رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در گفت‌وگو با تابناک:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به باور شخصی‌اش به اهمیت کار رسانه، گفت: باید یاد بگیریم که خبرنگار زوایای تاریک را علنی می‌کند؛ جمهوری اسلامی اگر بخواهد با فساد و ناکارآمدی مقابله کند، با تأکید عرض می‌کنم برای نیل به این مقصود، هیچ ابزاری کارآمدتر از ابزار رسانه‌ای وجود ندارد.
کد خبر: ۵۶۴۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱ 12 February 2018

به گزارش تابناک کردستان، با شروع به‌کار «بهمن مرادنیا» به عنوان استاندار کردستان، نشانه‌هایی از تغییر رویکرد دولتمردان ارشد استان در قبال رسانه منتقد بروز کرده است، هرچند نشانه‌هایی هم وجود دارد که نگاه خوشبینانه به آینده در این باب، هنوز باید «نگاهی همراه با احتیاط» باشد.

یکی از نتایج نشست اخیر استاندار با اصحاب رسانه که معاون اقتصادی وی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم در آن حضور داشتند، اقناع صاحبان قلم در استان ـ حداقل بخشی از آنها ـ برای همراهی با دولتمردان به منظور کمک به توسعه استان بود.

بهرام نصراللهی‌زاده، در جلسه یادشده از تعامل با اصحاب رسانه سخن به میان آورد و گفت «اعتقادم بر این است که هم مدیران و هم اصحاب رسانه باید فضای جدیدی برای توسعه در استان پی‌ریزی کنیم و برای ایجاد یک مسیر جدید توسعه، دست به دست هم داده و تلاش کنیم».

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان، تنها چند روز پس از آن اظهارات، فرصتی در اختیار رسانه منتقد قرار داد تا چند سؤال، درباره اظهارات گذشته وی و نیز مباحثی دیگر که این روزها کم و بیش در جامعه مطرح است را با وی در میان بگذارد.

نصراللهی‌زاده، از خردادماه 94 تاکنون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان است؛ اگرچه بخشی از تندترین نقدهای «تابناک کردستان» در دو سال گذشته متوجه عملکرد وی و دستگاه تحت مدیریتش بوده است، اما سراغ نداریم «نصراللهی‌زاده» به جای اصلاح عملکردها یا احیاناً پاسخگویی تلویحی به نقدها، هیچگاه به شخصی کردن مسائل روی آورده باشد؛ از اعضای خانواده مدیر رسانه منتقدش انتقام گرفته باشد! یا از همه اینها بدتر، خدای ناکرده دست به یک رفتار غیرمدنی علیه منتقد زده باشد؛ بسیاری افراد در کردستان، «بهرام نصراللهی‌زاده» را به عنوان یک مدیر «اخلاق‌مدار» می‌شناسند.  

در روز مصاحبه با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نخستین موضوعی که نظرم را جلب کرد اتاق کار بسیار شلوغ وی بود؛ «نصراللهی‌زاده» در میان آن همه پرونده و کارتابل و کاغذ تقریباً گم شده بود!

نصراللهی‌زاده خود را طرف‌دار واقعی نقد منصفانه معرفی کرد؛ اما انگار در یک باب، احتیاط در نقد را واجب می‌داند؛ «نقد نباید سبب شود یک جوان، امید به بهبود شرایط جامعه در آینده را از دست بدهد»؛ عقیده جناب «رئیس» بر این بود که یک فرد می‌تواند منتقدی مثبت‌اندیش باشد.

در همان جلسه، بار دیگر به روشنی اعلام کرد نه از ما و نه از هیچ خبرنگار دیگری گله‌مند نیست و معتقد است باید مدیر و رسانه انتظارات‌شان از همدیگر را بیان کنند تا فضای بهتری بر استان حاکم شود.

یکی از سؤالات‌مان از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در باب شائبه دخالت وی در انتصابات مدیریتی استان در دولت یازدهم بود؛ آنچه پاسخ داد به طور کامل در متن مصاحبه آمده است، اما نکته‌ای در پاسخ وی به این سؤال وجود داشت که شایسته توجه بوده و ضروری است به یک فرهنگ تبدیل شود؛ «نصراللهی‌زاده» شهامت پذیرش اشتباه در ارائه نظر مشورتی برای برخی انتصاب‌های مدیریتی در کردستان، در دولت یازدهم، را داشت و به آن اذعان کرد، هرچند بدون اشاره به مصادیق! ناگفته نماند ما هم سؤالی درباره مصادیق مطرح نکردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در پایان گفت‌وگو هم اعلام کرد، آماده است نظرات مشورتی ما را به عنوان یک رسانه، در بحث توسعه استان لحاظ کرده و در آینده فرصت‌هایی برای ارائه مشورت در اختیارمان قرار دهد.

آنچه در زیر می‌خوانید متن کامل مصاحبه «تابناک کردستان» با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان است.

بهرام نصراللهی‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بخشی از گفته‌هایش در نشست هم‌اندیشی استاندار کردستان با خبرنگاران با این مضمون که «یک خبرنگار باید بپذیرد که وقتی انتقاد می‌کند، مدیر هم به وی بی‌مهری خواهد کرد»، گفت: منظورم از بیان آن دو جمله، اصلاً شکایت نیست؛ اینکه  درباره برخی امور جامعه دست به تعارف می‌زنیم یک واقعیت است؛ در جهان سوم بیشتر مسائل در قالب شعار مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه ذات بشر به گونه‌ای است که وقتی مورد تعریف و تمجید قرار گیرد خرسند شده و زمانی که از او انتقاد شود ناخرسند می‌شود، افزود: یک مدیر و یک فرد رسانه‌ای باید آنقدر باهم تمرین کنند تا انتقاد و نقدپذیری به یک فرهنگ تبدیل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان به قرار گرفتن کار رسانه‌ای در زمره مشاغل سخت اشاره و خاطر نشان کرد: از دیدگاه بنده، کار رسانه از سخت‌ترین کارهاست و دلیل امر هم آن است رسانه به دنبال روشن کردن زوایای تاریک عملکردها و امور در جامعه است و «ما باید یاد بگیریم که خبرنگار زوایای تاریک را علنی می‌کند» پس این شغل در بسیاری جاها با استقبال مواجه نخواهد شد، بنابراین کسی باید وارد حرفه خبرنگاری شود که اهل تحمل باشد، چه زمانی که با در بسته مواجه می‌شود و چه با شکایت حقوقی مواجه و یا خدای ناکرده با مجازات قانونی روبرو شود.

وی با بیان اینکه هدفش از بیان آن اظهارات، در نظر گرفتن بعد اجتماعی شغل و رفتار اجتماعی فرد شاغل است، گفت: بُعد انتقادی کار یک خبرنگار ضرورتاً متوجه یک مدیر دولتی نیست بلکه ممکن است یک فعال رسانه‌ای برای مثال درباره کیفیت مواد اولیه مصرفی توسط یک واحد تولیدی دست به تهیه گزارش روشنگرانه بزند و با واکنش ناخوشایند تولیدکننده مواجه شود و آن فرد، حتی علیه خبرنگار دست به اقدام بزند.

نصراللهی‌زاده افزود: هدف انتقاد بودن و زیر ذره‌بین قرار گرفتن برای یک مدیر سخت است و طرفین مسئله باید با پذیرش کنش و واکنش‌های مترتب بر کار، از مرحله فعلی عبور کنند.

وی با اشاره به باور شخصی‌اش به اهمیت کار رسانه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی اگر بخواهد با فساد و ناکارآمدی مقابله کند، با تأکید عرض می‌کنم برای نیل به این مقصود، هیچ ابزاری کارآمدتر از ابزار رسانه‌ای وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: سایر ابزارهایی که برای این کار در درون ساختار رسمی وجود دارد، نه اینکه ناموفق باشند، ولی کارآمدی آنها به اندازه کارآمدی فضای رسانه‌ای نیست.

وی افزود: برای رسیدن به مطلوب در این ارتباط نیاز به فرهنگ‌سازی در جامعه داریم که این فرهنگ‌سازی، هم باید در میان اصحاب رسانه و هم در میان عموم انجام شود؛ علاوه بر این ضروری است که کار در حوزه‌های مختلف فعالیت رسانه‌ای به افرادی سپرده شود که در آن حوزه متخصص باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در پاسخ به سؤال دیگری درباره وعده داده شده به مردم درباره شروع ریل‌گذاری قطعه سوم راه‌آهن همدان سنندج(قطعه انتهایی) از اسفندماه سال گذشته و ارائه گزارش به شهروندان در این باره، اظهار کرد: قبل از پاسخ به اصل سؤال لازم است این نکته را یادآوری کنم که مدیری صرفاً رسمی نیستم و گاهی پیش آمده که بی‌پرده و غیررسمی رفتار کرده‌ام.

وی گفت: قصد دارم در جلسه‌ای که قرار است در آینده‌ای نزدیک با فعالان رسانه‌ای داشته باشم برخی ملاحظات کاری را با دوستان در میان بگذارم تا بتوانیم بهتر همدیگر را درک کنیم.

نصراللهی‌زاده افزود: به عنوان کسی که در ارتباط با توسعه استان، مسئولیتی بر عهده دارد، وظیفه دارم هر کاری برای توسعه استان انجام دهم؛ برای رسیدن به هدف، گاهی لازم ‌می‌دانم دست به کارهایی بزنم که خود بر مشکلات موجود بر سر راه انجام آن آگاه هستم، علاوه بر این، طرح عمومی برخی مسائل هم ضرورتی ندارد.

وی پیشرفت کار راه‌آهن تهران همدان سنندج را «خوب» توصیف و اظهار کرد: درباره راه‌آهن همدان سنندج واقعیت آن است که گره‌ای در بخشی از کار وجود داشت؛ دکتر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، سال گذشته به کردستان دعوت شد و هدف اصلی سفر هم، بازدید زمینی از مسیر راه‌آهن همدان سنندج بود تا انجام کار را به یکی از اولویت‌های دولت تبدیل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان به تقسیم پروژه به سه قطعه اشاره کرد و گفت: کار، قبلاً به پیمانکار واگذار شده، زیرسازی قطعه سوم صد در صد انجام شده، پیمانکار قطعه وسط با کارفرما که وزارت راه است دچار مشکل گردید و خلع‌ید شد؛ در قطعه اول هم کار 85 درصد پیشرفت داشت و قرار بود تکمیل شود.

وی افزود: در سفر آقای نوبخت دست به کاری زدیم که با منطق کارِ کشیدن راه‌آهن سازگار نبود و به همین دلیل هم، معاون وزیر راه، تا دقایقی پایانی سفر اصرار داشت که موضوع مطرح شده، جزو مصوبات سفر نباشد.

نصراللهی‌زاده با تشریح آنچه مورد مخالفت معاون وزیر راه بود خاطر نشان کرد: آنچه ما به دنبال آن بودیم و مصوب کردیم آن بود که با توجه به تکمیل زیرسازی قطعه پایانی، ریل‌گذاری آن قبل از اتمام کار در دو قطعه دیگر، آغاز شود و این مصوبه غیرکارشناسی بود.

وی در توضیح اینکه به چه دلیل اصطلاح «غیرکارشناسی» را برای آنچه مصوب شده به کار می‌برد گفت: انجام کار ریل‌گذاری به گونه‌ای است که کار از ابتدای مسیر آغاز می‌شود و حمل و نصب «ریل‌بند» یا «تراورس» به صورت قدم‌به‌قدم و در یک امتداد متصل انجام می‌شود و در غیر این صورت و در حالتی که بخواهند «تراورس» را با تریلر به انتهای مسیر منتقل کرده و کار را به طرف ابتدای مسیر پیش ببرند، هزینه‌های سنگینی به پروژه تحمیل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان افزود: این کار آگاهانه انجام شد و هدف آن بود که این مصوبه را به اهرمی برای وارد آوردن فشار به وزارت راه برای تسریع در انجام کار تبدیل کنیم و به گونه‌ای کارفرما را در عمل انجام شده قرار دهیم چرا که این کار را به نفع استان و نیز تسریع در به سرانجام رسیدن پروژه می‌دانستیم.

وی اظهار کرد: هدف اصلی ما تسریع در انجام پروژه است حالا اگر هزینه آن، زیر سؤال رفتن ما نزد رسانه‌ها و مردم هم باشد، آن را می‌پذیریم.

نصراللهی‌زاده پس از یک گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با مدیرکل راه و شهرسازی استان، با اشاره به قول قطعی «محمدباقر نوبخت» برای سفر به کردستان تا پایان سال جاری، با هدف بررسی پروژه راه‌آهن همدان سنندج گفت: خوشبختانه، پیمانکار در قطعه دوم که دارای مشکل بود، مشغول فعالیت شده است.

وی افزود: در قانون بودجه 96، پروژه مذکور 141 میلیارد تومان بودجه داشت که تا امروز 110 میلیارد تومان یعنی 82.4 درصد آن تخصیص یافته و به وزارت راه هم ابلاغ شده است.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با اشاره به اینکه پیشتر قرار بود ایستگاه انتهای مسیر راه آهن نرسیده به گردنه صلوات‌آباد باشد، اظهار کرد: دستور کتبی وزیر راه و شهرسازی هم برای استقرار ایستگاه در داخل شهر سنندج اخذ شده و اتفاقاً هفته گذشته، جلسه تعیین تکلیف موضوع هم در تهران برگزار شده و گزینه‌های مختلف برای انجام کار، در دست بررسی است.

وی پس از روشنگری درباره موضوعی که بارها دستمایه انتقادهای بعضاً تند به وی و دستگاه زیرمجموعه‌اش و حتی مجموعه دولت در کردستان شده، گفت: اگر تعامل مدیران و رسانه بازتعریف شود می‌توان به نقش‌آفرینی پررنگ‌تر رسانه در توسعه استان امیدوارتر شد.

نصراللهی‌زاده افزود: بر این باورم اگر تمام کنشگران جامعه، فعالان مدنی، نویسندگان، نمایندگان مجلس و ... دست به دست هم دهند، هم مسیر توسعه سریع‌تر طی خواهد شد و هم سطح امیدواری مردم به بهبود اوضاع افزایش خواهد یافت.

وی به سفر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به کردستان هم اشاره کرد و گفت: پیش از سفر، به همکاران توصیه کردیم در قالب گزارشی که قرار بود در جلسه مشترک، به اعضای کمیسیون ارائه کنیم، به هیچ‌کدام از شاخص‌هایی که استان در آنها وضعیت به مراتب مطلوب‌‌تری دارد اشاره نشود و تنها شاخص‌هایی را تعریف کنند که کردستان در آن شاخص‌ها از میانگین کشوری پایین‌تر است؛ هدف از این کار هم تحت تأثیر قرار دادن افراد ذی‌نفوذ در تصویب لایحه بودجه کل کشور بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با نتیجه‌بخش اعلام کردن رویکرد اتخاذ شده در جلسه مذکور افزود: برای نمونه یکی از نتایج کار این بود که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پس از پایان سفر با معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور ملاقات کرده و گفته بود راه‌ها در کردستان وضعیت بسیار بدی دارد؛ بعد از آن جلسه‌ای با حضور استاندار و بنده در سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد و حالا معلوم شده در حالی که برای سال آینده در تمام استان‌ها، پروژه‌های عمرانی کاهش یافته، در کردستان نه تنها پروژه‌ها کاهش نیافته بلکه در تعداد پروژه‌های استان در سال 97 نسبت به 96 شاهد افزایش هستیم.

وی با بیان اینکه آنچه انجام شد برای شخص بنده چیزی جز هزینه نداشت چرا که مورد انتقاد رسانه‌ای قرار گرفتم، گفت: اگر رسانه و مدیر به یک درک متقابل برسند و برای همراهی با هم متقاعد شوند مطمئناً در جلسات مشابه به گونه‌ای عمل می‌کنند که نتایج بهتری برای استان حاصل شود.

نصراللهی‌زاده در پاسخ به سؤالی با این مضمون که آیا برخی اظهارنظرها درباره دخالت مستقیم وی در چینش مدیران استان در دولت یازدهم واقعیت دارد یا خیر، افزود: «نه»؛ بنده فردی شناخته شده با گرایشات سیاسی مشخص هستم؛ دیدگاه روشن سیاسی دارم و مشخصاً «اصلاح‌طلب» هستم؛ جزو حامیان دولت مستقر محسوب می‌شوم.

وی اظهار کرد: اینکه افرادی از موضع لطف یا موضعی دیگر، ما را جزو چهره‌‌های سرشناس یک جریان سیاسی در کردستان محسوب کنند، به برداشت آنان مربوط می‌شود؛ بنده خود را عضو کوچکی از جریان حامی دولت فعلی می‌دانم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: ساز و کار انتصاب‌ها در ساختار دولت مشخص است؛ معتقدم هر جریان سیاسی که در انتخابات پیروز شود، به طور طبیعی دولت برآمده از یک فرآیند دموکراتیک، رنگ و بوی جریان اکثریت سیاسی پیروز در انتخابات را به خود می‌گیرد و این امر، محرز است.

وی افزود: ما به هیچ وجه اعتقاد نداشتیم که در دولت آقای احمدی‌نژاد، کسی که به آن دولت اعتقاد ندارد برای مثال فرماندار شود یا کسی که اعتقادی به افکار رئیس دولت نداشت استاندار آن دولت شود.

نصراللهی‌زاده خاطر نشان کرد: زمانی که دولت نهم سر کار آمد معاون دانشگاه و جزو افرادی بودم که قبل از اینکه برکنار شوم داوطلبانه استعفا داده و از مسئولیت خود کناره‌گیری کردم تا زمینه برای بر سر کار آمدن فردی که به برنامه‌های دولت اعتقاد دارد عهده‌دار مسئولیت شود.

وی به موضوع سر کار آمدن دولت «تدبیر و امید» اشاره کرد و گفت: در کردستان جریانی که حامی دولت مستقر و کاندیدای پیروز در انتخابات هستند مطالباتی دارند که بنده و افرادی دیگر که به قولی بیشتر به چشم می‌آییم انعکاس دهنده آن مطالبات و از تصمیم‌گیرندگان جریان هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان با دسته‌بندی مطالبات جریانی که خود را برآمده از آن معرفی کرد افزود: مطالبات وقتی سیاست، گاهی برنامه و زمانی رویکرد و یک وقت «انتخاب افراد» است و این خواسته‌ها به تصمیم‌گیرندگان منعکس می‌شود؛ در کردستان، به نظر من، تنها انتصاب افراد مهم نیست بلکه خیلی از رویکردها در استان هم مهم است؛ رویکرد به مطالبات مردم کردستان، سیاست‌هایی که اتخاذ می‌شود؛ مثلاً آموزش زبان کُردی که در دولت آقای روحانی عملی و اجرایی شد و بنده در آن نقشی عمده داشتم؛ در ارتباط با این موضوع، مشخصاً پیگیری کردیم، سخنرانی کردیم و در دانشگاه میزگرد تشکیل دادیم.

وی تصریح کرد: ما انتقال دهنده مطالبات آن جریان سیاسی و اجتماعی به تصمیم‌گیرندگان بودیم و تصمیم‌گیرنده نهایی مدیران و مسئولان ذیربط هستند؛ در این جریان مشورت‌دهی و انعکاس مسائل، ممکن است ما یا هر فرد دیگری کم و بیش مؤثر بوده باشیم.

نصرللهی‌زاده با بیان اینکه در چنین شرایطی، موضوع بستگی به فرد تصمیم‌گیرنده دارد، گفت: ممکن است یک استاندار با فردی مشورت کند اما لزوماً قرار نیست به آنچه مشورت‌دهنده به او منتقل کرده عمل کند.

وی با اذعان به اینکه مورد مشورت قرار گرفته افزود: گاهی اوقات نظرات ما مورد قبول بوده و در پاره‌ای اوقات هم نظرات‌مان مورد قبول نبوده است؛ در برخی انتصابات دولت یازدهم نظرات مشورتی ارائه کرده‌ام و مورد قبول واقع شده و از آن انتصاب‌ها هم دفاع می‌کنم اما در مواردی هم مورد مشورت قرار گرفته‌ام و نظر مشورتی ما مورد قبول نبوده و برعکس آن عمل شده است؛ در مواردی هم نظر مشورتی بنده مورد قبول بوده و حالا می‌پذیرم که آن نظر اشتباه بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: در حوزه تحت مدیریت‌ خود در این سازمان، مسئولیت تصمیمات کل حوزه برنامه‌ریزی استان در سال‌های اخیر، از درست تا اشتباه، را بر عهده می‌گیرم چون حوزه مسئولیت مستقیم بنده است.

وی به رابطه نزدیک خود با استاندار سابق کردستان اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون هم با استاندار فعلی همان ارتباط نزدیک را دارم؛ اصولاً سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستگاهی است که رابطه‌ای نزدیک با مدیر عالی اجرایی استان دارد.

نصراللهی‌زاده تصریح کرد: حالا هم که آقای «مرادنیا»، استاندار است، اگر در موضوعی خاص، نظری داشته باشم، بدون تعارف آن را با نماینده عالی دولت در استان در میان خواهم گذاشت؛ ممکن است آقای استاندار هم، زمانی برای یک تصمیم‌گیری، نظر بنده را جویا شود، اما تصمیم گیرنده نهایی آقای «مرادنیا» است.

وی با بیان اینکه هم با استاندار سابق و هم با استاندار فعلی کردستان احساس هم‌سویی داشته و دارد  گفت: به هر حال همه ما در قالب مدیران یک دولت جا گرفته و منظومه فکری و جهت‌گیری ما در چارچوب یک دولت است بنابراین طبیعی است نظرات مشورتی ما نزدیک به هم باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان در پاسخ به سؤالی در این باره که آیا در دولت دوازدهم بناست در مسئولیت فعلی به خدمت ادامه دهد یا خیر افزود: پیشنهاداتی از داخل و خارج استان به بنده شد که نپذیرفتم، احساسم این بود که اگر بخواهم کاری برای استان انجام دهم بهتر است در همین جایگاه فعلی به خدمت خود ادامه دهد؛ بحثی در رابطه با رفتن از سازمان با ما نشده است؛ ظاهراً قرار بر ماندن ما در مسئولیت فعلی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار