شما معرفی نکنم! من فئودور داستایفسکی هستم!»

در مثل مناقشه نیست! یکشنبه هشتم بهمن‌ماه 96 بعد از برگزاری جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی کردستان در استانداری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، با زبانی دون شأن جایگاهی که در آن قرار دارد، خودش را به من معرفی کرد؛ چند قدمی از «یکشنبه سیاه اخلاق مدیریتی در کردستان» دور شده‌ایم و دیدم بی‌ادبی است خودم را به او معرفی نکنم! «این نه آن شیر است کز وی جان بری»!

آنچه مرکب سخن «سیامک واحدی» را سرکش کرد، چند جمله از نوشته‌ای بود که پیشتر در این رسانه منتشر شد؛ «درباره خرید برخی تجهیزات پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان و نیز عملکرد مدیریتی دانشگاه، سؤالات و گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم».

از تکرار کلمات ناشایستی که «واحدی» در حق مخاطبان این رسانه روا دانست و بر شاخ زبان نشاند، حیا می‌کنم و به تأسی از سلطان‌العارفین خطاب به نفس خویش تکرار می‌کنم

شنیدم که وقتی سحرگاه عید    
ز گرمابه آمد برون بایزید
یکی طشت خاکسترش بی‌خبر          
فرو ریختش از سرایی به سر
همی گفت ژولیده‌ دستار و موی            
سردست شکرانه مالان به روی
که ای نفس! من درخور آتشم                  
به خاکستری روی درهم کشم؟!
 
ولی یاد حضرت مولانا افتادم که در پاسخ به عده‌ای که به مثنوی طعن و قدح وارد می‌آوردند و بر آن می‌تاختند، نه از باب رنجش شخصی، لیک بدان دلیل که مبادا سالکان مبتدی تحت تأثیر قرار گیرند، فرمود:
من نمی‌رنجم ازین، لیک این لگد      
خاطر ساده دلی را پَی کُند
 
پنجه در پنجه شدن با کسی که پروای شکستن حرمت دیگران ندارد، پسند صاحب این قلم نبود؛ کار من نوشتن است؛ به قول جیمز الروی(James Elroy)، شاعر انگلیسی، «گربه‌ها باید چنگ بیندازند، سگ‌ها باید گاز بگیرند، من باید بنویسم»؛ ایستادن مقابل آن تعدی به ساحت حوزه اطلاع‌رسانی در کردستان برای همچو منی تکلیف است؛ مبادا خدای ناکرده مبتدیان حوزه آگاهی‌بخشی این دیار که قصه به گوش‌شان آشنا می‌شود و یا خود احیاناً شاهد ماجرا بوده‌اند، به واسطه جوسازی یک رئیس، از پرسشگری و پیگیری، پا پس بکشند، آنها باید بنویسند و بدون واهمه دنبال جواب بگردند.
 
راستی، «شعبان بی‌مخ»، «ناصر جگرکی»، «رجب واکسی»، «حسن انجیری»، «امیر موبور» و ... نام‌هایی آشنا در تاریخ معاصر ایران هستند؛ دوره «هل من مبارز» گذشته است؛ هر رفتاری که این نام‌ها را در اذهان زنده کند برای این مملکت سم مهلک است؛ مدیران ارشد استان و صدالبته جناب نماینده‌ای که در سپردن مسئولیت به «سیامک واحدی» نقش کلیدی داشت، در باب آنچه آمد به تکلیف خود عمل کنند یا نکنند با خودشان است! اما لازم است سؤالاتی را که «واحدی» از متن و البته پاسخ آن باخبر بود و او را چنان برآشفته کرد! ایشان پاسخ دهند.
 
اما از آنجا که «هنگام درشتی ملاطفت مذموم است»، تکلیف راقم این سطور روشن است؛ مسئولی که شأنی جز نوکری مردم ندارد با ادبیاتی زشت و سخیف به مخاطبان یک رسانه اهانت کرده است؛ دریغ که «شرح این گفتن برون است از ادب»؛ ولی او باید بداند که پاسخ به آن درشت‌گویی را وظیفه خود دانسته و به بهترین شیوه ممکن و از مسیر قانونی در اختیار یک رسانه، ادای تکلیف خواهم کرد.

و این قصه سر دراز دارد...

فرید کریمی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
شهر وند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
در خبر است که پیامبران بزرگ الهی قبل از رسیدن به جایگاه رفیع نبوت متانت و وقار و بردباری شان نسبت به حیوانات در پیشه شبانی مورد آزمایش قرار گرفته است و این نکته از نظر تیز بین مولانا هم دور نمانده است. آنجا که می فرماید:
تا شود پیدا وقار و صبرشان
کردشان پیش از نبوت حق شبان
ای کاش وقار و بردباری مدیرانی که صاحب اختیار مقدرات مردم هستند قبل از سپردن زمام امور به آنها توسط ارباب مناصب بالا دستی سنجیده می شد تا شاهد چنین رخدادهای اسف باری نبودیم
به امید روزی که هر کسی در موضع در خور خود ایفای نقش کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
شهروند عزیز این از نتایج دخالت نماینده در امور اجرایی است. خب چرا آقای ... به عنوان نماینده هیچ واکنشی نشان نمی دهد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
رئیس دانشگاه، درشت گویی، کلمات ناشایست در حق مخاطبین
متأسفم
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
امیدوارم این اتفاق تلخ سبب شده باشد تابناک کردستان کاری را که چند سال از آن غفلت کرده در دستور کار قرار دهد و آن کار چیزی جز نقد وضعیت حاکم بر دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیست
ناظر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
کم کاری در میان مدیران استان امری است که هم استاندار فعلی و هم سابق به نوعی به آن اذعان کرده اند ولی چنین برخوردی در میان مدیران استان سابقه نداشته و اگر به رویه تبدیل شود اتفاق بسیار نامبارکی خواهد بود
امیدواریم اولین و آخرین این دست اتفاقات باشد
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
سانسور کردن نظرات توسط تابناک برخلاف اصول اولیه آزادی بیان و احترام به مخاطبین است و تعداد نظرات منتشر نشده برابر با تعداد نظرات منتشر شده است !
مدیر پایگاه مخاطب محترم تابناک کردستان
با سلام
ضمن احترام به نظر شما و سایر مخاطبان گرامی ضرورت دارد توضیحاتی چند در ارتباط با شرایط و معیارهای اعمالی در تأیید و انعکاس نظرات ارسالی مخاطبان محترم ارائه شود:

ا- شرط نخست در استفاده از هر مطلب و نوشته‌ای جهت انعکاس در یک رسانه، عدم مغایرت آن مطلب با موارد و چارچوب‌های قانونی مندرج در قانون مطبوعات است که مدیران مسئول هر رسانه ملزم به رعایت آن موارد هستند.

2- هر نشریه و رسانه‌ای دارای شیوه و رویه‌ای خاص در اطلاع‌رسانی و استفاده از مطالب در آگاهی بخشی عمومی است که هر مخاطب صاحب‌نظری با بررسی چند مطلب مختلف انعکاسی، به رویه کلی آن رسانه پی خواهد برد؛ «تابناک کردستان» هم با رعایت چارچوب‌های قانونی و حفظ رویه در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از ماوقع امور در حد مقدورات و توانایی ایفای نقش می‌کند.

3- آنچه بیش از هر چیزی در صدر توجه و ملاحظات گردانندگان «تابناک کردستان» قرار دارد رعایت اصول اخلاقی و پاسداشت کرامت انسانی در مطالب منتشره است که در حد توان و تشخیص، سعی بر پرهیز از استفاده از متونی است که ممکن است شبه وهن‌آمیز داشته باشند.

4- با تاکید مجدد بر محترم شمردن همه نظرات به دور از توهین و افترای مخاطبان چه در مقام موافقت یا مخالفت با مطلب منتشره، باید اذعان کنیم که نظرات دریافتی زیادی وجود دارند که محتوای آنها بیانگر این حقیقت است که این نظرات توسط اشخاص آگاه به امور در دستگاه اجرایی نوشته شده و نزد ما هم قابل احترام و در پاره‌ای موارد هم آگاهی بخش‌اند، اما متأسفانه به دلیل ضعف جایگاه انتقادپذیری و نبود سعه صدر در وجود شماری از دست اندرکاران استان، با پذیرش نوعی خود سانسوری معذور از انتشار هستیم.

5- مخاطبان گرامی «تابناک کردستان» باید یقین بدانند که مدیریت این رسانه به دلایلی که بدان اشاره شد از عدم انتشار برخی نظرات عالمانه مخاطبان عزیز معذب است ولی متأسفانه ناچار به ادامه رویه فعلی در انتشار نظرات هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار