از آمار قابل تأمل تا تذکرهایی که «خوش‌اقبال» خطاب به مدیران تَکرار کرد
جلسه شورای راهبردی جمعیت استان کردستان امروز در حالی برگزار شد که تنها 3 مدعو جلسه با مطالعه قبلی به نشست آمده بودند! آمارهای قابل تأمل در جلسه فراوان بود؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم در جلسه نکاتی را به مدیران در باب برگزاری جلسات گوشزد کرد.
کد خبر: ۵۶۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰ 19 February 2018

به گزارش تابناک کردستان، جلسه شورای راهبردی جمعیت استان کردستان، ظهر امروز در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

در ابتدای جلسه معاون مدیرکل ثبت احوال کردستان، گزارشی از تحولات جمعیتی استان در بازه زمانی ابتدای سال 96 تا پایان دی‌ماه ارائه کرد که افزایش 9 دهم درصدی آمار فوتی‌ها، کاهش 6.5 درصدی آمار ازدواج و نیز رشد 7.5 درصدی آمار طلاق استان در بازه زمانی مورد اشاره از آن جمله بود.

اما در جلسه امروز آماری هم توسط معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کردستان ارائه شد که در نوع خود قابل تأمل بود با این حال کاملاً به حاشیه رفت و هیچ بحثی درباره آن مطرح نشد؛ «از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه، 9 واقعه ولادت به نام مادران زیر 15 سال در استان به ثبت رسیده است»؛ آمار اگرچه تک رقمی است اما بعید نیست تا پایان سال دو رقمی شود؛ سؤال مطرح این است که آیا بررسی علت امر برای مسئولان استان اصولاً اهمیتی دارد یا خیر.

تذکر مدیرکل ثبت احوال استان کردستان به کسانی که تا کنون نسبت به ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند از نکات دیگر مطرح شده در جلسه بود؛ محسن آقایی گفت این افراد باید تا پایان اسفندماه برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کنند.

یکی از نکات مشهود آمار ارائه شده در جلسه امروز اوضاع نامطلوب شهرستان‌های سروآباد و بیجار و وضعیت مطلوب بانه در شاخص‌های جمعیتی بود.

این نکته هم قابل چشم‌پوشی نیست که اعلام شد نرخ رشد طلاق در استان کردستان، از سال 84 تا 94، 74 درصد بوده و در حال حاضر، کردستان در آمار طلاق، در میان استان‌های کشور، استان یازدهم است.

اما از آمارها که بگذریم، اظهارات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان هم در جلسه امروز قابل تأمل بود؛ حسین خوش‌اقبال از وجود برخی ایرادها در جلساتی که در استان برگزار می‌شود انتقاد کرد.

وی لازمه حضور در جلسات را انجام مطالعه قبلی عنوان کرد و به همین بهانه با یادآوری سخنان و خاطراتی، از ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه و حجت‌الاسلام قرائتی تمجید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان برخی آمارهایی را که در جلسه ارائه شد نگران کننده اعلام و تلویحاً آن را با بیکاری مرتبط دانست و گفت: تجربه نشان می‌دهد هرجا وضعیت اشتغال مناسب باشد، آمار طلاق پایین‌تر است، ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر است؛ اختلافات خانوادگی هم، آمار به مراتب پایین‌تری دارد؛ لذا باید همه تلاش کنند راهکارهایی با قابلیت اجرا برای توسعه همه‌جانبه استان و رفع معضلاتی که تنها بخشی جزئی از آنها در جلسه امروز بیان شد، ارائه کنند.

وی نگرانی مسئولان را برای رفع مشکلات کافی ندانست و افزود: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود آن است که نگرانی لازم است اما چه کسی باید ساماندهی امور را عملاً پیگیری کند؟

خوش‌اقبال شیوه برگزاری جلسات در استان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: هر جلسه‌ای در استان برگزار می‌شود باید نتایج و میزان اجرایی شدن مصوبات آن در جلسه بعدی بررسی و اعلام شود؛ بررسی میزان اثربخشی جلسات استان امری ضروری است و باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان حاکم شدن نظم را پیش‌نیاز پیشرفت مطلوب امور در استان عنوان کرد و افزود: اگر قرار است پیگیری امور به نحو مطلوب‌تری انجام شود باید روند برگزاری جلسات استان از حالت فعلی خارج شده و در چارچوبی منظم‌تر و هدفمندتر قرار گیرد.

اما مهم‌ترین حاشیه جلسه امروز مربوط به پاسخ مدعوین جلسه به یک سؤال مطرح شده از جانب معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان بود؛ زمانی که خوش‌اقبال پرسید چند نفر از مدیران با مطالعه قبلی در جلسه حاضر شده‌اند و معلوم شد تنها 3 نفر به سؤال، پاسخ مثبت داده‌اند!

آنچه در ادامه می‌خوانید مهم‌ترین مباحث جلسه شورای راهبردی جمعیت استان کردستان بود.

حسین خوش‌اقبال، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان، در جلسه شورای راهبردی جمعیت استان کردستان که ظهر امروز در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد در ابتدای سخنان خود با طرح دو سؤال، از وجود برخی ایرادها در جلساتی که در استان برگزار می‌شود انتقاد کرد.

وی از زمان ارسال دعوتنامه برای حاضران و نیز از تعداد افرادی که با مطالعه قبلی در جلسه حضور پیدا کرده‌اند سؤال کرد و گفت: دعوتنامه جلسه امروز کمتر از 24 ساعت قبل به دست ما رسیده و مشاهده می‌شود که تنها 3 نفر از مدعوین با مطالعه قبلی در جلسه حاضر شده‌اند که این مسائل، مطلوب نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تصریح کرد: اگر شورای راهبردی، جلسه‌ای دارای اهمیت و از مسائل مورد توجه مسئولان و نیز مقام معظم رهبری است نباید وضعیت اینگونه باشد.

وی با اشاره به قید عبارت «شخصاً» برای حضور مدیران در جلسات استان گفت: نباید به دنبال این باشیم که حتماً مدیر یک مجموعه در جلسات حضور پیدا کند؛ چه بسا در یک دستگاه اجرایی، اطلاعات معاون مجموعه در یک حوزه خاص، بیشتر از مدیر باشد، بنابراین بهتر است همان معاون در جلسه حضور پیدا کند.

خوش‌اقبال با اشاره به اینکه ایراد مطرح شده تنها بر جلسه امروز وارد نیست و آنچه بیان می‌شود درباره همه جلسات استان است، افزود: پیشنهاد ما آن است که یک هفته قبل از زمان برگزاری جلسه، دعوتنامه برای مدعوین ارسال شود تا همه با اطلاعات مفید، نشست‌ها را برگزار کنیم چرا که با این روند، جلسات متأسفانه خروجی مطلوب نخواهد داشت.     

وی با یادآوری این جمله از حجت‌الاسلام قرائتی که «اگر بخواهم جایی 10 دقیقه صحبت کنم قبلاً 2 ساعت مطالعه می‌کنم»، خاطر نشان کرد: اگر بخواهم در باب اهمیت مطالعه قبل از حضور در جلسات به مثال دیگری اشاره کنم باید بگویم زمانی که در استان کرمانشاه مسئولیت داشتم، بارها پیش آمده، ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعه پاوه را به جلسات دعوت کرده‌ام و هنگامی که از وی خواسته شده سخنرانی کند با بیان این عذر که درباره دستور کار مطالعه نکرده‌، گفته‌اند که «بنده چون در این زمینه مطالعه نکرده‌ام، سخنرانی نمی‌کنم و آمده‌ام که شنونده باشم»؛ مدیران دقت کنند که چنین رویکردهایی باید برای همه ما الگو باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: لازم است در هر کدام از جلسات استان، در ابتدای جلسه مصوبات جلسه قبل مرور شود و این ارزیابی صورت گیرد که آیا مصوبات جلسه قبل وارد فاز اجرایی شده و اگر پاسخ مثبت است پیشرفت کار چقدر است.

وی برخی آمار ارائه شده در جلسه را «نگران کننده» اعلام کرد و افزود: اگرچه برخی مشکلات مختص کردستان نیست و در سراسر کشور با نسبت‌های متفاوت دیده می‌شود اما با توجه به بافت جمعیتی استان و اعتقادات محکم دینی و مذهبی مردم منطقه، نگرانی ما در باب آمارهای ارائه شده، بیشتر است.

خوش‌اقبال تصریح کرد: اگر قرار است جلساتی برگزار شود که خروجی قابل لمسی برای مردم داشته باشد باید مدعوین با آمادگی کافی در جلسه حاضر شوند و دستور کار جلسه قبلاً برای کسانی که قرار است دعوت شوند، ارسال شود.

وی گفت: نکته دیگری که باید درباره جلسات استان متذکر شویم آن است که، اگر دستگاهی در یک جلسه اثربخشی ندارد، ولو اینکه عضو باشد، دعوت نشود تا حداقل مدیر دستگاه در محل کار خود حاضر شده و پاسخگوی ارباب رجوع باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان به آمار ازدواج و طلاق استان اشاره کرد و افزود: ثبت این آمارها بخشی از کاری است که باید انجام شود و آنچه احصاء شده باید کارشناسی شده و در قالب یک دیدگاه علمی مورد بررسی قرار گیرد.  

وی با اشاره به اینکه در جلسات، همه درباره مشکلات ابراز نگرانی می‌کنیم، اظهار کرد: سؤالی که اینجا مطرح می‌شود آن است که نگرانی لازم است اما چه کسی باید ساماندهی امور را عملاً پیگیری کند؟

خوش‌اقبال با بیان اینکه «با این اعتبارات دولتی، امیدی به اشتغال نیست»، گفت: سؤال از مدیران آن است که با علم به این موضوع آیا فضا را برای حضور سرمایه‌گذار در استان در مجموعه تحت مدیریت خود فراهم کرده‌اند یا خیر؟

وی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال تنها وظیفه استانداری نیست، افزود: ایجاد اشتغال اولویت ما است؛ همه دستگاه‌های مرتبط با امنیت، اقتصاد و فرهنگ، همه باید وارد عمل شوند؛ ائمه جمعه باید در این راستا دست به کار شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تصریح کرد: تجربه نشان می‌دهد هرجا وضعیت اشتغال مناسب باشد، آمار طلاق پایین‌تر است، ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر است؛ اختلافات خانوادگی، آمار به مراتب پایین‌تری دارد؛ لذا باید همه تلاش کنند راهکارهایی با قابلیت اجرا برای توسعه همه‌جانبه استان و رفع معضلاتی که تنها بخشی جزئی از آنها در جلسه امروز بیان شد، ارائه کنند.

وی گفت: هر جلسه‌ای در استان برگزار می‌شود باید در جلسه بعدی نتایج و میزان اجرایی شدن مصوبات آن، بررسی و اعلام شود؛ بررسی میزان اثربخشی جلسات استان امری ضروری است و باید مورد توجه همه دستگاه‌ها قرار گیرد.

خوش‌اقبال حاکم شدن نظم را پیش‌نیاز پیشرفت مطلوب امور در استان عنوان کرد و افزود: اگر قرار است پیگیری امور به نحو مطلوب‌تری انجام شود باید روند برگزاری جلسات استان از حالت فعلی خارج شده و در چارچوبی منظم‌تر و هدفمندتر قرار گیرد.

سید محمدصادق سجادی، معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کردستان، هم در این جلسه گزارشی از تحولات جمعیت استان، از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه 96، ارائه کرد.

وی از افزایش یک دهم درصدی آمار ولادت در استان تا پایان دی‌ماه و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بیشترین آمار ثبت شده ولادت مربوط به شهرستان‌های بانه و مریوان و کمترین آمار، مربوط به سروآباد و بیجار است.

معاون اسناد هویتی ثبت احوال استان کردستان تصریح کرد: از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه، 9 واقعه ولادت برای مادران زیر 15 سال و 2 واقعه ولادت برای مادران بالای 50 سال در استان به ثبت رسیده است.

وی به ثبت 6107 واقعه فوت در استان در مدت زمان یادشده اشاره کرد و گفت: در استان، طی یک شبانه‌روز به طور متوسط 20 واقعه فوت به ثبت می‌رسد و آمار فوتی‌ها، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 دهم درصد افزایش یافته است و بیشترین آمار فوتی هم به بیماران قلبی و عروقی اختصاص دارد.

سجادی از کاهش 6.5 درصدی آمار ازدواج در بازه زمانی ابتدای سال تا پایان دی‌ماه در سال 96 نسبت به سال قبل خبر داد و افزود: در همین مدت آمار طلاق 7.5 درصد رشد داشته است که بیشترین آمار ازدواج در قروه و کامیاران و کمترین آمار ازدواج در سنندج و بیجار به ثبت رسیده است، همچنین بیشترین آمار طلاق در مریوان و قروه و کمترین آمار طلاق در سروآباد و بانه ثبت شده است.

محسن شجاعی، معاون اجتماعی مدیرکل بهزیستی استان کردستان، هم در این جلسه با اشاره به برخی آمارهای حوزه طلاق در کردستان و مقایسه آن با سایر نقاط کشور اظهار کرد: نرخ رشد طلاق در استان کردستان، از سال 84 تا 94، 74 درصد بوده و در حال حاضر، کردستان در آمار طلاق، در میان استان‌های کشور، استان یازدهم است.

محسن آقایی، مدیرکل ثبت احوال کردستان، هم در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر در استان کردستان یک میلیون و 220 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که از این تعداد 815 هزار نفر کارت ملی خود را دریافت کرده‌اند و سایر واجدین شرایط هم باید تا پایان سال نسبت به ثبت‌نام برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار