مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان خبر داد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در پی بارش‌های مناسب اخیر، سد گاران مریوان و زیویه کامیاران سرریز کرد.
کد خبر: ۵۶۹۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷ 21 February 2018

به گزارش تابناک کردستان، اقبال شاه‌نظری اظهار کرد: با بارش‌های اخیر، حجم آب ورودی به دریاچه سدهای استان سرعت گرفت و این امر سبب سرریز دو سد در استان شد.

وی با اشاره به نقش مهم سدها در مهار آب‌های سطحی گفت: بهره‌برداری صحیح و بهینه و جلوگیری از وقوع سیلاب در مناطق پایین دستی رودخانه‌ها از دیگر مزایای سدها در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه به منظور مهار و توسعه بهره‌برداری از آب‌های سطحی استان، سدهایی در استان اجرایی و یا در دست مطالعه است، تصریح کرد: هم اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح در حال بهره‌برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی در استان وجود دارد.

وی گفت: سد گاران برای تأمین آب شرب و کشاورزی شهر مریوان و همچنین جلوگیری از سیلاب‌های مخرب و طغیان رودخانه‌های حوزه آبریز بالادست احداث شده است.

شاه‌نظری با اشاره به اینکه ارتفاع تاج سد گاران 62 متر و ساخت آن سال 1381 شروع و آبگیری آن از سال 92 انجام شد افزود: با بهره‌برداری کامل از این سد حدود 7 هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم مریوان و قزلچه‌سو به آبی تبدیل شده و 22 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش آشامیدنی و صنعت این شهرستان هم تامین شده است.

وی درباره سد زیویه هم گفت: این سد در 26 کیلومتری شمال غربی شهرستان کامیاران بر روی رودخانه شاهینی قرار گرفته که حجم آن 16 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تحت پوشش قرار دادن یک هزار و 500 هکتار از اراضی مریوان توسط سد زیویه افزود: جلوگیری از خروج آب‌ها، مهار و کنترل سیلاب‌های رودخانه، توسعه کشاورزی، آبزی پروری، افزایش اشتغال و بهبود وضعیت دامداری اهالی منطقه از جمله اهداف ساخت سد زیویه است.

صدا و سیما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار